Blizzards Overwatch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Började spela i förrgår. Gillar Ana och Soldier. Finns det någon hjälte man skulle kunna bli bra på och nästan alltid passa in i sin lagsammansättning?

Ana, Lucio, Reinhardt, Soldier 76, Roadhog har alla extremt hög pro pickrate. Vill du verkligen passa in i 100% av lagen är det Ana/lucio som gäller, men alla dessa Heroes kommer passa bra in i typ 90% av fallen.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Började spela i förrgår. Gillar Ana och Soldier. Finns det någon hjälte man skulle kunna bli bra på och nästan alltid passa in i sin lagsammansättning?

Beror på vad du gillar och spela. Men dva och rein passar oftast in även ana

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Började spela i förrgår. Gillar Ana och Soldier. Finns det någon hjälte man skulle kunna bli bra på och nästan alltid passa in i sin lagsammansättning?

Ser ut som om att du saknar tank, Reinhart brukar vara populär men Zarya och Grisen är också bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ackwell:

Började spela i förrgår. Gillar Ana och Soldier. Finns det någon hjälte man skulle kunna bli bra på och nästan alltid passa in i sin lagsammansättning?

Ja, du har i stort sett redan valt de karaktärerna
Ana och särskilt Soldier: 76 anses i stort sett som de bästa karaktärerna just nu även om Ana precis fick en liten nerf i senaste patchen.

Men du skall såklart sikta på att vara riktigt bra på en ur varje kategori, d.v.s en tank, support, offense och defence.
En stor anledning till att lag förlorar i lägre ranker som Silver/Gold är helt enkelt för att lagen är dåligt byggda eller att folk inte är bra på den roll man tvingas spela.
Vill man ta sig långt i Competitive så måste man blir bra på karaktärer ur alla kategorier och "fylla i hålet" i laget man hamnar i eftersom många vägrar byta till något de inte är bekväma med.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Finns det folk till competetive play kanske? Jag spelar med 2 vänner, och vi behöver en riktigt stadig dps.
Någon som är sugen? Jag snuddar på diamond och de andra två är platinum just nu, men vi gör allt för att klättra!
Släng ett pm eller svara här i tråden bara 😊

jag kan spela Soldier, men är helt klart bäst som zenyatta
ligger på 2986 just nu med 3085 som highest.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Började spela i förrgår. Gillar Ana och Soldier. Finns det någon hjälte man skulle kunna bli bra på och nästan alltid passa in i sin lagsammansättning?

Satsa på att bli ett ess på ana och Rein! Framförallt healers verkar folk inte fatta hur viktigt det är! Hamnr jämt i jobbiga matcher med Widow och Hanzo som allt som oftast inte gör någon nytta. Tänk teamwork, objective är alltid viktigare än kills.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Började spela i förrgår. Gillar Ana och Soldier. Finns det någon hjälte man skulle kunna bli bra på och nästan alltid passa in i sin lagsammansättning?

Tank: Rein
Healer: Ana
DPS: Soldier

Upp till Diamond spelar det dock ingen roll vad du spelar, dps är lättast o carrya sig upp med till iaf Diamond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Började spela i förrgår. Gillar Ana och Soldier. Finns det någon hjälte man skulle kunna bli bra på och nästan alltid passa in i sin lagsammansättning?

Lucio, han är med i alla teamcomps...

Permalänk

Skitkul

Skit kul spel, jag har spelat typ 5 timmar sen kraschade min dator (dålig dator inte spetsen fel). Men spela roll, jag älskar spelet för att det är så fast paste och att det som sagt är TF2 inspirerat och inte typ CS inspereat därför att CS siktar på att vara mer realistiskt medans Overwatch och TF2 bara är roliga och fantasifulla karaktärer. Träffade en ny kompis genom Overwatch också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vet du när den släpptes!?

Bara någon dag innan jag skrev det där inlägget

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tank: Rein
Healer: Ana
DPS: Soldier

Upp till Diamond spelar det dock ingen roll vad du spelar, dps är lättast o carrya sig upp med till iaf Diamond.

OK! Rein är så tråkig dock...

Hamnade i Platinum. Förlorade 2 matcher och en oavgjord. De matcher vi förlorade var (åtminstone delvis) pga att ett par spelare i laget vägrade anpassa sig. Jag spelar vad som passar laget bäst, men Genji-snubben spelar Genji oavsett hur dåligt det går

Permalänk
Medlem

Jag gillar rein på attack, en väl planerad rush och sen bara stå svinga. Kötta kötta kötta!!!!

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ackwell:

men Genji-snubben spelar Genji oavsett hur dåligt det går

Välkommen till Overwatch
Förbered dig på många flera Hanzo/Genji-mains som vägrar byta.

Men det viktiga är ju att du själv är flexibel vilket du verkar vara.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

OK! Rein är så tråkig dock...

Hamnade i Platinum. Förlorade 2 matcher och en oavgjord. De matcher vi förlorade var (åtminstone delvis) pga att ett par spelare i laget vägrade anpassa sig. Jag spelar vad som passar laget bäst, men Genji-snubben spelar Genji oavsett hur dåligt det går

Rein är den tanken som är bra på alla maps överallt och en bra rein kan styra gamet bra.
Zarya annars är en bra carry tank för teamet. Vill du köra "offtank" så är hog bästa.

Permalänk
Skrivet av 76FELIX:

Lucio, han är med i alla teamcomps...

Jag har dock uppfattningen om att Lucio är betydligt mycket mer beroende av att laget vet vad dom gör och följer upp på dina speed boosts osv. Upplever att Ana har mycket mer.. individuell inverkan, känns därav som säkrare pick i solo queue. Eller ens egen prestation har i alla fall större impact.

Permalänk
Medlem

yah bäst att spela roadhog tills de nerfar skiten ur honom ifall det händer lol...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Ny hjälte på PTR. Hann inte testa själv idag men känns lite väl bra... kanske bara en känsla. Vad säger ni? Har någon hunnit testa?
https://youtu.be/xmiAaNDL2hQ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Wiczor: Har testat och precis som du säger så tror jag nog att vi kommer att se balanseringar innan dom släpper henne lös på servrarna.
Men hon fyller absolut en roll!
Hennes alt-attack är grym för att slita ner widows, dra fram folk från sidorna i choke o.s.v

Ser ju dock henne och en bastion t.ex som en riktigt tråkig combo att möta

Permalänk
Medlem

@the_weird: Hur länge tog det innan dom släppte lös Ana och Sombra, från att dom introducerades på på PTR?

Permalänk

@sju: 2 veckor, så det ligger inte superlångt borta om dom kör på samma schema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@Wiczor: Har testat och precis som du säger så tror jag nog att vi kommer att se balanseringar innan dom släpper henne lös på servrarna.
Men hon fyller absolut en roll!
Hennes alt-attack är grym för att slita ner widows, dra fram folk från sidorna i choke o.s.v

Ser ju dock henne och en bastion t.ex som en riktigt tråkig combo att möta

Skall bli roligt att prova!
Och den combon, först sköld sen kan hon stå framför och soaka skada med fortify och boosta skada. Kommer bli farligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varit borta i typ två månader

Känns som mängder av casualspelare har trillat av till andra spel, betydligt högre nivå och svårare motstånd...

Förvånad över hur många ihärdiga spelare det finns, sällan jag möter nån med mindre än 1 stjärna själv level 65.

Utöver det så känns det fortfarande samma som förut, typ 50/50, ibland hamnar man med bra spelare och det flyter på som fasen, ibland mötet man antingen galet bra lag eller hamnar själv med nötter....

Så kluven, gillar verkligen spelet men när man spelar rör ensam jämt så känns det så hopplöst, sllt handlar om matchmskingen, jag är definitivt inte tillräckligt bra (eller dålig) för stt ensam göra en skillnad i ett bra eller dåligt lag på 6...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@BasseBaba: Ja, jag får ont i magen av att läsa det du skriver.
Bestämde mig för att ge spelet en chans och tog mig upp en bit över master i hopp om att det ska vara bättre där. Men det är samma visa där, antingen förlorar man stenhårt eller så vinner man hur lätt som helst. Nästan aldrig jämna matcher och det skapar sjuk frustration.

Jag gav upp efter det och har inte lirat sen någon månad tillbaka.. Spelet är kul, men deras matchmakingsystem är allt annat än moget nog för att man ska slippa skrika av frustration varenda kväll man spelar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet för ett bra tag sen men har inte plockat upp det förrän ikväll då jag satt och lekte lite i träningsläget för att prova på olika hjältar och klasser. Jag har noterat att många anser att det största problemet med spelet är folk som inte kan/vill anpassa sig efter rådande situation men gäller det mest klass eller specifika hjältar med sina speciella egenskaper?

Kort sagt - räcker det med att man håller sig till en och samma karaktär ur en viss kategori eller måste man dessutom hålla på att byta karaktärer inom samma klass för optimalt resultat? Alla är så klart olika och de karaktärer jag själv ratar kanske vissa andra älskar och det är väl även en del av charmen med spelet. Vissa karaktärer, t.ex. Hanzo, framstår dock som helt odugliga.

Jag förstår att det krävs en bra blandning av karaktärer för att man ska vinna men det känns ändå som att spellägena i alla fall bara går åt ena eller andra hållet och förstår mig inte riktigt på kritiken om spelare som inte anpassar sig. Spelar man t.ex. Assault så är det ju ganska uppenbart att man mest kör offense/tank (med inslag av support) vid anfall och support/defense (med inslag av offense) vid försvar eller är det jag som har missförstått? Problemet kanske mest grundar sig i 'K/D-kåthet' och att de flesta bara väljer offense och kör sitt eget race?

Jag har som sagt suttit någon timme eller två och testat alla hjältar för att se vad de har för attack, försvar, specialförmåga etc. och kände direkt att jag hittade ett antal favoriter. Jag har dock inte provat dem i skarpt läge eller ens mot AI än utan valde att först och främst fokusera på träningsläget för att i lugn och ro kunna bekanta mig med karaktärerna.

Offense - Pharah/Sombra/Tracer
Defense - Bastion
Tank - D.VA (ev. Reinhardt)
Support - Mercy (ev. Ana)

Dold text

Jag har skummat igenom ett par sidor i tråden och tycker att det är lite kul att ingen ens verkar nämna dessa karaktärer. Är de så pass impopulära och i så fall varför? Kul spel oavsett och jag ser fram emot att plöja ner mer tid i det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

...Jag har noterat att många anser att det största problemet med spelet är folk som inte kan/vill anpassa sig efter rådande situation men gäller det mest klass eller specifika hjältar med sina speciella egenskaper?
Kort sagt - räcker det med att man håller sig till en och samma karaktär ur en viss kategori eller måste man dessutom hålla på att byta karaktärer inom samma klass för optimalt resultat?

Det gäller att se vad motståndarens styrkor är så att du kan minimera eller helt nullifiera den, samtidigt om man ser en svaghet att utnyttja den till max.
Exempel på motståndaren styrka som bör nullifieras, om fienden har en bra Phara som ingen kan ta kål på så saknas det troligtvis en Soldier eller McCree som dps alternativt en Diva eller Winston som Tank. För övrigt kan Ana som support få ner Phara med 3-4 pricksäkra skott, men man ska inte belasta Ana med denna uppgift, bara vara tacksam om hon fixar det

Om man inte gör några framsteg alls i laget med nuvarande "comp" (composition d.v.s. laguppsättning) så bör man röra om och byta heros, även överväga byta till annan klass med en medspelare. Då bör man vara lyhörd om medspelaren vill spela din hero eller din klass då denna hero kanske är din medspelares "main" d.v.s. den hero:n som din medspelare spelar bäst med.

Detta med att veta eller känna av vilken hero som man ska välja för att anpassa efter rådande situation och bana kommer med erfarenhet, var schysst och ödmjuk i voice chatten och enbart konstruktiv utan spydigheter så kan ni hjälpas åt med tips på hur heros:en spelas samt förslag på ev. byte. Bästa är att hitta varandras styrkor och samarbeta genom att kombinera varandras specialare och ultis (ultimates), eller helt enkelt en klassiskt taktik som att gå 2 mot 1.

Citat:

...Vissa karaktärer, t.ex. Hanzo, framstår dock som helt odugliga.

Hanzo är en lite svårare hero att spela bra med, inte alls värdelös men kräver mycket av spelaren för att vara tillräcklig bidragande.

Citat:

Jag förstår att det krävs en bra blandning av karaktärer för att man ska vinna men det känns ändå som att spellägena i alla fall bara går åt ena eller andra hållet och förstår mig inte riktigt på kritiken om spelare som inte anpassar sig. Spelar man t.ex. Assault så är det ju ganska uppenbart att man mest kör offense/tank (med inslag av support) vid anfall och support/defense (med inslag av offense) vid försvar eller är det jag som har missförstått? Problemet kanske mest grundar sig i 'K/D-kåthet' och att de flesta bara väljer offense och kör sitt eget race?

En bra uppsättning är att man kör 2-2-2, d.v.s. 2 dps, 2 tanks och 2 supports. "Offense" och "defense" tillhör samma klass nämligen dps så vi håller oss till denna term för dessa båda grupper
Börja med att lära dig en av varje klass men att du till slut kan minst 2 av varje klass, då kan du anpassa dig tillsammans med ditt lag för alla typer av situationer med den vanligaste uppställningen "2-2-2". Visst kan vissa fall bl.a. "2-3-Lucio" (en stark Lucio då) fungera så det behöver inte alltid vara 2-2-2, MEN 2-2-2 fungerar överlag jättebra och jag vågar även säga alltid!

Ett svar man får höra ang. "k/d-kåtheten" är att dessa säger typ "but I'm gold elm (elimination) so you suck team I'm better than you".... Vad denna spelare inte förstår och tänker på är att den får gold på lagets bekostnad! Gold innebär för varje kategori att denna person har gjort best ifrån sig jämfört med lagkamraterna, men då gjort det svårare för sitt lag genom att tvinga lagkamraterna att få göra grovjobbet med en man mindre d.v.s. att resten av laget har blivit utsatt för 5v6 situationer medan "k/d-kåta" lagkamraten plockar poäng. Det slutar med att laget totalt sätt spelar mycket sämre och faller men att k/d kåta faller lite mindre.
T.ex. Tanks:en Rein och Roadhog blir 2-5 gånger starkare med 2 supports i laget jämfört med ingen supports, dör tanken så faller laget oftast snabbt.

Citat:

...jag hittade ett antal favoriter
Offense - Pharah/Sombra/Tracer
Defense - Bastion
Tank - D.VA (ev. Reinhardt)
Support - Mercy (ev. Ana)
....ingen ens verkar nämna dessa karaktärer. Är de så pass impopulära och i så fall varför?

Alla dessa är populära, Bastion har nu under Season 4 blivit spelduglig och kan bidra jättemycket i vissa situationer MEN oftast kommer den en counter mot bastion om han blir för betydande för motståndarna. Bastion bör oftast ha Rein på sin sida.
Sombra är bra om man vet och kan utnyttja hennes effektiva gerillametoder, men är då en svår hero att bemästra.
Tracer är bra tills en bra dps kan plocka henne som t.ex. och bl.a. McCree Soldier Mei eller pricksäker Ana sleep dart m.m.

Lite sten sax påse helt enkelt, både gällande heros:arna och spelarnas skickligheter, m.a.o. det jag vill säga att det INTE är enbart viktigt att välja rätt hero baserad på just vilken hero det är, det är minst lika viktigt att välja en hero som spelaren själv kan använda fullt ut.

Viktigast av allt är att du ska ha kul när du spelar Swec. har en TS kanal för OW FYI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

wall of text

Tack för ett väldigt informativt och välkomponerat inlägg! Jag tragglar vidare i AI-matcher men det slutar oftast med att jag tvingas ta rollen som support eftersom ingen annan gör det, vilket i och för sig inte gör mig så mycket då jag gillar att spela som Mercy även om det är kul med lite variation.

Det dock verkar som att alla (inklusive jag själv) väljer en karaktär i början och sen håller sig till den genom hela matchen men jag antar att det tar ett tag att lära sig spelets regler och hur/när man bör byta karaktär vilket är en av anledningarna till att jag fortsätter träna mot AI innan jag ger mig på riktigt motstånd.

Spelet har en väldigt härlig och unik stil och är hur kul som helst! Jag får nog ta och investera i en mic snart för att underlätta kommunikationen och det känns som att man lär utvecklas i en snabbare takt när man kan snacka med varandra, dela med sig av tips m.m.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Blir det stort

Växer spelet?

Permalänk

Älskar Overwatch! Adda Snixak

Permalänk

Hur ser det ut med antalet spelare? Tycker det börjar bli väldigt dåligt med spelare över 4k. Ofta så blir det spelare mellan 3,8k-4,4k i lagen och det blir väldigt ojämn nivå från game till game. Sen stöter man på nästan samma spelare om och om igen.

Permalänk
Skrivet av Inklusive:

Hur ser det ut med antalet spelare? Tycker det börjar bli väldigt dåligt med spelare över 4k. Ofta så blir det spelare mellan 3,8k-4,4k i lagen och det blir väldigt ojämn nivå från game till game. Sen stöter man på nästan samma spelare om och om igen.

Har du hunnit lira något nu sedan nya patchen? Kan tänka mig att det blir ett rätt bra inflöde av nygamla spelare, sen hur det påverkar GM som bara är någon % av spelarbasen, det vet jag inte.