Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Det är ju bara gå in på nån inställning (minns ej vart) så kan du välja att uppgradera till senaste Ubuntu utan massa bekräftelser. Om du retar upp dig på bekräftelser, nu vet ja ju inte om apt-get har denna funktion, då kan du ju bara lägga till en parameter som tar yes på allt. I Arch Linux's pacman så är det --noconfirm.

-y brukar funka med apt-get. Från apt-get's mansida:

-y, --yes, --assume-yes
Automatic yes to prompts; assume "yes" as answer to all prompts and
run non-interactively. If an undesirable situation, such as
changing a held package, trying to install a unauthenticated
package or removing an essential package occurs then apt-get will
abort. Configuration Item: APT::Get::Assume-Yes.

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på Linux har helt enkelt inte upplevt den helhets upplevelsen som Slackware är.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Alla som klagar på Linux har helt enkelt inte upplevt den helhets upplevelsen som Slackware är.

De flesta som klagar på Linux har inte provat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deegan:

Folk kanske inte är så sugna på att sitta några timmar och läsa en wiki bara för att kunna installera OS:et och sedan få WIFI att fungera. Varför inte välja en mer komplett distro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Folk kanske inte är så sugna på att sitta några timmar och läsa en wiki bara för att kunna installera OS:et och sedan få WIFI att fungera. Varför inte välja en mer komplett distro?

Alla är olika. Vissa gillar att ha koll på detaljer och förstå hur allting fungerar och hänger ihop och dessa trivs inte att köra något som någon annan konfigurerat på kanske något annat sätt än man själv vill. Andra vill ha något färdigt som fungerar "out of the box".

Detta är fördelen med att ha många olika distributioner att välja mellan. Det finns något för varje tycke och smak. Eller för olika användningsområden om man säger så. Finns tillfällen jag vill ha något komplett och färdigt och andra tillfällen då jag behöver grotta ner mig i detaljer.

Jämför detta med att köra Windows där det inte finns lika mycket att välja mellan. En mellanmjölk som ska passa alla är inte alltid det rätta om man vill ha grädde eller vatten (dålig liknelse men ni kanske fattar poängen). Så detta ser jag som en anledning till "Varför Linux?". Man får större valfrihet.

Permalänk
Entusiast

Det verkar som om de som klagar på Linux är människor av någon av följande typer:

• Testade någon udda Linux-distribution för en massa år sedan. Tror att samma situation råder än idag. Vägrar prova igen.

• Har aldrig provat Linux själv. Lyssnar/läser bara rykten som kommer från typerna ovan.

• Provat någon udda distribution på sin hyperexotiska Microsoftsponsrade Windows-only -dator.

• Har på tok för lite kunskaper om datorer, men inser inte detta. Försöker sig på Linux när man knappt vet åt vilket håll en USB-pinne skall sättas in. De vet inte hur man installerar Windows, eller något operativsystem själv överhuvudtaget. De vill i regel ha allt färdigserverat på ett guldfat med diamantkanter.

• Kan faktiskt en del, och vet hur man installerar Linux och får saker att fungera, men vägrar köra Linux då man inte kan få sina Windows-program att fungera under Linux. De inser inte att de faktiskt behöver byta ut programmen också. Likar lite personen ovan, och vill ha allt serverat på ett silverfat.

Och det är inget fel i att vara av någon av de nämnda typerna.
Vad jag vill säga är att Linux är inte för alla. Vill man ha frihet och stora möjligheter, så får man också jobba lite för det. Samt ha proper hårdvara för det.
Om någon ovan nämnd persontyp försöker sig på Linux, så ställer jag mig frågan: Varför? Ni har inget att vinna. Det är ett slöseri med tid. Både för er och för oss.
Ja det är hårda ord, men det är ändå den kalla sanningen.

...och om ni svarar: "Jag är nyfiken."
Jamen dåså! då får jag be om ursäkt för att jag är så hård i orden.
Men ni bör inte köra Linux skarpt direkt på er arbetsdator. Använd en virtuell maskin istället. Det är faktiskt mycket enklare än man kan tro. Tips: Virtualbox. Klicka, lek och lär.

...och om ni svarar: "För att mina vänner kör Linux. Jag vill också"
Ni är helt fel ute. Det verkar som om era "Wannabe-vibbar" gör lite för mycket väsen av sig. Lugna ner er och fungera på syftet istället. Försöker ni ändå så lär det bara bli en besvikelse. Vänd om och gå tillbaks där ni kom ifrån.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Linux älskar man för säkerheten och terminalen

Ska ge Arch ett försök i helgen, se om man lyckas installera det så här efter några år efter att ha varit inaktiv på linux scenen. Testade Arch via Virtualbox med senaste Gnome och gillar det skarpt, mkt har hänt sen sist.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Försöker väll igen. Denna gång direkt med omistallerad fräsch UBUNTU 14.04 Long Support och denna guide. Och följer denna guide för att installera min seedbox (vilket är det enda jag ska använda min gamla Netbook till som drar 7 Watt med stängd skärm).

Och varför just Linux? Jo, konstigt nog går VPN-kryptering snabbare på Linux. Varför en Seedbox bara till mig själv? Jo för att jag vill testa och hyrde en innan och tyckte det var lite mer funktionellare än att kör Utorrent, Deluge mm.

EDIT - Funkar hur bra som det kan med den sista guiden i Ubuntu 12.04 LTS. Då ska den lilla rackaren in i garderoben och tugga sin livslängd ut. Monterade en disk från Nasen genom NFS i en mapp som färdiga nerladdningar automatiskt flyttas till.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Alla är olika. Vissa gillar att ha koll på detaljer och förstå hur allting fungerar och hänger ihop och dessa trivs inte att köra något som någon annan konfigurerat på kanske något annat sätt än man själv vill. Andra vill ha något färdigt som fungerar "out of the box".

Detta är fördelen med att ha många olika distributioner att välja mellan. Det finns något för varje tycke och smak. Eller för olika användningsområden om man säger så. Finns tillfällen jag vill ha något komplett och färdigt och andra tillfällen då jag behöver grotta ner mig i detaljer.

Jämför detta med att köra Windows där det inte finns lika mycket att välja mellan. En mellanmjölk som ska passa alla är inte alltid det rätta om man vill ha grädde eller vatten (dålig liknelse men ni kanske fattar poängen). Så detta ser jag som en anledning till "Varför Linux?". Man får större valfrihet.

Ja, men jag antar att 99% av alla som väljer att köra Arch, Slackware etc kompilerar andras koder. Jag har aldrig förstått varför man har "mer kontroll" eller "förstår hur allting fungerar" bara för att man kompilerar själv eller väljer att installera DE, internet hanterare osv själv.

Jag kan köpa att vissa tycker att det är roligt att hålla på. Men knappast värt tiden om man bara vill komma igång att köra. Bättre då i min mening är att välja en komplett dist och ev. byta DE om den inte faller hen i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det verkar som om de som klagar på Linux är människor av någon av följande typer:

• Testade någon udda Linux-distribution för en massa år sedan. Tror att samma situation råder än idag. Vägrar prova igen.

• Har aldrig provat Linux själv. Lyssnar/läser bara rykten som kommer från typerna ovan.

• Provat någon udda distribution på sin hyperexotiska Microsoftsponsrade Windows-only -dator.

• Har på tok för lite kunskaper om datorer, men inser inte detta. Försöker sig på Linux när man knappt vet åt vilket håll en USB-pinne skall sättas in. De vet inte hur man installerar Windows, eller något operativsystem själv överhuvudtaget. De vill i regel ha allt färdigserverat på ett guldfat med diamantkanter.

• Kan faktiskt en del, och vet hur man installerar Linux och får saker att fungera, men vägrar köra Linux då man inte kan få sina Windows-program att fungera under Linux. De inser inte att de faktiskt behöver byta ut programmen också. Likar lite personen ovan, och vill ha allt serverat på ett silverfat.

Vad jag vill säga är att Linux är inte för alla. Vill man ha frihet och stora möjligheter, så får man också jobba lite för det. Samt ha proper hårdvara för det.
Om någon ovan nämnd persontyp försöker sig på Linux, så ställer jag mig frågan: Varför? Ni har inget att vinna. Det är ett slöseri med tid. Både för er och för oss.

Men ni bör inte köra Linux skarpt direkt på er arbetsdator. Använd en virtuell maskin istället. Det är faktiskt mycket enklare än man kan tro. Tips: Virtualbox. Klicka, lek och lär.

Ni är helt fel ute. Det verkar som om era "Wannabe-vibbar" gör lite för mycket väsen av sig. Lugna ner er och fungera på syftet istället. Försöker ni ändå så lär det bara bli en besvikelse. Vänd om och gå tillbaks där ni kom ifrån.

Eller så är det så att man inte vill behöva använda terminalen eller att pilla för att saker ska fungera, något som är riktigt skumt är att Linux (Ubuntu) alltid fungerat felfritt på äldre datorer men på nyare så får jag bara problem och buggar (oftast grafiskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Eller så är det så att man inte vill behöva använda terminalen eller att pilla för att saker ska fungera, något som är riktigt skumt är att Linux (Ubuntu) alltid fungerat felfritt på äldre datorer men på nyare så får jag bara problem och buggar (oftast grafiskt)

Att man måste använda terminalen är så falskt påstående så det skriker om det. Du måste inte alls använda terminalen, däremot underlättar det. Varför gå igenom fönster i 100 år när man enkelt kan göra samma sak på några knapptryck i terminal.

Jag har använt Arch Linux ganska länge nu, det har då aldrig krånglat för mig. Fungerar helt felfritt för mig på alla datorer. Dessa datorer är bland annat primärdatorn, macbook air och en väldigt gammal laptop. Funkar precis lika bra på alla. Om det är grafiska problem, vad för grafikkort har du? Har du AMD så kan ja förstå.

Skrivet av Hugligan:

Ja, men jag antar att 99% av alla som väljer att köra Arch, Slackware etc kompilerar andras koder. Jag har aldrig förstått varför man har "mer kontroll" eller "förstår hur allting fungerar" bara för att man kompilerar själv eller väljer att installera DE, internet hanterare osv själv.

Jag kan köpa att vissa tycker att det är roligt att hålla på. Men knappast värt tiden om man bara vill komma igång att köra. Bättre då i min mening är att välja en komplett dist och ev. byta DE om den inte faller hen i smaken.

Varför kompilera kod för att få igång ett system? Kompilera gör man för att man ändrar i en källkod för att man hittat någonting som man vill ändra.

Man får mer kontroll för att du kan konfigurera systemet precis till din smak. Kolla Ubuntu som exempel, så packat med program och felkonfigurerat (enligt mig). Jag vill att systemet ska fungera så som jag vill att det ska, inte som någon annan bestämt att systemet ska fungera. Då är det värt att sitta 1-2h vid datorn för att få det som man vill.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Att man måste använda terminalen är så falskt påstående så det skriker om det. Du måste inte alls använda terminalen, däremot underlättar det. Varför gå igenom fönster i 100 år när man enkelt kan göra samma sak på några knapptryck i terminal.

Jag har använt Arch Linux ganska länge nu, det har då aldrig krånglat för mig. Fungerar helt felfritt för mig på alla datorer. Dessa datorer är bland annat primärdatorn, macbook air och en väldigt gammal laptop. Funkar precis lika bra på alla. Om det är grafiska problem, vad för grafikkort har du? Har du AMD så kan ja förstå.

Hur kan det vara falskt om jag måste det för vissa saker? Tror du jag ljuger om något sådant? Det är ju av egen erfarenhet, varit tvungen att använda terminalen för vissa program (inte dom från Ubuntu programcentret eller vad det heter) och då måste jag gå runt och googla efter hur man gör istället för att bara kunna trycka på "installera", hur du får det att ta en sådan evighet att trycka på "installera" och acceptera avtal vet jag inte, men det är helt klart inga problem för mig.

Har prövat på 2 datorer som kör AMD integrerad grafik (en av dom är den som är i sign med AMD 3000) och det gick inte att spela upp HD videor utan att det skulle krångla, såg även riktigt konstigt ut osv. En annan dator som kör Nvidia hade inte samma problem, kanske är AMD grafik som har dåligt stöd på Linux, men det gör ju inte saken bättre. Den enda datorn som fungerat helt felfritt är en Dell som är ungefär 14 år gammal och kör Ubuntu 10 eller 11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan det vara falskt om jag måste det för vissa saker? Tror du jag ljuger om något sådant? Det är ju av egen erfarenhet, varit tvungen att använda terminalen för vissa program (inte dom från Ubuntu programcentret eller vad det heter)...

Nu hoppar jag in här, lite mitt i ingenting, och har inte kollat i tråden vad det stora problemet med terminalen är. Hur som konstaterar du två saker:

1. terminalen behövs inte för det som är standard

2. terminalen kan behövas för att lösa specifika problem eller uppnå något särskilt

Här ser jag ingen större skillnad mellan Windows och Linux. Jag är i mitt jobb tvungen att kontinuerligt använda PowerShell, men det betyder inte att användare som håller sig till vanlig enkel PC användning behöver det.

Terminalen är en tillgång och inte en nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nu hoppar jag in här, lite mitt i ingenting, och har inte kollat i tråden vad det stora problemet med terminalen är. Hur som konstaterar du två saker:

1. terminalen behövs inte för det som är standard

2. terminalen kan behövas för att lösa specifika problem eller uppnå något särskilt

Här ser jag ingen större skillnad mellan Windows och Linux. Jag är i mitt jobb tvungen att kontinuerligt använda PowerShell, men det betyder inte att användare som håller sig till vanlig enkel PC användning behöver det.

Terminalen är en tillgång och inte en nackdel.

Det behövs inte när man ska installera program från Ubuntus "appstore" liknande tjänst, men det behövs om man ska installera ett program från en hemsida, samma gäller drivrutiner, fick googla efter var jag skulle göra och det man fick som svar var att skriva olika saker i Terminalen men när det gällde drivrutiner fungerade dom aldrig.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna kört linux på min netbook OM nå dist hade fått igång wifi out of the box vilket ingen har gjort av alla jag har provat. Men skulle helst vilja slippa windows på speldatorn också men stödet för spel är inge vidare. Wine tar en del spel ja men inte alla.

Hade en Zepto för ett par år sen och den var underbar att köra linux (ubuntu osv) på. Allting fungerade out of the box. Så på den körde jag iaf linux.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag har kört/kör Linux, faktum är att jag gärna använt Linux till precis allting men man stöter på massvis med tidskrävande problem om och om igen som jag gärna klarat mig utan. Det är nästintill alltid problem med trådlösa drivrutiner. Antingen är det svårt att få det att fungera överhuvudtaget eller så fungerar de dåligt, slutar fungera and what not.

Suspend läget är på många laptops helt odugligt. Majoriteten av de jag vet provat köra Linux på laptops har problem med suspend-läget. Antingen somnar inte datorn in ordentligt eller så vägrar den vakna upp när man öppnar locket igen. Vaknar den upp så är det inte osannolikt att någonting buggar ur. Ex vaknar ibland inte WiFi/Bluetooth automatiskt utan man måste starta om alt. göra ett skript som körs varje gång. Min laptop hade problem med strömhantering till SATA-kontrollern efter suspend-läget vilket resulterar i att datorn matar ut felmeddelanden i konsolen. Det blir alldeles för tröttsamt och tidskrävande att pilla med sånt här när man försöker få andra saker gjort så som arbete och programmering.

Majoriteten av Linuxdistar ser dessutom ut som bloatware. Linux är utvecklat av folk med fokus på kod och väldigt mycket mindre fokus på design. Den enda skrivbordsmiljön jag testat som inte ser förbannat ful ut är Unity. Jo, jag vet att man kan modifiera och ändra på skrivbordet men detta har i min mening visat sig fungera väldigt mediokert/väldigt tidskrävande i praktiken. Desto mer man leker med detta, desto större risk att hela disten går åt h*vete.

Jag gillar Linux starkt och terminalen är oerhört trevlig att arbeta med när man vant sig. I dagsläget står jag dock inte ut med att köra det på min laptop, främst av ovanstående anledningar. Kör flera Linux-servrar och XBMCBuntu och för detta ändamål det fungerar det dock alldeles utmärkt.

Kort och gott stämmer detta rätt bra

"This is the part where I start getting hate mail from people, and cheerleading messages telling me to take a look at it again, because it’s so much better now. I understand. I’ll take your word for it. And when the time comes to replace the O2 I have today, maybe my next machine will run Linux. But as we all know, Linux is only free if your time has no value, and I find that my time is better spent doing things other than the endless moving-target-upgrade dance."

-Jamie Zawinski

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kort och gott stämmer detta rätt bra

"This is the part where I start getting hate mail from people, and cheerleading messages telling me to take a look at it again, because it’s so much better now. I understand. I’ll take your word for it. And when the time comes to replace the O2 I have today, maybe my next machine will run Linux. But as we all know, Linux is only free if your time has no value, and I find that my time is better spent doing things other than the endless moving-target-upgrade dance."

-Jamie Zawinski

Jag vet inte vad du brukar pilla med, men jag är en av de som har både pillat mycket och har även dragit in installationer som fungerat klockrent, utan dessa problem som är "tidskrävande".

Jag har kört linux på 4 laptops.
Arch på 2 av dem, det var en del meck och paketkompilering, det gjorde jag utav intresse och lärde mig mycket. Ja det var tidskrävande.

Ubuntu har jag testat på allihop, innan gnome3 och unity så var det sådär med drivrutinerna för trådlöst, vissa funkade, andra inte. När unity kom så bojkottade jag ubuntu, det sög stenhårt och jag körde då arch istället.

Jag har, under det senaste året testat ubuntu 14.04 på 3 nyare datorer, det har fungerar utan problem, inga strul med drivruitiner eller liknande, ingenting har krävt tid av mig.

Det här med tidskrävande problem känns mest som att det är något gammal som hänger kvar.. Speciellt om man kör en så pass vanlig dist som Ubuntu, där är dessutom mycket hårdvara och många problem upptäckta av andra användare dvs om man nu har otur.

Men jag får hålla med SysGhost.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Fullt stöd för c och c++.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Det tillhör den första punkten jag skrev ovan.
Terminalen är absolut inget krav. All standard administration kan utföras från grafiska och enkla kontrollpaneler. De flesta större distributionerna som har ett grafiskt interface per standard är minst lika mycket peka o klicka som Windows., om inte ännu mer så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det tillhör den första punkten jag skrev ovan.
Terminalen är absolut inget krav. All standard administration kan utföras från grafiska och enkla kontrollpaneler. De flesta större distributionerna som har ett grafiskt interface per standard är minst lika mycket peka o klicka som Windows., om inte ännu mer så.

Det är vad Linux användare säger hela tiden men uppenbarligen stämmer inte detta, varför tror du folk klagar på just detta, om det (enligt dig), inte är ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Drivers bro , det som förstör för de flesta , bla mig :/
Har haft massa problem med diverse datorer allt ifrån ati/gefore strul till att musplattan inte fungerar

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Drivers bro , det som förstör för de flesta , bla mig :/
Har haft massa problem med diverse datorer allt ifrån ati/gefore strul till att musplattan inte fungerar

Jag undrar om inte alla som har driverstrul försöker ladda ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och installera manuellt. Det är Windows-tänk.
Om man accepterar de drivrutiner som finns ikärnan och de proprietära drivruiner som åtminstone Ubunu och Mint föreslår kan installeras automatiskt så har jag aldrig saknat några.

Permalänk
Medlem

Linux

Jag använder det på två av mina maskiner,
Dock inte på min "speldator" min htpc agerar som privat nas med xbmc.
Den kör jag linux mint på aldrig varit nåt problem delar shares via samba till min spel burk
ut över den så har jag en ftp server som står utanför mitt interna nätverk den kör jag debian på
Jag har aldrig upplevt negativa saker med linux som os men som det är just nu så är det inte nåt du gamar på
Klart du kan många spel ger stöd för det och wine fungerar klart ok ... men endå gör en gamer är windwos ett bättre alternativ
Så allt beror på vad du ska använda din burk till, i en kontorsmiljö ser jag linux som ett bättre alternativ än windows kostar inte nåt free stuff ftw

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marinlik:

Så det du egentligen vill säga är "Nej, dina behov går inte att utföra i Linux"? Flera av de programen jag tog upp har såklart en sämre ersättare i Linux, men hittills har jag inte hittat ersättare som är lika bra eller bättre. Itunes(Hyr och köper film) har ingen ersättare i Linux. Jag skulle jättegärna köra Linux. Men jag kommer inte göra det så länge programmen är sämre än i Windows.

Ni anser att mjukvaran är sämre. Bra. Då har ni provat. Ni har tre alternativ:

• Det ärtroligen öppen källkod. Forka och gör mjukvaran bättre. Ni vet ju vad den behöver. så varför inte bidra till ett projekt som från början är helt gratis?
    Istället för att gnälla. Hjälp till.
    Eller kontakta utvecklarna och be om förbättringar. observera att det då inte bara räcker med tomt gnäll, utan bör helst vara konstruktiv kritik. Var också beredd på att få ställa upp som betatestare om det visar sig att de ställer upp. (Vilket de troligen gör om kritiken är konstruktiv och innehåller bra information)

• Acceptera läget och använda mjukvaran såsom den är. Mjukvaran är ju ändå helt och totalt gratis.

• Inse att mjukvaran inte duger. Antigen skapar ni egen bättre mjukvara, eller så återgår ni till den som ni anser vara bättre. Ingen tvingar er att använda just den mjukvaran. Ni har fortfarande valfriheten.
    Ni kanske till och med får ställa er frågan om Linux verkligen är den väg ni vill gå.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ni anser att mjukvaran är sämre. Bra. Då har ni provat. Ni har tre alternativ:

• Det ärtroligen öppen källkod. Forka och gör mjukvaran bättre. Ni vet ju vad den behöver. så varför inte bidra till ett projekt som från början är helt gratis?
    Istället för att gnälla. Hjälp till.
    Eller kontakta utvecklarna och be om förbättringar. observera att det då inte bara räcker med tomt gnäll, utan bör helst vara konstruktiv kritik. Var också beredd på att få ställa upp som betatestare om det visar sig att de ställer upp. (Vilket de troligen gör om kritiken är konstruktiv och innehåller bra information)

• Acceptera läget och använda mjukvaran såsom den är. Mjukvaran är ju ändå helt och totalt gratis.

• Inse att mjukvaran inte duger. Antigen skapar ni egen bättre mjukvara, eller så återgår ni till den som ni anser vara bättre. Ingen tvingar er att använda just den mjukvaran. Ni har fortfarande valfriheten.
    Ni kanske till och med får ställa er frågan om Linux verkligen är den väg ni vill gå.

Vilket kommer tillbaka till punkten om att Linux och dess mjukvara endast är gratis om du inte värderar din tid. Varför ska man använda Linux om mjukvaran i grunden är sämre än i windows.

Jag skulle gärna vilja att linux passade mig. Jag gillar att ha möjligheten att anpassa som det går i Linux. Men anpassningen är för mig inte värd att byta mot de bättre programen som finns i Windows idag, och inte heller mot att själv behöva koda om program för att göra dem lika bra som i windows(på tok för tidskrävande).

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marinlik:

Vilket kommer tillbaka till punkten om att Linux och dess mjukvara endast är gratis om du inte värderar din tid. Varför ska man använda Linux om mjukvaran i grunden är sämre än i windows.

Jag skulle gärna vilja att linux passade mig. Jag gillar att ha möjligheten att anpassa som det går i Linux. Men anpassningen är för mig inte värd att byta mot de bättre programen som finns i Windows idag, och inte heller mot att själv behöva koda om program för att göra dem lika bra som i windows(på tok för tidskrävande).

Jag kan säga detsamma om Windows.
Jag har sparat en oerhört massa pengar på licenskostnader tack vare Linux, vars mjukvaror jag använder i mitt arbete vara mångfalt bättre.
Jag har sparat en oerhört massa tid tack vare Linux flexibilitet. Windows tar en oerhört massa tid i felsökning, och i synnerhet när det kommer till reparationer. Formatera och installera om är i regel det effektivaste.

Windows går jag aldrig tillbaks då den slösar både tid och pengar för mig.

Att komma med "Linux är bara bra om din tid är värdelös" är så oerhört fel. Gammal också.

Att Linux inte passar er kan jag hålla med om. Då är frågan: Varför Linux?
Varför försöker ni ens?
Windows/Mac OS är och har allt ni någonsin behöver, så varför ens försöka byta?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag undrar om inte alla som har driverstrul försöker ladda ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och installera manuellt. Det är Windows-tänk.
Om man accepterar de drivrutiner som finns ikärnan och de proprietära drivruiner som åtminstone Ubunu och Mint föreslår kan installeras automatiskt så har jag aldrig saknat några.

Va ylar du om ?
Problemen med med ati var att man fick ut 20% av prestandan , överhetade och klarade inte av HD matrial även och när man körde proprietära så krävde de att man kör en äldra kärna kärna och X och då fungerade fotfarande väldigt dåligt

Nvidia så strular bumblee aka optimus , själva propitära drivrutinen vilket gjorde att xserver krashade efter den installerade , och gör att grafikkortet går 100% hela tiden , detta sker både i propitära och i nov

de med musplattan var att man måste stänga av i8042.notimeout för att få den att fungera och då slutade sleep fungera samt vägrade den stänga av sig utan startade om sig. dessutom så slutade musplattan fungera när man starta datorn varannan gång

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan det vara falskt om jag måste det för vissa saker? Tror du jag ljuger om något sådant? Det är ju av egen erfarenhet, varit tvungen att använda terminalen för vissa program (inte dom från Ubuntu programcentret eller vad det heter) och då måste jag gå runt och googla efter hur man gör istället för att bara kunna trycka på "installera", hur du får det att ta en sådan evighet att trycka på "installera" och acceptera avtal vet jag inte, men det är helt klart inga problem för mig.

Har prövat på 2 datorer som kör AMD integrerad grafik (en av dom är den som är i sign med AMD 3000) och det gick inte att spela upp HD videor utan att det skulle krångla, såg även riktigt konstigt ut osv. En annan dator som kör Nvidia hade inte samma problem, kanske är AMD grafik som har dåligt stöd på Linux, men det gör ju inte saken bättre. Den enda datorn som fungerat helt felfritt är en Dell som är ungefär 14 år gammal och kör Ubuntu 10 eller 11.

Som vad har du varit tvungen att kompilera? Du väljer ju själv att hämta källkoder som du då kan kompilera för att installera.

Det är lättare att öppna terminalen och skriva sudo pacman -S paket än att hålla på i fönster. I Debian-system är det dock sudo apt-get install paket. Det går ju så mycket snabbare.

AMD-kort måste du hämta catalyst-drivrutiner själv för. Nu vet jag inte hur det är i Ubuntu men i Arch måste du lägga till en inofficiel catalyst-repository. Annars så finns alternativet open source-drivrutinerna till AMD också, dom är inte heller installerade som standard.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Som vad har du varit tvungen att kompilera? Du väljer ju själv att hämta källkoder som du då kan kompilera för att installera.

Det är lättare att öppna terminalen och skriva sudo pacman -S paket än att hålla på i fönster. I Debian-system är det dock sudo apt-get install paket. Det går ju så mycket snabbare.

AMD-kort måste du hämta catalyst-drivrutiner själv för. Nu vet jag inte hur det är i Ubuntu men i Arch måste du lägga till en inofficiel catalyst-repository. Annars så finns alternativet open source-drivrutinerna till AMD också, dom är inte heller installerade som standard.

Jag har prövat det som rekommenderats när man googlade på saken, att använda terminalen och dessa sudo apt-get osv, men antingen har det inte fungerat alls eller så är drivrutinerna helt värdelösa. Men det verkar som man faktiskt kan hämta drivrutiner för Nvidia kort från deras sida för Linux sist jag kollade, sen om dom är bra eller dåliga vet jag ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag har prövat det som rekommenderats när man googlade på saken, att använda terminalen och dessa sudo apt-get osv, men antingen har det inte fungerat alls eller så är drivrutinerna helt värdelösa. Men det verkar som man faktiskt kan hämta drivrutiner för Nvidia kort från deras sida för Linux sist jag kollade, sen om dom är bra eller dåliga vet jag ju inte

OpenSuse. Du behöver förmodligen aldrig öppna terminalen.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James