Permalänk

Upphängning av ljudkort

Tjena Swec!

För att skaffa ytterligare plats på skrivbordet funderar jag på att försöka montera fast ljudkort på undersidan av skrivbordet och då dessutom få fördelen av att hörlurskabeln hamnar rätt och slipper gå under tangentbordet. Dock är jag inte riktigt säker på hur jag ska åstadkomma detta.
Ljudkortet är 21x20x5cm och måste hänga minst 3,5cm ned under bordet för annars får inte sladdarna plats då det löper en stålram under bordet. Funderade först på om det skulle gå att använda byggvinklar och montera ihop så att man får en U-form, en på vänster-, en på höger-sida, och en bakom men insåg att de va lite svårt att hitta byggvinklar som ihopskruvade uppfyllde mina måttkrav. Är det kanske smartast att bara bygga den i trä istället eller har ni något annat smart tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett ljudkort ska du ha innuti datorn. Menar du en DAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ett ljudkort ska du ha innuti datorn. Menar du en DAC?

Externa ljudkort, ska man ha sådana inuti datorn också?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lewenhaupt:

Tjena Swec!

För att skaffa ytterligare plats på skrivbordet funderar jag på att försöka montera fast ljudkort på undersidan av skrivbordet och då dessutom få fördelen av att hörlurskabeln hamnar rätt och slipper gå under tangentbordet. Dock är jag inte riktigt säker på hur jag ska åstadkomma detta.
Ljudkortet är 21x20x5cm och måste hänga minst 3,5cm ned under bordet för annars får inte sladdarna plats då det löper en stålram under bordet. Funderade först på om det skulle gå att använda byggvinklar och montera ihop så att man får en U-form, en på vänster-, en på höger-sida, och en bakom men insåg att de va lite svårt att hitta byggvinklar som ihopskruvade uppfyllde mina måttkrav. Är det kanske smartast att bara bygga den i trä istället eller har ni något annat smart tips?

Tack på förhand!

http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp/36-1004
Den dubbelhäftande tejpen brukar jag använda till att sätta fast saker och ting överallt, i alla positioner och riktningar.
Riktigt stark också.
T.ex så har jag satt fast nätverkswitchar, USB-hubbar och kabelhållare under skrivbordet med den tejpen.

Den här fungerar också, och är ännu starkare än den ovan, men kräver att ytorna är rena och jämna.
http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp-Super/Pr311633000

Skrivet av biorrith:

Ett ljudkort ska du ha innuti datorn. Menar du en DAC?

Troligen ja. En del kallar det för "externt ljudkort", andra kallar det för DAC. Inget är fel. Bara annorlunda.

DAC står för "Digital Analog Converter". Men skall man vara petig, är det en DAC/ADC det handlar om. Digital Analog Converter, Analog Digital Converter)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

DAC står för "Digital Analog Converter". Men skall man vara petig, är det en DAC/ADC det handlar om. Digital Analog Converter, Analog Digital Converter)

Ska man vara petig ska man lägga in ett "to" där också: digital-to-analog converter, analog-to-digital converter. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter

Edit: Redigerade ett petigt stavfel.

Permalänk
Medlem

Ni vet att det går att bli för petig?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp/36-1004
Den dubbelhäftande tejpen brukar jag använda till att sätta fast saker och ting överallt, i alla positioner och riktningar.
Riktigt stark också.
T.ex så har jag satt fast nätverkswitchar, USB-hubbar och kabelhållare under skrivbordet med den tejpen.

Den här fungerar också, och är ännu starkare än den ovan, men kräver att ytorna är rena och jämna.
http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp-Super/Pr311633000

Troligen ja. En del kallar det för "externt ljudkort", andra kallar det för DAC. Inget är fel. Bara annorlunda.

DAC står för "Digital Analog Converter". Men skall man vara petig, är det en DAC/ADC det handlar om. Digital Analog Converter, Analog Digital Converter)

Tack! Problemet är dock att jag då måste hitta en distans av nått slag att sätta emellan och kommer då behöva använda tejp på två olika ställe. Vilket inte känns jättesafe, och det externa ljudkortet(...) kostar en del och har inte råd med ett nytt just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lewenhaupt:

Tack! Problemet är dock att jag då måste hitta en distans av nått slag att sätta emellan och kommer då behöva använda tejp på två olika ställe. Vilket inte känns jättesafe, och det externa ljudkortet(...) kostar en del och har inte råd med ett nytt just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Ange vad det är för en modell, så kan vi hjälpa till att hitta en lösning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp/36-1004
Den dubbelhäftande tejpen brukar jag använda till att sätta fast saker och ting överallt, i alla positioner och riktningar.
Riktigt stark också.
T.ex så har jag satt fast nätverkswitchar, USB-hubbar och kabelhållare under skrivbordet med den tejpen.

Den här fungerar också, och är ännu starkare än den ovan, men kräver att ytorna är rena och jämna.
http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp-Super/Pr311633000

Troligen ja. En del kallar det för "externt ljudkort", andra kallar det för DAC. Inget är fel. Bara annorlunda.

DAC står för "Digital Analog Converter". Men skall man vara petig, är det en DAC/ADC det handlar om. Digital Analog Converter, Analog Digital Converter)

Fast en DAC och ett ljudkort är väldigt olika saker. En ren DAC tar bara en digital ljudsignal från datorn och konverterar den till en analog ljudsignal. Ett ljudkort har även ADC och generellt mycket mer mjukvarufunktionalitet. Så man brukar alltid skilja på DAC och ljudkort för att vara någorlunda tydlig med vad man menar. Ett ljudkort måste innehålla en DAC men en DAC behöver inte vara ett ljudkort. Det är inget ovanligt med externa ljudkort. Jag har ett på skrivbordet och det har flera ADC med preampar (eller ja, det är väl tekniskt sett bara en då en kanal verkar ha dött) och grejer. Finns en del fördelar med att slänga ut ljudkortet ur datorn. Framförallt slipper man krypa på baksidan när man ska koppla i och ur kablar. Sen har man väldigt mycket mer plats för kontakter externt och internt har du mer plats för vettiga komponenter och kraftigare förstärkare om du så vill. En annan väldigt trevlig sak är analog volymkontroll med en ordentlig ratt. Det är riktigt trevligt att ha.

Annars instämmer jag med vad andra skrev. Vore trevligt med en modell av ljudkortet och kanske en bild på skrivbordet så vi vet vad vi har att jobba med. Trådskaparen har skrivit en del om musikproduktion i tidigare trådar så jag antar att det är ett studiokort. Är det analoga instrument så det kommer sättas i och dras ut massa kablar i tid och otid? Det ställer rätt mycket högre kvar på monteringen än om det bara ska hänga där i lugn och ro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Behöver du kunna nå något annat än hörlurskontakten från skrivbordet?
Annars behöver du ju bara en förlängningssladd för hörlur under bordskanten.

Om du är händig borde du kunna bygga en liten snygg låda med en panelmonterad kontakt i. Kanske inte en sån skulle bli tillräckligt djup för att slå i stålramen under bordet?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Forma som du vill, skruva under bordet, säkra ljudkortet i plåtbanden med t ex buntband eller någonform av häftkuddar/självhäftande: http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balkskor-och-platband/halband-p237210

Om stålramen under bordet sitter ända ut i kanten så kanske man kan sätta ljudkortet med monteringstejp i ramen och hänga det i sådant plåtband i bakkant på lämplig höjd.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Hmm, hålband och de ovan nämnda dubbelhäftande tejpen kan nog va något!

Är väldigt sällan något som kopplas in eller ut bakpå så gör inget om de inte är jättelätt att koppla in. På framsidan sitter alla reglage samt hörlursingången.

Skrivbordet:

Ljudkortet:

Permalänk
Medlem

Finns 34mm brädor på brädgårn, skruva två sådana bredvid varandra i bordet underifrån med ~45mm skruv

Fäst ljudkortet i dessa med dubbelhäftande tejp + stålband, skydda kortet från skav med tejp.

Tänk på att armstöd på stolen kan bli att skrapa/bryta i kortet om du monterar det under bordet, det problemet har jag (A)

och glöm inte att köpa något för att hänga upp kablarna till kortet under bordet, typ klammer, detta föreslås även till de kablar som syns på bilden

Lycka till

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate