Vad ska jag sätta för Virtual Memory på en nyinköpt Samsung 840 EVO 120GB?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag sätta för Virtual Memory på en nyinköpt Samsung 840 EVO 120GB?

Nyligen köpt in en ny SSD från samsung. Försöker ställa in den för bästa prestanda. Vad ska man ha för range på Virtual Memory i windows?

SSD jag har köpt är Samsung 840 EVO 120GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raim:

Nyligen köpt in en ny SSD från samsung. Försöker ställa in den för bästa prestanda. Vad ska man ha för range på Virtual Memory i windows?

SSD jag har köpt är Samsung 840 EVO 120GB.

eh...är du säker på att du vet vad virtual memory är för nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Låt det vara flytande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Öppna Samsung magician och under OS Optimization använd inställningen Maximum Reliability.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att när jag ställer in maximum reliability och sedan kör COD AW så krashar spelet. Det verkar som om det funkar bättre när jag väljer "Hantera automatiskt växlingsfilen...".

Hur kommer det sig? Samt spelar det någon roll om jag väljer att det ska automatiskt ställa in eller om jag ställer in manuellt genom Samsung Magician?

Permalänk
Medlem

Låt ditt operativsystem sköta det som tillhör operativsystemets funktioner..

Jag hade iaf inte överlåtit det åt något annat än Windows egna inställningar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Låt det vara flytande.

Skrivet av Karaff:

Låt ditt operativsystem sköta det som tillhör operativsystemets funktioner..

Jag hade iaf inte överlåtit det åt något annat än Windows egna inställningar.

Finns faktiskt en hel del "optimeringar" man kan göra som Windows är usel på. Finns inget behov av en 8GB+ swap fil i normala fall, och det är totalt onödigt att låsa detta utrymme till den funktionen.

Skrivet av raim:

Jag kan tillägga att när jag ställer in maximum reliability och sedan kör COD AW så krashar spelet. Det verkar som om det funkar bättre när jag väljer "Hantera automatiskt växlingsfilen...".

Hur kommer det sig? Samt spelar det någon roll om jag väljer att det ska automatiskt ställa in eller om jag ställer in manuellt genom Samsung Magician?

Vissa spel är tyvärr uselt skrivna. De måste ha en swapfil för att alls fungera, annars så krashar de. Jag hoppas att dess spel/program till slut dör ut, men tyvärr verkar även en del nya spel göras på detta sätt, så frågan är om man måste få bort de utvecklarna istället, eller utbilda dem.

Mitt råd är, antingen låt det vara om du inte vill ändra det. Windows gör kanske inte allt perfekt, men det går.
Ändra inte bara allt dock med Samsungs mjukvara, då du inte vet vad den påverkar. Om du ska ändra där, gör det manuellt (en för en) och läs dig till vad de funktionerna gör.

Om du ändrar det själv, sätt ett lågt minimum värde, typ 1024MB och ett högt max, typ 8192 (8GB).
OM spel eller så behöver större swap, så får den det, men efter omstart så minskas filen ner igen, så tar den inte så mycket utrymme i onödan.
På en mekanisk disk är detta inte den bästa lösningen eftersom det fragmenterar swapfilen, men på en SSD gör det inget då all data på en SSD lagras fragmenterat redan, och detta är SSDn styrka.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...

Ett annat utrymmessparande tips är om du inte använder viloläget (gör man sällan på stationära datorer), så stäng av det så får du tillbaka utrymme motsvarande 75% av ditt RAM. Det går enkelt att aktivera igen om du ångrar dig.
Öppna en kommandoprompt (sök CMD), högerklicka och välj öppna med admin rättigheter.
Skriv: "powercfg -h off" - utan "".
Du bör direkt ha fått mer ledigt utrymme på disken.
Om du vill aktivera den igen, gör samma sak men ändra "off" till "on"

Sista tipset jag ger är att när du installerat alla Windows update, alla program mm som du vill ha. Kör diskrensning.
Rensa även systemfiler och ta bort Windows update, Servicpack eller tidigare Windows installationer, gamla drivrutiner och temp-mappar.
Diskrensning gör allt åt dig, säkert, men Windows städar aldrig efter sig utan tyvärr måste användaren be ett program att göra det. Så när 10GB+ patcher och annat skräp byts ut när man uppdaterar (tex Win 7 RTM->SP1->Senaste patcher, eller Windows 8->Senaste patcher->8.1 Update) så blir det en hel del gammalt att städa.

Glöm sedan inte det tyvärr många gör... BACKUP!