Behöver hjälp med att hitta en Nikon systemkamera till nybörjare

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att hitta en Nikon systemkamera till nybörjare

Hej!
Jag skulle behöva er hjälp med att hitta en bra kamera till min farfar. Jag tänkte köpa en systemkamera till honom i present men vet inte vilken jag ska köpa. Det ända jag vet är att han vill ha en Nikon då han har gamla objektiv som han vill kunna använda till denna nya kameran. Och därför frågar jag er proffs att hjälpa mig. Han har fotat mycket i sina unga dar men inte med någon systemkamera vad jag vet
8000 spänn lägger jag på kameran som högst

ps. jag kan INGENTING
tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorena:

Hej!
Jag skulle behöva er hjälp med att hitta en bra kamera till min farfar. Jag tänkte köpa en systemkamera till honom i present men vet inte vilken jag ska köpa. Det ända jag vet är att han vill ha en Nikon då han har gamla objektiv som han vill kunna använda till denna nya kameran. Och därför frågar jag er proffs att hjälpa mig. Han har fotat mycket i sina unga dar men inte med någon systemkamera vad jag vet

ps. jag kan INGETING
tacksam för hjälp!!

Och pristaket ?

Hur många tusenlappar får den kosta?

Gör det bra med begagnat? (så mycket mer för pengarna, men ingen "nylukt" )
Eller ska det vara nytt?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har han äldre gammelgluggar för FF bör han skaffa en FF kamera. Den billigaste FF som klarar det är Sony A7, kan fås beggad för ca. 7 papp inkl. giltig garanti, spana in blocket, tradera å fotosidan. Adapter shoppar du på ebay för < 100 spänn. Gammelgubbar brukar lätt klara MF med gammelgluggar.

Permalänk
Medlem

Den får som högst kosta 8000

Permalänk
Medlem

Du skriver att har har gamla objektiv som han vill kunna använda. Det vore bra att veta vad det är för grejer han har, för beroende på det så kan det vara olika kompatibelt. Pre-Ai-gluggar funkar tex inte så bra med alla moderna kameror från Nikon. Är det Ai(s) eller AF-gluggar är det bara att köra på, men fuktionaliteten kan variera en del beroende på kamerahus. Manuella objektiv ger tex inte någon exponeringsautomatik på de enklare husen.
Är han van vid att brännvidderna "beter" sig som på en småbildskamera kan det vara idé att skaffa en kamera med "fullformat". En begagnad D700 bör rymmas inom budgeten.

Utan att veta vad för grejer han redan har så skulle jag föreslå en begagnad D700. En mycket kompetent kamera som ger AF även med äldre AF-objektiv utan motor och som ger exponeringsautomatik med manuella objektiv. Det funkar dock inte att montera pre-Ai-objektiv (äldre än 1977) utan att riskera att kameran tar skada. Brännvidderna kommer att bete sig som han är van vid.

Skrivet av jookeer:

Gammelgubbar brukar lätt klara MF med gammelgluggar.

"Gammelgubbar" och fotografer i synnerhet kan ibland (men inte alltid såklart) vara lite konservativa och gärna vilja ha en optisk sökare.Särskilt om man är van vid det sedan tidigare. Sen beror ju det på vad det är för "gammelgluggar" han har. Är det gamla AF-gluggar från 80-talet så är de inte mycket att ha gäller MF, jämfört med gamla manuella gluggar. Är zoomar annat än från toppskiktet från samma era är de väl inte mycket att ha alls.

Permalänk
Medlem

Problemet med DSLR och manuella objektiv e att när du bländar ner blir det mörkt i sökaren, vidare saknar DSLR sk. focus peaking, därför är EVF helt överlägset i dessa avseenden. Vidare ser du det sensorn ser i EVF, innan, under och efter exponeringen, på en DSLR måste du flytta ögat från sökaren och gå över i live view och titta på LCD för att se samma sak. Hur kul e det?

Kan råda TS mfl. att kolla in youtube och studera det jag säger ovan.

Permalänk
Medlem

Jag fotar ganska ofta med manuella gluggar på min Nikon, och det är med ytterst få som det blir mörkt i sökaren vid nedbländning. Jag rösta också på en Nikon D700, de finns från ca 6000 på tex Fotosidan.se, där det oftast är ganska tryggt att köpa grejer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag fotar ganska ofta med manuella gluggar på min Nikon, och det är med ytterst få som det blir mörkt i sökaren vid nedbländning. Jag rösta också på en Nikon D700, de finns från ca 6000 på tex Fotosidan.se, där det oftast är ganska tryggt att köpa grejer.

Så kan det va om man mestadels fotar i bra ljus (dagsljus, typ ISO < 800)) med måttlig nedbländning (1-2 steg) med ljusstarka (<2.8) gluggar särskilt avseende motiv i stillhet. Om/när dessa gynnsamma förutsättningar inte infinner sig är min erfarenhet av DSLR vs. EVF att EVF med manuella gluggar är ett bättre val eftersom svagt ljus förstärks i sökaren. Vidare är focus peaking en väldig bra hjälp med MF, särskilt med stora bländaröppningar som ju har kort skärpedjup och därmed kräver noggrannare fokusinställning.

Enl. TS är hen inte särskilt insatt och faderskapet som skall få kameran i present inte heller med på noterna, så det blir lite svårt att få feedback på våra råd. TS kanske kan ta med en äldre manuell glugg och besöka en fysisk butik och prova för att själv se/uppleva skillnaden mellan en optisk (spegel)- och elektronisk (EVF) sökare med focus peaking.

En vanlig reaktion är att vad man än har för egna erfarenheter så finns det ofta alltid nån annan som har andra erfarenheter. Mao. tycke och smak är olika, vi värderar saker olika. Själv har jag fotat med både spegelreflex och mätsökarkameror samt DSLR och EVF med både automatiska- och MF-gluggar och mot den bakgrunden är EVF enligt mig en helt överlägsen teknik om man vill använda gammelgluggar med MF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Problemet med DSLR och manuella objektiv e att när du bländar ner blir det mörkt i sökaren

Eh... Nej?

Kanske om man använder tex nikongluggar på canon med adapter osv, men inte om man monterar manuella nikongluggar på en nikonkamera.
Däremot har man inte ljusmätning och exponeringsautomatik med de enklare kamerorna.

Edit:
För att förtydliga så används objektiven ALLTID på full öppning vid fokusering, komposition, ljusmätning (om kameran erbjuder det) osv om man monterar ett manuellt nikonobjektiv på en nikonkamera.

Citat:

, vidare saknar DSLR sk. focus peaking, därför är EVF helt överlägset i dessa avseenden. Vidare ser du det sensorn ser i EVF, innan, under och efter exponeringen, på en DSLR måste du flytta ögat från sökaren och gå över i live view och titta på LCD för att se samma sak. Hur kul e det?

Kan råda TS mfl. att kolla in youtube och studera det jag säger ovan.

Först ska sägas att jag inte har mer än testat fokus peaking lite grann och inte använt det omfattande, men jag upplever att det är väldigt snabbjobbat för grovjustering men tämligen oanvändbart för finjustering. Många gånger markeras saker även som hamnar utanför skärpedjupet som "i fokus". För denna grovjustering funkar en hygglig optisk sökare minst lika bra, IMO. Klarar man inte ut det efter en stunds träning är det förmodligen dags för en synundersökning. Sedan har man ju AF-konfirm som är lika exakt som autofokusen.
Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att eftersom upplösningen är så låg i en EVF-sökare så MÅSTE man ha fokus peaking för att kunna fokusera manuellt (om man inte vill delförstora bilden), vilket inte behövs med en optisk sökare eftersom man ser ändå, var fokus ligger, iaf med lika hög noggrannhet som focus peaking ger.

Har man man koll på sin kamera och dess ljusmätare finns sällan något behov av att bedöma exponeringen mha live view. Även helt utan ljusmätning kan man göra en ganska bra gissning med sunny 16 och dess derivat.
Att vara begränsad till sensorns dynamiska omfång gör att man många gånger måste antingen ändra exponeringen eller lyfta ögat från sökaren för att se detaljer i högdagrar eller skuggor för att kunna veta om det finns detaljer av värde där. Hur kul är det?

Att det "blir mörkt i sökaren", som det ofta blir när man bländar ner när man använder objektiv som inte är gjorda för kameran tillsammans med en adapter, innebär ju åxå att det "blir mörkt för sensorn" vilket med EVF innebär långsam uppdatering och grynig bild, åtminstone så länge man inte fotar i gassande solljus, då kanske det funkar hyggligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

... eftersom upplösningen är så låg i en EVF-sökare så MÅSTE man ha fokus peaking för att kunna fokusera manuellt (om man inte vill delförstora bilden), vilket inte behövs med en optisk sökare eftersom man ser ändå, var fokus ligger, iaf med lika hög noggrannhet som focus peaking ger.

Att vara begränsad till sensorns dynamiska omfång gör att man många gånger måste antingen ändra exponeringen eller lyfta ögat från sökaren för att se detaljer i högdagrar eller skuggor för att kunna veta om det finns detaljer av värde där. Hur kul är det?

Att det "blir mörkt i sökaren", som det ofta blir när man bländar ner när man använder objektiv som inte är gjorda för kameran tillsammans med en adapter, innebär ju åxå att det "blir mörkt för sensorn" vilket med EVF innebär långsam uppdatering och grynig bild, åtminstone så länge man inte fotar i gassande solljus, då kanske det funkar hyggligt.

Vi tycks ha olika erfarenheter av EVF. Vilken EVF-kamera har du som ger dina beskrivna effekter med MF-gluggar?

Snubbe med EVF-kamera å Nikons gammelgluggar
https://www.youtube.com/watch?v=aqLj8ZMkBu8

Mirrorless Camera vs. DSLR. Image Quality?
https://www.youtube.com/watch?v=DhYao-Tp5uc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En vanlig reaktion är att vad man än har för egna erfarenheter så finns det ofta alltid nån annan som har andra erfarenheter. Mao. tycke och smak är olika, vi värderar saker olika. Själv har jag fotat med både spegelreflex och mätsökarkameror samt DSLR och EVF med både automatiska- och MF-gluggar och mot den bakgrunden är EVF enligt mig en helt överlägsen teknik om man vill använda gammelgluggar med MF.

Jo, så är det ju, men det jag reagerade mot var din uppgift om att det blir mörkt i sökaren vid nedbländning, för det stämmer inte. Av de manuella gluggar jag provat, av fabrikaten Nikon, Samyang och Helios, är det bara en Heliosglugg som körs via billig kinaadapter som beter sig så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vi tycks ha olika erfarenheter av EVF. Vilken EVF-kamera har du som ger dina beskrivna effekter med MF-gluggar?

Snubbe med EVF-kamera å Nikons gammelgluggar
https://www.youtube.com/watch?v=aqLj8ZMkBu8

Mirrorless Camera vs. DSLR. Image Quality?
https://www.youtube.com/watch?v=DhYao-Tp5uc

Jag äger ingen EVF-kamera, vilket jag antog skulle vara uppenbart eftersom jag skrev att jag bara testat dem litegrann. Jag har testat dem litegran för att jag är nyfiken av mig och vill hålla mig iaf LITE uppdaterad om vad som händer och hur olika tekniker utvecklas.
Jag äger ingen kamera med EVF eftersom jag tycker det är en sorglig ursäkt till sökare.

Hur som helst så får man, i videon du länkar till, inte så något exempel på hur ljus och fin, utan brus och utan eftersläpningar och och med snabb uppdatering, sökarbilden är i svagt inomhusljus, månljus, eller för den delen i dagsljus nedbländat till f/11-f/16.

Dessutom så pratar han ju i samma termer som jag ang. focus peaking. "Jag får en del frågor från folk som är oroade att deras syn inte är tillräckligt bra för att klara fokusera med manuella objektiv." och sedan fortsätter han med att "Med den här kombinationen behöver man inte ha bra syn för man har focus peaking..."
Kontentan: "Ni behöver inte ta er till en optiker, för Sony har kommit på en kul grej så att ni inte behöver glasögon."

Man kan ju hoppas att dessa människor inte är ute och kör bil eller använder skjutvapen eller...

Edit:
Såg att du lade till en länk till, som verkar handla om bildkvalitet och adapters. Jag har aldrig sagt något om bildkvaliteten. Jag pratar om sökarbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jo, så är det ju, men det jag reagerade mot var din uppgift om att det blir mörkt i sökaren vid nedbländning, för det stämmer inte. Av de manuella gluggar jag provat, av fabrikaten Nikon, Samyang och Helios, är det bara en Heliosglugg som körs via billig kinaadapter som beter sig så.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar vi om olika saker? Om du bländer ner till säg f22 på en manuell gammelglugg så släpps det ju in betydligt mindre ljus till sökaren än vid säg f2.0 - detta syftar jag på i min ursprungliga kommentar. Med EVF kompenseras denna ljusförlust genom att det dåliga ljuset förstärks elektroniskt så att ljuset blir för ögat detsamma oavsett bländare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Pratar vi om olika saker? Om du bländer ner till säg f22 på en manuell gammelglugg så släpps det ju in betydligt mindre ljus till sökaren än vid säg f2.0 - detta syftar jag på i min ursprungliga kommentar. Med EVF kompenseras denna ljusförlust genom att det dåliga ljuset förstärks elektroniskt så att ljuset blir för ögat detsamma oavsett bländare.

Nej nej och nej! Läser du inte vad vi skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Pratar vi om olika saker? Om du bländer ner till säg f22 på en manuell gammelglugg så släpps det ju in betydligt mindre ljus till sökaren än vid säg f2.0 - detta syftar jag på i min ursprungliga kommentar. Med EVF kompenseras denna ljusförlust genom att det dåliga ljuset förstärks elektroniskt så att ljuset blir för ögat detsamma oavsett bländare.

Nä, vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att montera en glugg som du styr bländaren från kamerahuset, jag uppfattade att det var såna gluggar det handlar om. TS nämnde äldre nikonoptik, inte random gluggar man kör via adapter. Men jag kan också ha uppfattat frågeställningen fel.

Till TS: vad har farfar för objektiv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag äger ingen EVF-kamera, vilket jag antog skulle vara uppenbart eftersom jag skrev att jag bara testat dem litegrann. Jag har testat dem litegran för att jag är nyfiken av mig och vill hålla mig iaf LITE uppdaterad om vad som händer och hur olika tekniker utvecklas.
Jag äger ingen kamera med EVF eftersom jag tycker det är en sorglig ursäkt till sökare.

Hur som helst så får man, i videon du länkar till, inte så något exempel på hur ljus och fin, utan brus och utan eftersläpningar och och med snabb uppdatering, sökarbilden är i svagt inomhusljus, månljus, eller för den delen i dagsljus nedbländat till f/11-f/16.

Dessutom så pratar han ju i samma termer som jag ang. focus peaking. "Jag får en del frågor från folk som är oroade att deras syn inte är tillräckligt bra för att klara fokusera med manuella objektiv." och sedan fortsätter han med att "Med den här kombinationen behöver man inte ha bra syn för man har focus peaking..."
Kontentan: "Ni behöver inte ta er till en optiker, för Sony har kommit på en kul grej så att ni inte behöver glasögon."

Man kan ju hoppas att dessa människor inte är ute och kör bil eller använder skjutvapen eller...

Edit:
Såg att du lade till en länk till, som verkar handla om bildkvalitet och adapters. Jag har aldrig sagt något om bildkvaliteten. Jag pratar om sökarbilden.

Vad som uppenbarligen blivit bättre på senare tid med modernare/nyare EVF är just det du omnämner, eftersläpning, åksjukesyndromet, undermålig upplösning i dåligt ljus. Allt detta är numera betydligt bättre. Jag har ingen erfarenhet från äldre EVF däremot från de senare och dessa har inga av de negativa effekter du pratar om. Focus peaking med gammelgluggar tex. har fått mycket beröm från många håll vilket också är min egen erfarenhet.

För den som inte jobbat/jobbar med moderna EVF kanske detta kan vara informativt:
(viss varning för fan-boy effekten)

Why Mirrorless is Better for Most Pros than DSLR
https://www.youtube.com/watch?v=gHTHKvEzq90

10 Reasons Why a Professional Photographer Left Nikon
https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw

tror man får betrakta ovanstående som "personliga åsikter" - inte som vetenskapliga fakta - men vem har inte åsikter om det mesta? Egna synpunkter brukar värderas högre än andras - öppna sinnen och kritiskt tänkande är sällan fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Nä, vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att montera en glugg som du styr bländaren från kamerahuset, jag uppfattade att det var såna gluggar det handlar om. TS nämnde äldre nikonoptik, inte random gluggar man kör via adapter. Men jag kan också ha uppfattat frågeställningen fel.

Till TS: vad har farfar för objektiv?

OK - min uppfattning från TS' första inlägg är att hans far har Nikon gammelgluggar som saknar AF och elektronisk kommunikation mellan kamerahus och objektiv, dock har de troligtvis automatisk bländare, dvs man ställer in skärpan på full öppning (tex. f2.0) och vid exponeringsögonblicket stängs bländaren ner via en liten bländarpinne på objektivet till det förval man ställt in (tex. f22).

Om min tolkning är korrekt, TS får korrigera om det behövs, så klarar inte en modern Nikon DSLR av bländarautomatiken på sådana objektiv utan adapter vars syfte är att hantera bländaren automatiskt.

Du får gärna länka till något av de objektiv och adaptrar du använder, kan klargöra för TS vad vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - min uppfattning från TS' första inlägg är att hans far har Nikon gammelgluggar som saknar AF och elektronisk kommunikation mellan kamerahus och objektiv, dock har de troligtvis automatisk bländare, dvs man ställer in skärpan på full öppning (tex. f2.0) och vid exponeringsögonblicket stängs bländaren ner via en liten bländarpinne på objektivet till det förval man ställt in (tex. f22).

Om min tolkning är korrekt, TS får korrigera om det behövs, så klarar inte en modern Nikon DSLR av bländarautomatiken på sådana objektiv utan adapter vars syfte är att hantera bländaren automatiskt.

Du får gärna länka till något av de objektiv och adaptrar du använder, kan klargöra för TS vad vi pratar om.

Alla Nikonobjektiv senare än 1977 borde funka på det sättet som jag beskriver. Iaf på en D700. På en Nikon DF alla objektiv från 1959 tror jag, men den är långt utanför budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D7000/7100 klarar av nästan vilka objektiv som helst, även MF.

Har själv ett objektiv från Sigma som är långt över 15 år gammalt som min D7100 klarar av att köra och kameran sätter igång motorn utan problem, något som instegskamerorna inte klarar av. Men att det skulle "ändra sig" med bländaren har jag inte sett på någon kamera förutom Samyangs modeller på kamera med LiveView på, där bilden mörkas till, men eftersom de objektiv är byggda på helt annorlunda sätt än vad Nikons eller Canons var/är så blir det på så vis.
Dock om du tittar genom okularen så dämpas inte ljuset ett dugg med Samyangen, vilket har bara med det elektroniska att göra på Lv.
Då TS vill köpa en bra kamera till sin farfar så finns det säkert bra val där ute att välja mellan.

Skrivet av lorena:

Hej!
Jag skulle behöva er hjälp med att hitta en bra kamera till min farfar. Jag tänkte köpa en systemkamera till honom i present men vet inte vilken jag ska köpa. Det ända jag vet är att han vill ha en Nikon då han har gamla objektiv som han vill kunna använda till denna nya kameran. Och därför frågar jag er proffs att hjälpa mig. Han har fotat mycket i sina unga dar men inte med någon systemkamera vad jag vet
8000 spänn lägger jag på kameran som högst

ps. jag kan INGENTING
tacksam för hjälp!!

D7100 om du vill köpa entusiastmodell på 24 Megapixel, dock är det inte fullformat men är hyfsad bra ändå. Bildernas synfält blir lite smalare än på fullformat, men det är ju förståeligt då dessa APS-C kameror räknas med 1.5 x objektivets brännvidd.

D600 sjunker i pris hela tiden och då är det en fullformats kamera på 24 Megapixel. Utseendemässigt likadan som D7100, men sensorn är något större och då blir bildförhållandena 1:1 istället, dvs 1 x brännvidden. Denna kamera går att hitta billigare som begagnad. Finns även modeller som D700 som är rätt billiga, men då gäller det att man kollar upp sanningen bakom kameran så att antalet exponeringar överensstämmer med det som säljaren påstår.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vad som uppenbarligen blivit bättre på senare tid med modernare/nyare EVF är just det du omnämner, eftersläpning, åksjukesyndromet, undermålig upplösning i dåligt ljus. Allt detta är numera betydligt bättre. Jag har ingen erfarenhet från äldre EVF däremot från de senare och dessa har inga av de negativa effekter du pratar om. Focus peaking med gammelgluggar tex. har fått mycket beröm från många håll vilket också är min egen erfarenhet.

För den som inte jobbat/jobbar med moderna EVF kanske detta kan vara informativt:
(viss varning för fan-boy effekten)

Why Mirrorless is Better for Most Pros than DSLR
https://www.youtube.com/watch?v=gHTHKvEzq90

10 Reasons Why a Professional Photographer Left Nikon
https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw

tror man får betrakta ovanstående som "personliga åsikter" - inte som vetenskapliga fakta - men vem har inte åsikter om det mesta? Egna synpunkter brukar värderas högre än andras - öppna sinnen och kritiskt tänkande är sällan fel.

Fanboyeffekt och fanboyeffekt. Den första säger ju emot sig själv flera ggr och den andra är en arrogant tönt som är svår att ta på allvar, även om han har vissa poänger. Märk väl att jag inte är är emot spegellöst per definition.
Det finns fördelar, men jag ser inte att sökaren kommer att bli tillräckligt bra inom en överskådlig att jag skulle överväga köpa en. Mycket utav de features/gimmicks som nämns i framför allt den andra videon du länkade till är ju inget som har med sökaren som sådan att göra utan det handlar om att Snoy vräker på med saker för att ta marknadsandelar, vilket marknadsföringsmässigt sett är bra/smart, såklart, men det mesta har, som sagt, inte så mycket att göra med spegellöst/evf eller inte att göra.
Jag förstår inte vad han i första klippet jiddrar om med pre processing. Om jag är ute och fotar vill jag kunna trycka av bilden så snart som möjligt och inte hålla på och pilla med massa trams så att ögonblicket går förlorat. "Titta här, jag kan ändra detta och detta och detta så att jag... Jaså, hen har gått nu? Jaja, jag får väl vänta till nån annan kommer och ställer sig där och går en liknande min eller..."

Skrivet av jookeer:

OK - min uppfattning från TS' första inlägg är att hans far har Nikon gammelgluggar som saknar AF och elektronisk kommunikation mellan kamerahus och objektiv, dock har de troligtvis automatisk bländare, dvs man ställer in skärpan på full öppning (tex. f2.0) och vid exponeringsögonblicket stängs bländaren ner via en liten bländarpinne på objektivet till det förval man ställt in (tex. f22).

Om min tolkning är korrekt, TS får korrigera om det behövs, så klarar inte en modern Nikon DSLR av bländarautomatiken på sådana objektiv utan adapter vars syfte är att hantera bländaren automatiskt.

Pratar vi om Nikon Ai (1977 eller senare) så kommer bländaren alltid att vara fullt öppen vid fokus/komposition osv. Normalt ställer man in minsta bländaren på objektivet och styr den via kamerahuset på de hus som har stöd för gluggar utan elektronik. På enklare kamerahus får man ställa in bländaren på objektivet och man har ingen ljusmätning eller exponeringsautomatik. Bländaren kommer dock alltid att vara fullt öppen vid fokus osv.
Det är värre att använda G-objektiv, som saknar bländarring på äldre kamerahus (eller på en sony med adapter för den delen).