falsk rapport eller döende disk?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan iallfall konfa så det flyttar saker som är klara men jag tror inte det kan växla plats på det sätt du frågar om.

Den får helt simpelt sagt sitta där och snurra tills jag kommer på en funktion för den. Får väll bli någon form av skräp disk för lanet eller så. Inte säker på faktiskt hur man bäst använder den.

Tanken var ju först att köra dynamisk disk över två och spanna dom så man får en 750GB men de kanske är en god ide och undvika med diskar som inte är dom friskaste

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Tolka data

Lånar tråden lite, sitter på två st wd 2Tb-diskar, den ena har suttit i en sånn fjantig "My-book" troligen världens sämsta lagringsidé. En extern disk som förväntas stå på högkant, den välter ju såklart ibland och det drabbar väl diskens hållbarhet. Den slutade helt enkelt att ta emot ström för något år sedan. Tog isär kabinettet och stoppade in den i datorn. Den andra, även den en WD 2Tb, har funkat kalas tills jag bytte operativsystem och flyttade in i en ny dator. Första veckan funkade allt, sedan började saker knasa till sig.
Scannar nu den där MY-book-disken som gav upp tidigare, fick detta resultat med HDD scan:
Model: WDC WD20EARS-00MVWB0
Firmware: 51.0AB51
Serial: WD-WMAZA1443065
LBA: 3907029168
Report By: HDDScan for Windows version 3.3
Report Date: 2014-11-15 08:09:35
Report graph
Statistics (här finns en bild med info, men jag skriver ned detta här)
<5 ms Nästan alla...
<10 ms 1438
<20 ms 200
<50 ms 12
<150 ms 7
<500 ms 3
>500 ms 1
bads = 0

Open Disk
Test : RD-Read
Executing
Block start at 533867520 time 97ms
Block start at 889801472 time 6789ms
Block start at 889975808 time 164ms
Block start at 890032640 time 108ms
Block start at 891932672 time 130ms
Block start at 1689548288 time 102ms

För mig som är nybörjare på detta så känns ju detta som att disken är rätt ok, av 150 miljoner sektorer så är en dålig. Borde ju gå att använda, men vad tror ni som är mer kunniga inom området, är det bara att kasta, använda som temp-disk/skräpdisk eller törs jag lagra foton på den?
Jag kör nu även testet utifrån "Verify-läge" hittills är 80% av disken scannad och något ler sektorer ligger på <500 ms
Block start at 2000692736 time 130ms
Block start at 2173602048 time 100ms
Block start at 2406299392 time 203ms
Block start at 3036649728 time 113ms
Block start at 3562888704 time 266ms

Permalänk
Inaktiv

Ajaj!!
Kan vara så att din hårddisk har fått ebola !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Ajaj!!
Kan vara så att din hårddisk har fått ebola !

Ja, det har dessutom smittat. Den här kollade disken gör det inget att datan är förlorad på, det där var en urgammal backup, men tyvärr så har den en systerdisk. På den finns allt viktigt. Den disken blir dagens räddar-projekt. Letar nu med ljus och lykta efter ett program som hitta en disk som inte dyker upp i windows... känns lite som ett mission impossible.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djurmo:

Ja, det har dessutom smittat. Den här kollade disken gör det inget att datan är förlorad på, det där var en urgammal backup, men tyvärr så har den en systerdisk. På den finns allt viktigt. Den disken blir dagens räddar-projekt. Letar nu med ljus och lykta efter ett program som hitta en disk som inte dyker upp i windows... känns lite som ett mission impossible.

Mina två hårddiskar var några av dem första svenska offerna, inget kunde rädda dem!
nä men: Kontrollpanelen\System och säkerhet\administrationsverktyg\skapa och formatera hårddiskpationer
Kanske du kan göra något där, o kolla om hårddisken dyker upp där.
suttit i samma sits där hårddisken bara försvann, men kollade där så poff så va den där.

Permalänk
Medlem

Med programmet getdataback och en docka för HDD:n så lyckades jag rädda 2-3 års fotograferande i alla fall, inte allt kanske, några snuttar video från diverse högtider var trasiga, men över 95% är räddat i alla fall, nu blir det nya diskar, samt en ständig påminnelse i kalendern i telefonen var tredje månad om att bränna ner allt material på skivor. Just getdataback var dunderbra, fast inte disken poppade upp i windows så hittades disken. Filtabellerna verkar ha pajat endel, många mappar och filer hade lustiga namn, men de gick att öppna, de flesta av dom i alla fall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djurmo:

Med programmet getdataback och en docka för HDD:n så lyckades jag rädda 2-3 års fotograferande i alla fall, inte allt kanske, några snuttar video från diverse högtider var trasiga, men över 95% är räddat i alla fall, nu blir det nya diskar, samt en ständig påminnelse i kalendern i telefonen var tredje månad om att bränna ner allt material på skivor. Just getdataback var dunderbra, fast inte disken poppade upp i windows så hittades disken. Filtabellerna verkar ha pajat endel, många mappar och filer hade lustiga namn, men de gick att öppna, de flesta av dom i alla fall

Du får lära dig att ta normal backup på personliga filer, bränna låter inte helt stablt , optiska media har inte direkt obegränsad livslängd så se till att ha ett par kopior på disk också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svchost.exe:

Okej... Finns de något sätt att peka säg utorrent på att när sakerna inte får plats på första disken så automatiskt peta informationen till en annan disk?

1. huvudlagringen är på 4st 3TB WD Red diskar som kör raid 5. Så dryga 9TB blir det att nyttja.

2. Bakcup på raid arrayen har jag emot en WD Red 6TB disk. Eller ja dom mapparna som de faktiskt finns någon vettig information i.

3. Jag har en kingston SSD 96GB för windows på maskinen. Den innehåller inget viktigt.

4. Jag har även en 500GB Segate 2.5tums sata disk som torrents körs emot idag. Det är denna som blir lätt full. Tänkte där att expandera lagringen med en till 2.5tums disk. Men är vaksam på den jag har här på bordet. Kör fujitsu HDD Diagnostik verktyg nu. får de grönt sätter jag den i servern tror jag. Om jag förlorar all information på torrent diskarna så gör de inget. För det är ändå bara de allra senaste som ligger där och de går ju att hämta igen

Hur expanderade man diskar igen? Det var ett tag sen jag gjorde det hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmo:

För mig som är nybörjare på detta så känns ju detta som att disken är rätt ok, av 150 miljoner sektorer så är en dålig. Borde ju gå att använda, men vad tror ni som är mer kunniga inom området, är det bara att kasta, använda som temp-disk/skräpdisk eller törs jag lagra foton på den?

Jag hade kört temp/skräp. Om du ska lagra något bör du ha 2-3 kopior på det, för denna klassar jag inte som pålitlig.
Om en sektor är skadad och flyttas om, är en sak. När en sektor är "precis läsbar" är faran, när kommer den dö?
Kommer den ta med sig filmappen med alla dina bilder? Eller vad kommer skadas?
Du kan testa med low level format tool, den kanske kan åter testa dem, men risken är om du lagrar något en längre period, att det går åt H.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag hade kört temp/skräp. Om du ska lagra något bör du ha 2-3 kopior på det, för denna klassar jag inte som pålitlig.
Om en sektor är skadad och flyttas om, är en sak. När en sektor är "precis läsbar" är faran, när kommer den dö?
Kommer den ta med sig filmappen med alla dina bilder? Eller vad kommer skadas?
Du kan testa med low level format tool, den kanske kan åter testa dem, men risken är om du lagrar något en längre period, att det går åt H.

Jag gör nog så att jag köper en 2Tb-disk som jag gör t partitioner av, lagrar endast foton på den ena, kör den andra som övriga dokument. Den ena gamla låter jag vara desk för typ program och temp-saker soom nedladdningar och annat som inte är livsviktigt.

Försökte bränna av alla foton på blu ray, men de där skivorna buggar ju direkt! hur fasen ska man göra för att vara säker på att bilderna kommer finnas kvar???? Det blev massor av läsfel på vissa av skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmo:

Jag gör nog så att jag köper en 2Tb-disk som jag gör t partitioner av, lagrar endast foton på den ena, kör den andra som övriga dokument. Den ena gamla låter jag vara desk för typ program och temp-saker soom nedladdningar och annat som inte är livsviktigt.

Försökte bränna av alla foton på blu ray, men de där skivorna buggar ju direkt! hur fasen ska man göra för att vara säker på att bilderna kommer finnas kvar???? Det blev massor av läsfel på vissa av skivorna.

Du måste se till att använda långsam hastighet, skivor som är kompatibla och nyaste firmware på brännaren. Själv skulle jag dock aldrig lita på något annat än DVD-RAM, men nackdelen är ju så klart den låga kapaciteten.
Om du ska lägga på vanliga skivor måste du verifiera alla, samt bränn 2 likadana. Oddsen att 2 skivor får oläsligt fel på samma ställe är lägre.