Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Svårt att inte gilla Linux communityn.

Aftonbladet-journalistik på hög nivå det här.
Klipp ut ord och meningar ur sitt sammanhang och få det att framstå som något totalt och helt annat.

Det stod:

Skrivet av SysGhost:

För min del var det ett RTFM-relaterat problem

Läste du ens resten av meningen utöver "RTFM"?

...

???

Jag kan förklara, men antar att detta kommer att bli för svårt, då det är många flerstaviga ord på en enda rad det här.
"För min del" ... betyder att det är riktat till mig själv. Det handlar om mig här. ingen annan. Sedan följer:
"...var det ett RTFM-relaterat problem" Fortfarande riktat till mig själv då det är en fortsättning på ovan nämnda mening. Jag, SysGhost. Hade alltså ett problem, ingen annan.

Svårt?

Jaha... för många ord... ja jag vet inte hur jag skall förklara det på något bättre sätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag tycker citatet ganska väl sammanfattar den raljanta tonen ifrån Linuxförespråkare i denna tråd, även om det delvis var tagit ur kontext.

Citat:

Jaha... för många ord... ja jag vet inte hur jag skall förklara det på något bättre sätt.

Med den här dryga översittartonen kommer du inte övertyga någon att Linux är det bästa, men det var kanske inte syftet heller?

Permalänk
Medlem

Förstår inte vilka forum du är inne på om du får översittarsvar, flashback kanske.
Jag brukar då få ordentliga svar på mina frågor.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tycker citatet ganska väl sammanfattar den raljanta tonen ifrån Linuxförespråkare i denna tråd, även om det delvis var tagit ur kontext.

Med den här dryga översittartonen kommer du inte övertyga någon att Linux är det bästa, men det var kanske inte syftet heller?

Tja, du får faktiskt skylla dig själv när du inte läste hans inlägg. Det där "RTFM" var ju riktat mot han själv, inte dig eller någon annan. Varför tar du då och märker ut JUST det ordet och tar det som något stort? Det är ju Aftonbladet i ett nötskal.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av henkiii:

Jag tycker citatet ganska väl sammanfattar den raljanta tonen ifrån Linuxförespråkare i denna tråd, även om det delvis var tagit ur kontext.

Kan delvis hålla med dig om att det är så.
Men största anledningen att det är så är för att det är nonchalanta Linux-hatare som ska komma och klanka ner på systemet för att de inte förstår systemet.

För att man inte förstår något så betyder det inte att det är dåligt, men då folk inte verkar vilja ta en inlärningskurva utan väljer att kalla det skit gång på gång istället så tappar man lätt tålamodet. Man märker även rätt snabbt om man pratar med en person som faktiskt är intresserad av att lära sig eller om det är en person som enbart skriver för att klanka ner och gnälla, därav en lite hårdare ton mot vissa personer.

Kommer man med riktiga frågor och faktiskt vill lära sig så får man sällan en kall ton tillbaka.

Men men, vad vet jag. "Vi" linuxmänniskor kanske är de drygaste på denna planet också. Kanske det vi har genemsamt och det är det som gör att vi gillar linux så mycket, det är så himla skoj att tjaffsa med folk på forum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M3Johan:

Förstår inte vilka forum du är inne på om du får översittarsvar, flashback kanske.
Jag brukar då få ordentliga svar på mina frågor.

Ja, jag tyckte denna tråd på SweClockers Linuxforum för någon dag sedan kändes rätt representativ för hjälptrådarna här, och i Linuxsammanhang (och liknande "communityprojekt") generellt.

Några saker som gick "rätt" i den tråden som kan gå "fel" i andra:

  • Första posten var gjord i en saklig och lugn ton.

  • Man märkte att trådskaparen ansträngt sig för att få med relevant information. Hade det saknats något hade det bara varit att fråga, men det går enklare för alla parter om den som frågar försöker lösa detta direkt.

  • Trådskaparen utgick inte från att det var något fel på Linux eller cron, utan frågade bara varför det inte fungerade.

Jag ser ingen som är det minsta otrevlig i den tråden, även om det var en fråga där svaret egentligen fanns i manualen. Snarare så dyker det upp flertalet bra relaterade tips om andra saker.

Det är försvinnande sällan jag ser svar i någon annan ton på detta Linuxforum när den som frågar visar lite netiquette. Om detta dock inte sker utan det som skrivs tolkas som någon sorts allmän ventil för att "kasta skit" på exempelvis Linuxanvändare eller systemet när det kanske snarare vore läge för självreflektion så finns ju dock alltid risken att trådar försvinner iväg åt mindre konstruktiva håll, men tro mig när jag säger att detta händer i alla SweClockers forumdelar. Jämför med en tråd där starten inkluderar ett provocerande uttalande om Apple/AMD/Nvidia/Microsoft/etc. — det tar inte lång tid förrän diskussionen blir därefter.

Jag vet inte, jag har efter ett antal år i Linuxvärlden fortfarande inte sett något som pekar på att användare skulle ha en "sämre attityd" där än någon annanstans. Min tes är som berörts flera gånger redan i denna tråd att det är många som kommer till Linuxvärlden med en inställning av att de "egentligen" redan vet hur saker ska göras då de kan detta i ett annat OS, blir frustrerade när saker krånglar och då ställer frågor i en anklagande och irriterad ton — men att någon som ställer en saklig fråga och visar sig intresserad av att faktiskt lösa problemet skulle bemötas sämre än någon annanstans är alltså inte min erfarenhet alls.

Vill man verkligen lura fram "snorkiga" svar så finns det några sedvanliga triggerpunkter att plocka fram, men det jag skulle säga provocerar mest är när dessa levereras tillsammans med en uppfattad okunskap om ämnet. Okunskap i sig får allt som oftast någon som känner sig mer insatt att vilja förklara saker och ting, och om uppfattad okunskap kombineras med en överlägsen ton så har vi nog den bästa "trollkombon" som går att finna (se där, ett "tips" till de som gillar sådant ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Jag tycker citatet ganska väl sammanfattar den raljanta tonen ifrån Linuxförespråkare i denna tråd, även om det delvis var tagit ur kontext.

Med den här dryga översittartonen kommer du inte övertyga någon att Linux är det bästa, men det var kanske inte syftet heller?

När folk för Aftonbladet-journalistik,och vrider om det mans skriver till något helt annat, så blir jag lite sur och purken.
Som följd följer en del syrliga meningar och fräsande. Men ni bör väl ändå förstå varför jag reagerade som jag gjorde.

RTFM-referensen, som är riktad mot mig själv, var tänkt att ha en komisk effekt då jag, som är Linux-van (Även en professionell Linux-användare i vissa avseenden) också behöver läsa manualen med jämna mellanrum.
Men ni valde att trolla hårt på den, istället för att ta den för vad den var menad som.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tycker citatet ganska väl sammanfattar den raljanta tonen ifrån Linuxförespråkare i denna tråd, även om det delvis var tagit ur kontext.

Med den här dryga översittartonen kommer du inte övertyga någon att Linux är det bästa, men det var kanske inte syftet heller?

Varför ska vi övertyga någon att köra linux? Ärligt talat bryr jag mig inte om vilket os folk kör. Om du uppehåller dig i linuxdelen av ett forum förutsätter jag att du har någon typ av intresse för ämnet, i övrigt bryr jag mig inte om du eller någon annan använder linux, windows eller något annat.

Permalänk
Medlem

Nu har jag isf inte testat men det verkar inte fungera http://unix.stackexchange.com/questions/87516/reduce-fan-spee...

Skrivet av ronnylov:

https://wiki.archlinux.org/index.php/ATI#Powersaving

Källa: http://xorg.freedesktop.org/wiki/RadeonFeature/

Jag har många mekaniska diskar i min dator som överröstar mitt grafikkort så jag vet inte hur mycket energisparfunktionerna påverkar fläkten. Så enda tipset är väl att testa energisparlägena och se om det blir skillnad.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ok, mina problem med AMD-kortet kan kanske ha visat sig vara något helt annat än drivrutiner! Började igår kväll märka av ovanligt mer stuttering i CS GO, dessutom artefakter. Artefakterna fick mig snabbt att tänka på överhettat grafikkort. Så jag lade på ny kylpasta och nu verkar det fungera bra.

Krävs iofs mer test men hittils verkar det vara lugnt. Inte märkt av stuttering en enda gång + att det extrema muslagget jag brukade få då o då är borta (tror jag).

EDIT: Det extrema muslagget försvann inte, alltså är det inte på grund av grafikkortet. Blir fan att skaffa ny mus så man kan slänga den här jävla trådlösa. Trodde Logitech fortfarande höll kvalité.... men nej då! I alla fall inte trådlösa sortimentet, kosta ju fan 700 Kr så lite borde man ju få ändå tycker ja. Inte nog med det så har lagget blivit ännu extremare nu, tar nog min mus med boll istället.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Nu har jag isf inte testat men det verkar inte fungera http://unix.stackexchange.com/questions/87516/reduce-fan-spee...

Kan ju ändå vara värt att testa för det kanske fungerar bättre med just ditt grafikkort eller om det har skett uppdateringar i linuxkärna eller grafikdrivare sedan det där skrevs.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KiXeR:

Nu har jag isf inte testat men det verkar inte fungera http://unix.stackexchange.com/questions/87516/reduce-fan-spee...

Skrivet av ronnylov:

Kan ju ändå vara värt att testa för det kanske fungerar bättre med just ditt grafikkort eller om det har skett uppdateringar i linuxkärna eller grafikdrivare sedan det där skrevs.

Det var länge sedan jag själv hade bekymmer med fläkthastigheterna med ATI/AMD grafikkort.
Sedan version 2.6.35 så har det varit möjligt att byta fläktprofiler på de flesta av ATI/AMDs grafikkort. (Inte alla, av uppenbara skäl)
Tidigare så har jag märkt att när linux-kärnan aktiverar/initierar kärnmodulen för grafikkortet ifråga, så byter den från "default"-profilen till "high"-profilen, vilket resulterar i att grafikkortets fläkt går för full hastighet hela tiden. Varför utvecklarna valt att göra så här vet jag inte, men jag misstänker att de vill hellre vara på säkra sidan före den osäkra.

Men det går enkelt att ändra.

Se följande stycke saxat ifrån http://xorg.freedesktop.org/wiki/RadeonFeature/#index3h2

Citat:

Kernel 2.6.35 or newer is required. The pm code supports three basic methods:

  • "dynpm"

  • "profile"

  • "dpm"

You can select the methods via sysfs. Echo "dynpm" or "profile" to /sys/class/drm/card0/device/power_method. "dpm" support, must be selected at boot (via radeon.dpm=1) and is only supported on R6xx and newer asics.

Controlling the fan speed directly is not possible (and would be very dangerous), but it can be lowered by setting lower power profile.

The "dynpm" method dynamically changes the clocks based on the number of pending fences, so performance is ramped up when running GPU intensive apps, and ramped down when the GPU is idle. The reclocking is attemped during vertical blanking periods, but due to the timing of the reclocking functions, doesn't not always complete in the blanking period, which can lead to flicker in the display. Due to this, dynpm only works when a single head is active.

The "profile" method exposes five profiles that can be selected from:

  • "default"

  • "auto"

  • "low"

  • "mid"

  • "high"

Select the profile by echoing the selected profile to /sys/class/drm/card0/device/power_profile.

  • "default"
    Uses the default clocks and does not change the power state. This is the default behavior.

  • "auto"
    Selects between "mid" and "high" power states based on the whether the system is on battery power or not. The "low" power state are selected when the monitors are in the dpms off state.

  • "low"
    Forces the gpu to be in the low power state all the time. Note that "low" can cause display problems on some laptops; this is why auto does not use "low" when displays are active.

  • "mid"
    Forces the gpu to be in the "mid" power state all the time. The "low" power state is selected when the monitors are in the dpms off state.

  • "high"
    Forces the gpu to be in the "high" power state all the time. The "low" power state is selected when the monitors are in the dpms off state.

The "profile" method is not as agressive as "dynpm," but is currently much more stable and flicker free and works with multiple heads active.
The "dpm" method uses hardware on the GPU to dynamically change the clocks and voltage based on GPU load. It also enables clock and power gating.

Power management is supported on all asics (r1xx-evergreen) that include the appropriate power state tables in the vbios; not all boards do (especially older desktop cards). "dpm" is only supported on R6xx and newer asics.

Thermal sensors are implemented via external i2c chips or via the internal thermal sensor (rv6xx-evergreen only; supported in 2.6.36 or newer); not all OEMs implement a thermal sensor. To get the temperature on asics that use i2c chips, you need to load the appropriate hwmon driver for the sensor used on your board (lm63, lm64, etc.). The drm will attempt to load the appropriate hwmon driver. On boards that use the internal thermal sensor, the drm will set up the hwmon interface automatically. When the appropriate driver is loaded, the temperatures can be accessed via lm_sensors tools or via sysfs in /sys/class/hwmon.

Dold text

Men detta bör tas upp i en separat tråd.
Om frågeställaren vill skapa en tråd om detta, så kan vi bidra med ännu fler lösningar.

Till er andra:
För att nu spåra tråden tillbaks till dess ämne: "Varför Linux".

Skrivet av Rist:

Varför ska vi övertyga någon att köra linux? Ärligt talat bryr jag mig inte om vilket os folk kör. Om du uppehåller dig i linuxdelen av ett forum förutsätter jag att du har någon typ av intresse för ämnet, i övrigt bryr jag mig inte om du eller någon annan använder linux, windows eller något annat.

Jag håller med.

Det är inte meningen att vi skall sitta här och försöka eller "tvinga" er att köra Linux.
Det är helt upp till var och en av er att undersöka saken.
Ta reda på om Linux är ett vettigt alternativ, och varför man vill byta eller köra parallellt.
Har ni problem under resans gång är ni mer än välkomna att ställa frågor. Se dock till att de innehåller så mycket information som möjligt för att vi skall kunna hjälpa er.

Vilken av följande frågor tror ni kommer att få hjälp, och vilka tror ni kommer att få dryga kommentarer?

  1. Citat:

    Min skrivare funkar inte. Fy fan vad linux suger kamelpung.

  2. Citat:

    Hej.
    Min HP-skrivare går inte att installera. HJÄLP MIG.
    PLXPLX!!!oneone11eleven.

  3. Citat:

    'Hej.
    Min HP Laserjet 4L har jag inte fått igång under Linux.
    Jag kör Ubuntu 14.10, och jag hittar den inte i listan över skrivare när jag försöker lägga till ny skrivare i inställningar.
    Är skrivaren för gammal? Det är en gammal parallellports-skrivare.

Tyvärr ser man en duktig mängd frågor som är av samma typ som nummer 1 och likaså en duktig mängd nummer 2.
Sedan sitter de personerna och spyr galla över Linux för att de inte får direktsvar på sina frågor, eller till och med upplever att de får dryga kommentarer tillbaks.
[sarkasm]
Ja... undra vad det kan bero på... *funderar*[/sarkasm]

EDIT/Tillägg:
Vad jag anser om exempelfrågorna ovan:

  1. Den här typen är inte här för att lösa sitt problem. De brukar i regel redan ha gett upp, och nu vill de bara skriva av sig sin frustration. Tyvärr blir det inte bättre än så här.

    Kan också vara ett tvättäkta internet-troll som hoppas på att få dryga kommentarer tillbaks från upprörda Linux-älskare.
    De inser sällan att de som oftast svarar är sådana som ser sin chans att få trolla själva med trådskaparen. Troll som trollar troll. Det får dessa trådar att bokstavligen explodera, och moderatorerna måste hänga på låset och städa upp resterna efter tredje världskriget.

  2. Jag kallar dessa för "Wannabe-geeks". Notera "L33t-sp34k"-skriften.
    Dessa typer av inlägg är mer förolämpande än vad de är "coola". Skribenten ifråga inser inte detta och tror att detta är vad "Linux-nördar" är.

    Liknande inlägg, fast utan "l33t-sp34k", kommer i regel från väldigt oerfarna användare.
    I regel sådana som tror att de är duktiga på datorer, när det i själva verket bara är så att de är "Windows/Mac OS X -vana" noviser.
    De har inte så stora erfarenheter av att skriva i forum heller, så de lär säkerligen bränna sina fingrar när de bryter mod en drös olika "netiquettes" omedvetet. Resultatet blir då att de blir rädda för Linux-communityn och kryper tillbaks till sitt beväma OS igen.
    De inser inte heller att de skulle fått samma respons i Windows eller Mac -forum, om inte ännu värre. Fast där har de inte behövt röra sig då de redan är vana med de systemen.

  3. Ett bra exempel på en fråga som tar med tillräckligt med information för oss som skall svara.
    Vi vet vad för hårdvara det handlar om. Vi får veta vad frågeställaren har försökt med.
    Det är mycket enkelt att ta fram en bunt olika lösningar, och högst troligt komemr första svaret något i stil med:
    -"Installera paketet "hplip" och "hpijs", och logga sedan ut och in igen. Prova därefter att på nytt lägga till ny skrivare, så ser ni att den kommer att finnas med i listan."

    En väl formulerad fråga får ett väl formulerat svar.

Lärdom att dra?
Ställ frågan i samma stil som ni vill ha svaren.
Dumma frågor -> dumma svar.
Dryga kommentarer -> dryga kommentarer.
Väl formulerad fråga -> Väl formulerat svar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

SysGhost har förklarat riktigt väl varför man kanske inte alltid svarar trevligt tillbaka. Ställer man en dum fråga kan man inte annat än förvänta sig ett dåligt/spydigt svar tillbaka.

Många tror att dom är bra och duktiga på datorer bara för att dom kan Windows, kan en enstaka kommando i CMD osv... Då om det är blit något som är på helt annan nivå och utförs på annat sätt (Alltså problem med vana), så spyr dom galla. Bättre vara positiv och viljan att lära sig något nytt än att stanna inom samma ram i flera år.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är väldigt valfritt att vara dryg tillbaka eller raljerande över frågeställarens kompetens/begåvningsnivå.
Men det känns som att det är kutym på vissa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Ok, mina problem med AMD-kortet kan kanske ha visat sig vara något helt annat än drivrutiner! Började igår kväll märka av ovanligt mer stuttering i CS GO, dessutom artefakter. Artefakterna fick mig snabbt att tänka på överhettat grafikkort. Så jag lade på ny kylpasta och nu verkar det fungera bra.

Krävs iofs mer test men hittils verkar det vara lugnt. Inte märkt av stuttering en enda gång + att det extrema muslagget jag brukade få då o då är borta (tror jag).

EDIT: Det extrema muslagget försvann inte, alltså är det inte på grund av grafikkortet. Blir fan att skaffa ny mus så man kan slänga den här jävla trådlösa. Trodde Logitech fortfarande höll kvalité.... men nej då! I alla fall inte trådlösa sortimentet, kosta ju fan 700 Kr så lite borde man ju få ändå tycker ja. Inte nog med det så har lagget blivit ännu extremare nu, tar nog min mus med boll istället.

Hmm, jag har också extremt muslagg i CS:GO linux, kör också med en logitech mus, g400 kanske den hette? Berätta gärna om datormus byte gör det bättre. Jag har iof muslagg i hela operativsystemet. Vet inte var det kommer ifrån, verkar inte vara kabelglapp, så jag misstänker drivrutiner. Konstigt då ag inte upplevt några sådana här problem förut. Använder du Manjaro, Arch eller liknande rolling release?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Det är väldigt valfritt att vara dryg tillbaka eller raljerande över frågeställarens kompetens/begåvningsnivå.
Men det känns som att det är kutym på vissa ställen.

Ta fram några exempeltrådar, eller citera några kommentarer som ni upplever vara dåliga.
Antigen här på sweclockers, eller andra forum, så kan vi försöka analysera och se vad som hänt.
Fördelsaktigt om ni länkar till originalforumet för inlägget ifråga, i de fall ni väljer att plocka ut enstaka citat.

Kan blir en lärorik analys.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Hmm, jag har också extremt muslagg i CS:GO linux, kör också med en logitech mus, g400 kanske den hette? Berätta gärna om datormus byte gör det bättre. Jag har iof muslagg i hela operativsystemet. Vet inte var det kommer ifrån, verkar inte vara kabelglapp, så jag misstänker drivrutiner. Konstigt då ag inte upplevt några sådana här problem förut. Använder du Manjaro, Arch eller liknande rolling release?

Använder Arch Linux.

Så du upplever också extrema muslagg i hela systemet? Riktigt störande! Ska byta mus när jag kommer hem så får vi se om det ger bättre resultat.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro