Varför ska man använda Linux om mjukvaran i grunden är sämre än i windows.
Vem säger att mjukvaran är "sämre" (och vad betyder ens "sämre", om man verkligen försöker tänka till)? Du, möjligen, men vad du egentligen till stor del säger är att mjukvaran inte är den som du redan använder och är van vid.
Det vanligaste problemet uppstår när personer går in med inställningen att exempelvis Ubuntu är ett "gratis-Windows", på alla sätt och vis. "Jag vill använda exakt samma program som i Windows, alla avvikelser är en försämring", "jag vill kunna ändra upplösning genom kontrollpanelen och installera program genom att manuellt ladda ner filer från hemsidor och sedan dubbelklicka", "jag vill spela Battlefield 4 som bara släppts till Windows på PC-plattformen" — fortsätt då använda Windows. Det är mycket möjligt att Linux inte är något för dig. En sådan slutsats är inte en fribiljett för att kunna komma med generaliseringar i stil med att "all mjukvara som finns till Linux är sämre än den som finns till Windows".
Det är liknande tankehopp som ständigt provocerar och gör att dessa trådar aldrig tar slut. Uppenbarligen är det många miljoner runt om i världen som inte håller med i en sådan slutsats — om man känner att man överhuvudtaget inte kan förstå hur de tänker så borde instinkten vara att luta sig tillbaka och fundera på om man missar något, snarare än att utgå ifrån att de alla är rena självplågare, eller dumma för att de "valt fel", eller något.
———
Som noterades tidigt i denna tråd så finns det en tråd från förra året som till och med har exakt samma titel, och mer eller mindre exakt samma innehåll (eller snarare exakt samma innehåll som denna tråd kommer ha om den pågår i 4 kommentarssidor till). För ett år sedan kom ytterligare en sådan tråd. Jag minns även en från detta året, med extra trollvarning då användaren lade tråden i Windows-forumet. Det finns säkerligen många fler om man letar.
Det bästa man kan säga om dessa trådar är att det ibland faktiskt kommer användare med genuin nyfikenhet som inte redan har cementerat sin position, och någonstans i bruset så skiner det ibland upp intressanta konversationer. Det sämsta är användare som balanserar på den klassiska gränsen där det uppvisas både bristande erfarenhet och ödmjukhet gällande sina kunskaper. Det närmar sig min bejublade (hur var det med ödmjukheten? ) bilanalogi i en av dessa karbonkopior till trådar som tidigare skrivits i ämnet på forumet.
Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.