Vad ska jag göra med mitt liv?

Permalänk
Vägledare

Vad ska jag göra med mitt liv?

Hej alla

Det är så att jag tyvärr inte kom in på högskolan nu till höstterminen och sitter därför dag in och dag ut och ugglar. Detta har fått mig att må så dåligt att jag inte kan tänka klart längre och inte vet var jag ska ta vägen O.O
Igår var jag på Arbetsförmedlingen och skrev in mig och imorgon har jag tänk börja gymma. Om kvällarna sitter jag och söker jobb men efter att knappt fått några svar från de ställen man sökt på så börjar jag faktiskt ge upp... Jag har även sökt till högskolan till vårterminen men är rädd att jag återigen inte ska komma in på det jag vill och KY-utbildningar har jag sneglat på men hittar inget som börjar till våren. Kan jag ha missat något? Kikade även på språkkurser utomlands men det visade sig vara en väldigt dyr historia

Så snälla Sweclockare, hjälp! Jag har ingen annan att dela detta med än med er och jag behöver verkligen tips på saker jag kan göra för sättet jag lever på just nu tär något enormt på mig. Tack!!!

Permalänk
Medlem

Försök börja träna ordentligt, även om det är fruktansvärt svårt att komma igång när man känner sig nere så stärker det självkänslan. Vad har du för utbildning från gymnasiet? Klarade du av gymnasiet eller har du ofullständiga betyg?

Gör högskoleprovet minst en gång, kan öka dina chanser att komma in på en högskola. Tycker du ska försöka plugga om du inte hittar något jobb du vill ha. När man söker jobb så skicka inte in din jobbansökan via mail eller företagets kontaktformulär på nätet, fungerar nästan aldrig. Ring, ring, ring och fungerar inte det så gå till dom och försök få tid att prata med någon.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Se till att träffa andra!
Tex gå en matlagningskurs, eller gå med i en amatörteatergrupp, veteranbilsklubb, schack eller vad du vill.

Se till att ha regelbundna vanor(rutiner).
Typ läggdags 23:00 stig upp 07:30
Långpromenad efter lunchen.
Etc.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Som grabben över här skriver så är rutiner det viktigaste. Det som gjorde mig sjukt deppig när jag var sysslolös var att tiden bara rann iväg, man hade all tid i världen men ändå ingen tid alls.
Jag gjorde såhär.
Gick upp 09 och la mig absolut senast 01.
Träna 5 gånger per vecka, jag valde att träna efter lunch.
Gör något som faktiskt ger dig en känsla av att du lärt dig något idag, inte hela dagen men 2h t ex. Programmera? Nätverk? etc

Det är väl några generella tips för att få dagarna att inte kännas så jävla meningslösa.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Vägledare
Skrivet av SmOOthy:

Försök börja träna ordentligt, även om det är fruktansvärt svårt att komma igång när man känner sig nere så stärker det självkänslan. Vad har du för utbildning från gymnasiet? Klarade du av gymnasiet eller har du ofullständiga betyg?

Gör högskoleprovet minst en gång, kan öka dina chanser att komma in på en högskola. Tycker du ska försöka plugga om du inte hittar något jobb du vill ha. När man söker jobb så skicka inte in din jobbansökan via mail eller företagets kontaktformulär på nätet, fungerar nästan aldrig. Ring, ring, ring och fungerar inte det så gå till dom och försök få tid att prata med någon.

Skrivet av FatherOfThree:

Se till att träffa andra!
Tex gå en matlagningskurs, eller gå med i en amatörteatergrupp, veteranbilsklubb, schack eller vad du vill.

Se till att ha regelbundna vanor(rutiner).
Typ läggdags 23:00 stig upp 07:30
Långpromenad efter lunchen.
Etc.

...

Skrivet av sebbeharry:

Som grabben över här skriver så är rutiner det viktigaste. Det som gjorde mig sjukt deppig när jag var sysslolös var att tiden bara rann iväg, man hade all tid i världen men ändå ingen tid alls.
Jag gjorde såhär.
Gick upp 09 och la mig absolut senast 01.
Träna 5 gånger per vecka, jag valde att träna efter lunch.
Gör något som faktiskt ger dig en känsla av att du lärt dig något idag, inte hela dagen men 2h t ex. Programmera? Nätverk? etc

Det är väl några generella tips för att få dagarna att inte kännas så jävla meningslösa.

Jag vill tacka er för att ni tagit er tid att svara på min småtråkiga tråd ^^ Det betyder jättemycket!

Rutiner har jag och har jag alltid haft. Vaknar faktiskt 9 och lägger mig 1 precis som du föreslog sebbeharry
Ska ge mig på träningen imorgon hur mycket det än är utanför min komfortzon.
Jag har fullständiga betyg men förmodligen inte tillräckligt högt snitt, vilket är väldigt tråkigt. Har läst upp 3 ämnen för att förbättra snittet men får nog ge mig på högskoleprovet.
Att programmera låter som ett väldigt intressant förslag. Ska kika på det omedelbart. Tack!

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du sökte för ngt? Om du bara sökte en utbildning så är det lite ditt eget fel. Man får räkna med att man kanske inte kommer in på sitt första eller andra val. Man måste vara beredd på att flytta för att studera eller jobba.

Permalänk
Medlem

Nedgradera dator till en som absolut inte går att spela på så du inte kan slösa bort ditt liv framför skärmen. (om du nu vill leva livet)
Kör regelbundna tider dvs ställ klockan på morgonen och gå upp som du ska till jobbet
ät frukost, lunch och middag på normala tider och ta dig tid till att laga riktig mat från grunden och kom i säng i tid.
Fyll dagarna med meningsfulla saker, söka jobb/utbildningar, plugga osv
använd kvällar/helger/ledig tid till sociala saker som att träna, ta jägarexamen eller följ med en jägare på jakt/ta körkort/pistolskytte/gymma/renovera en bil/matlagning/flugbindning/modellflyg/umgås med vänner whatever.

Ett tips kan vara att gå runt och ordna "praktikplats" var på nåt företag och hjälp till av eget intresse, och cirkla runt lite bland olika företag för att få lite kontakter och en känsla för olika typer av arbete. verksamheter som Erikshjälpen brukar uppskatta volontärer exempelvis. Se det som ett "frivilligt" arbete för att få dagarna att gå vem vet du kanske snubblar in på en anställning/sommarjobb eller dyl i värsta fall får du kanske ett par användbara referenser. Alltid bättre att köra solo än att ta det via nån arbetsförmedling då det bara lyser "bidrag" i ögonen på de företagare som tar emot dessa individer, de har sällan för avsikt att anställa ändå.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Inaktiv

På min tid var det superenkelt att komma in på väldigt många högskoleprogram och skulle bli förvånad om det inte är samma idag. Med superenkel så är det fler platser än ansökande och det enda man behöver är att klara kraven.
Och dessa utbildning inom teknik leder ofta till bra jobb.

Så mitt råd är fokusera på att få jobb, det kan vara allt möjligt som leder till detta. För väldigt många jobb idag behöver man ha utbildning och då kan man som arbetslös tjuvstarta och plugga innan utbildning startar.
Där matematik och grundläggande programmering är något som används inom de flesta tekniska utbildningar.

Problemet är dock byråkratin, osäkerheten och alla dumma aktiviteter som arbetslösa ska delta på som gör dem deprimerade.

Jag håller inte med personen nedanförs råd, skillnaden är dock nog att våra råd riktar sig till två olika personer och vi inte vet vad trådskaparen är för någon.

Skrivet av john_doe:

Nedgradera dator till en som absolut inte går att spela på så du inte kan slösa bort ditt liv framför skärmen. (om du nu vill leva livet)

Är man en gamer som är beroende av datorn så visst, men annars det är bakom datorn som det är lättast att få jobb idag och då såklart inte som gamer. Angående datorkraft så finns det mycket mer än spel som använder sig av detta så man behöver ha en schysst dator.

Skrivet av john_doe:

Kör regelbundna tider dvs ställ klockan på morgonen och gå upp som du ska till jobbet
ät frukost, lunch och middag på normala tider och ta dig tid till att laga riktig mat från grunden och kom i säng i tid.

För den stora befolkningen så är detta jättebra.

Skrivet av john_doe:

Fyll dagarna med meningsfulla saker, söka jobb/utbildningar, plugga osv
använd kvällar/helger/ledig tid till sociala saker som att träna, ta jägarexamen eller följ med en jägare på jakt/ta körkort/pistolskytte/gymma/renovera en bil/matlagning/flugbindning/modellflyg/umgås med vänner whatever.

Håller helt med om att man ska fylla dagen med meningsfulla saker, jag tycker dock många av sakerna du nämner mer är nöje som man kan göra om man har tid.
Är man arbetslös så är min åsikt att man ska lägga 100% på att bli bättre för att få ett arbete.

Skrivet av john_doe:

Ett tips kan vara att gå runt och ordna "praktikplats" var på nåt företag och hjälp till av eget intresse, och cirkla runt lite bland olika företag för att få lite kontakter och en känsla för olika typer av arbete. verksamheter som Erikshjälpen brukar uppskatta volontärer exempelvis.

Erikshjälpen är ingen bra praktik för många arbeten, men visst om man vill jobba med humanitära insatser så är den bra.
Men annars förlorar 40h i veckan som man kunde plugga på.

Citat:

Alltid bättre att köra solo än att ta det via nån arbetsförmedling då det bara lyser "bidrag" i ögonen på de företagare som tar emot dessa individer, de har sällan för avsikt att anställa ändå.

Beror på vilket jobb man söker. Jag själv har haft ett antal arbetsintervjuer och hade en enda långtidsarbetslös visat upp ett imponerande projekt som den hade gjort på fritiden så hade jag anställt denna direkt. (mitt område är systemutvecklare)
Men tyvärr så gör många arbetslösa i sverige inte ett skit för att bli bättre på sitt område, inte ens läser de på grunderna inom det område de söker.
Orsaken tror jag dock inte är lathet utan att byråkratin där man ska mailbomba arbetsgivare med ansökningar och hot från arbetsförmedlingen gör folk deprimerade och att de tappar lusten.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av ozo64:

Får man fråga vad du sökte för ngt? Om du bara sökte en utbildning så är det lite ditt eget fel. Man får räkna med att man kanske inte kommer in på sitt första eller andra val. Man måste vara beredd på att flytta för att studera eller jobba.

Sökte så många utbildningar det gick, alltså 20. Det jag vill är att jobba som arkitekt. Inte den lättaste utbildningen att komma in på tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Hej alla

Det är så att jag tyvärr inte kom in på högskolan nu till höstterminen och sitter därför dag in och dag ut och ugglar. Detta har fått mig att må så dåligt att jag inte kan tänka klart längre och inte vet var jag ska ta vägen O.O
Igår var jag på Arbetsförmedlingen och skrev in mig och imorgon har jag tänk börja gymma. Om kvällarna sitter jag och söker jobb men efter att knappt fått några svar från de ställen man sökt på så börjar jag faktiskt ge upp... Jag har även sökt till högskolan till vårterminen men är rädd att jag återigen inte ska komma in på det jag vill och KY-utbildningar har jag sneglat på men hittar inget som börjar till våren. Kan jag ha missat något? Kikade även på språkkurser utomlands men det visade sig vara en väldigt dyr historia

Så snälla Sweclockare, hjälp! Jag har ingen annan att dela detta med än med er och jag behöver verkligen tips på saker jag kan göra för sättet jag lever på just nu tär något enormt på mig. Tack!!!

Gå upp senast 08.00.
Gör ditt bästa att hitta ett jobb, via möten på arbetsplatser där du kan tänkas få jobb och inte via mail.
Var realistisk när du söker till högskolan. Är du nära att komma in? Om inte, sök något där du kan tänkas komma in.
Plugga till högskoleprovet och skriv det båda gångerna varje år tills du kommer in.
Viktigast av allt, skaffa rutiner: typ gå upp 08.00, ät frukost, gör dig i ordning, sök jobb på plats hos olika arbetsgivare till lunch, ät, träna och sök sedan jobb via internet. på eftermiddagen.

Arkitekt är svårt att komma in på och det är även svårt att få jobb efter utbildningen. Vad är du mer intresserad av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Sökte så många utbildningar det gick, alltså 20. Det jag vill är att jobba som arkitekt. Inte den lättaste utbildningen att komma in på tyvärr...

Vad är det som lockar med arkitekt?
Byggingenjör är inget alternativ som lockar dig?

Permalänk
Vägledare
Skrivet av mattoys:

Vad är det som lockar med arkitekt?
Byggingenjör är inget alternativ som lockar dig?

Roligt att du nämner Byggingenjör då det är något jag har sneglat en del på nu när jag inte kom in på Arkitetklinjen. Verkar som ett spännande yrke och ett bra alternativ till Arkitekt dock så fanns det inte att söka till nu till vårterminen vilket är väldigt synd.
Har däremot sökt en del jobb nu och var på ett par butiker och lämnade CV. Håller tummarna att du hör av sig.

Måste ändå tillägga att det absolut tråkigaste av allt är att jag haft ett gräl med min Enda polare. Kunde ju inte komma mer olägligt. Han blev sur över en pengafråga när vi hade druckit, något som känns väldigt onödigt Tråkigaste av absolut allt är att han har någon annan att umgås med som han nu gör medan jag nu blivit helt ensam. Vi har nu inte snackar på tre veckor. Känns som att jag hamnat i en grop som jag bara inte kan ta mig ur...

Ursäktar för denna oroligt gnälliga tråd med det är skönt att få det ur sig någonstans och var är bättre än på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Roligt att du nämner Byggingenjör då det är något jag har sneglat en del på nu när jag inte kom in på Arkitetklinjen. Verkar som ett spännande yrke och ett bra alternativ till Arkitekt dock så fanns det inte att söka till nu till vårterminen vilket är väldigt synd.
Har däremot sökt en del jobb nu och var på ett par butiker och lämnade CV. Håller tummarna att du hör av sig.

Måste ändå tillägga att det absolut tråkigaste av allt är att jag haft ett gräl med min Enda polare. Kunde ju inte komma mer olägligt. Han blev sur över en pengafråga när vi hade druckit, något som känns väldigt onödigt Tråkigaste av absolut allt är att han har någon annan att umgås med som han nu gör medan jag nu blivit helt ensam. Vi har nu inte snackar på tre veckor. Känns som att jag hamnat i en grop som jag bara inte kan ta mig ur...

Ursäktar för denna oroligt gnälliga tråd med det är skönt att få det ur sig någonstans och var är bättre än på Sweclockers

Du verkar ha stora ambitioner. Det är bra. Dock så är arkitektprogrammet kanske lite väl höga mål i dagsläget för dig, eftersom det krävs rätt fina betyg för att komma in på. Det absolut viktigaste för dig just nu är att hitta ett jobb. Helst ett med många kollegor så du kan utöka ditt sociala nätverk. Hitta på saker som träning, gå med i intresseföreningar etc. Du kan alltid fortsätta söka utbildningar men i dagsläget behöver du verkligen en sysselsättning på dagarna. Släpp stoltheten och sök även jobb som inte är ditt drömjobb. Det är viktigare att ha ett jobb som du kanske inte värderar så högt än att inte ha ett jobb alls. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Angående det där med drömjobb så är det otroligt svårt att veta vart man hamnar och vilket jobb man kommer fastna för.
Ta mig som exempel, gick IT under gymnasietiden, planerade att gå högskola efter ett friår, tog ett jobb under sommaren och röjde sly i skogen bara för att få in lite pengar, fastnade där för 10 år sen och nu sitter jag här med eget företag och ett gäng skogsmaskiner och skulle inte kunna tänka mig nått annat jobb

Man vet helt enkelt inte hur det blir, så även om du verkligen vill bli arkitekt så va inte rädd för att prova nått helt annat medan du väntar på chansen

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av BorN:

Angående det där med drömjobb så är det otroligt svårt att veta vart man hamnar och vilket jobb man kommer fastna för.
Ta mig som exempel, gick IT under gymnasietiden, planerade att gå högskola efter ett friår, tog ett jobb under sommaren och röjde sly i skogen bara för att få in lite pengar, fastnade där för 10 år sen och nu sitter jag här med eget företag och ett gäng skogsmaskiner och skulle inte kunna tänka mig nått annat jobb

Man vet helt enkelt inte hur det blir, så även om du verkligen vill bli arkitekt så va inte rädd för att prova nått helt annat medan du väntar på chansen

Det har du nog helt rätt i. Man vet inte var livet tar en och ibland känns det som att allt bra som händer en är det man inte planerat Detta betyder dock inte att man ska sitta och förvänta sig att saker kommer ske av sig själv

Vill nämna att jag har snurrat in mig på att plugga utomlands. Efter att ha kollat vissa förmedlingssidor så som BlueBerry, Study Abroad och Education Link så har mitt intresse för att läsa en hel utbildning någon annanstans än Sverige blivit väldigt stort.
Finns det någon här som har någon erfarenhet av något sådant. Vet att det finns ungefär en miljon resultat att hitta på Google men skulle ändå vilja höra något från någon här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om du ens har den minsta önskan om att läsa utomlands så gör det. Jag hade den planen under gymnasiet, men valde att plugga i sverige när jag fick bra resultat på högskoleprovet och kom in på universitet här. Nu sista året på universitetet när mörkret börjar komma så ångrar jag väldigt ofta att jag valde att inte plugga utomlands.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Byggingenjör kan vara ett bra val för dig. Kommer ju då bli först till hösten. Antingen tar du 3åriga programmet eller så kör du en civilingenjörsutbildning. Läser själv Byggteknik och Design på KTH i dagsläget och det finns ju vägar in i arkitektbranschen även den vägen. Sista året så kan du välja inriktiktning mot arkitektur också. Har du inte tillräckliga betyg för arkitektur så kör på byggingenjör.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Du behöver inget program eller komma in på en "utbildning" för att plugga.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av jonazz:

Byggingenjör kan vara ett bra val för dig. Kommer ju då bli först till hösten. Antingen tar du 3åriga programmet eller så kör du en civilingenjörsutbildning. Läser själv Byggteknik och Design på KTH i dagsläget och det finns ju vägar in i arkitektbranschen även den vägen. Sista året så kan du välja inriktiktning mot arkitektur också. Har du inte tillräckliga betyg för arkitektur så kör på byggingenjör.

Tack för ditt råd

Skrivet av Farenheit:

Du behöver inget program eller komma in på en "utbildning" för att plugga.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Hur menar du?

Du kan välja enskilda kurser och plocka ihop din egen examen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Bosseh:

Du verkar ha stora ambitioner. Det är bra. Dock så är arkitektprogrammet kanske lite väl höga mål i dagsläget för dig, eftersom det krävs rätt fina betyg för att komma in på...

Tar och citerar en extremt duktig mattelärare jag hade i grundskolan:

Citat:

"Det viktiga är inte att du kommer in, utan att du sedan kommer ut också"

Tar det till graven.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36