Laptop för programmering & lättare 3D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

Laptop för programmering & lättare 3D

Hejsan!

Jag är i behov av en ny laptop för studier på högskolan. Huvudsyftet kommer alltså vara programmering, dokumentskrivande och surfande, men även lite 3D-grafik i programmeringen.

Önskemål:

• Någorlunda lätt vikt då den ska bäras runt varje dag, så kanske <2,4kg

• Inte för stor, 13-14" då jag vill arbeta med laptopen i knäet osv.

• Helst 8GB ram.

• i5/i7 Haswell-processor som hänger med ett antal år fram. Det är här jag är mest tveksam, räcker en i5 4200U eller ska man sikta på typ i7 4510U/i5 4200M?

• Hårddisken är helt orelevant då jag kommer byta till SSD i vilket fall. Plus i kanten om SSD redan sitter i såklart, men inget måste på något sätt.

• Upplösningen är jag lite fundersam över... Högre är givetvis skönare, men är ändå van vid 1366x768, så nöjer mig nog med det om resten av datorn verkar perfekt.

• Grafikkort är inget måste, men det skulle inte skada att kunna spela något spel med allt på low!.. Klarar HD4400 dagens spel på lägsta inställningarna i 1080p?

Budgeten ligger på absolut MAX 10k, men helst runt 6-8k. Så billigt som möjligt utan att tumma FÖR mycket, prisvärdhet är prio!

Datorn jag tittat på är Lenovo IdeaPad Flex 2 14, men då den inte kommer in förens om två veckor känns det lika bra att se om något bättre alternativ finns!

Edit: Har nu även tittat lite närmare på GGS-Data MobiNote W230SS för ~2400kr extra. Toppen av min budget, men är det värt de extra kronorna? Den har egentligen allt jag kan kräva, bra grafikkort, superbra processor, HD-skärm, 2kg, 13.3" och bra batterier. Åsikter?

Tacksam för svar!
Mvh Pontus

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||