Inköp av ny processor, 3570K till 3770K

Permalänk
Medlem

Inköp av ny processor, 3570K till 3770K

Hej, jag behöver lite snabba svar här!

Jag har tänkta att uppgradera mig från en i5 3570k, till en i7 3770k, är det värt att göra eller kommer jag inte få så mycket mer prestanda?

Tacksam för svar helst snabba!

Missbruk av Capslock
Permalänk
Medlem

Beror på vad den ska användas till. Endast spel så är skillnaden minimal. Med ev undantag för enstaka spel som kan dra nytta av de extra kärnorna.

Permalänk
Medlem

Enbart i applikationer som använder flera trådar väl ser du skillnad. I spel kommer du inte märka nåt.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Enbart i applikationer som använder flera trådar väl ser du skillnad. I spel kommer du inte märka nåt.

Skrivet av Sennaho:

Beror på vad den ska användas till. Endast spel så är skillnaden minimal. Med ev undantag för enstaka spel som kan dra nytta av de extra kärnorna.

Jag kommer använda den i med streaming

Permalänk
Medlem

Jag säger nej du vinner inget på det om du bara har den till vardaglig användning.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av streaming så jag vet inte om det blir någon skillnad.

Har du problem med det nu?

Jag skulle i alla fall börja med att kolla så att streaming mjukvaran som används stödjer 8 trådar väl innan jag bytte.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Om du ska streama kommer det vara skillnad.
Men i min mening är det inte värt om du bara ska streama lite då och då. Ska du streama seriöst, då är det verkligen värt att uppgradera, annars är det lite meningslöst.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Jag har ingen erfarenhet av streaming så jag vet inte om det blir någon skillnad.

Har du problem med det nu?

Jag skulle i alla fall börja med att kolla så att streaming mjukvaran som används stödjer 8 trådar väl innan jag bytte.

Ja streamen laggar ganska ordentligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Om du ska streama kommer det vara skillnad.
Men i min mening är det inte värt om du bara ska streama lite då och då. Ska du streama seriöst, då är det verkligen värt att uppgradera, annars är det lite meningslöst.

Jag kommer streama dagligen alltså ungefär 4-6 timmar 4 dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sporvel:

Ja streamen laggar ganska ordentligt...

Vilket spel är det du spelar? Spelar du på höga inställningar?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk

Nej, inte värt det ett dugg om du ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Vilket spel är det du spelar? Spelar du på höga inställningar?

Jag spelar LoL och CS och har försökt med alla olika inställningar men får det inte att fungera som det ska då jag får lagg spikes i streamen, har inte problem med internet då jag har 100/100 lina.

Så jag tänkte att det kanske hjälper att köpa en i7, men jag vet inte om det är värt med tanke på att den kostar 3000

Permalänk
Skrivet av Sporvel:

Ja streamen laggar ganska ordentligt...

Det kan ju vara av olika anledningar, dåliga inställningar, dålig uppkoppling. vad för program kör du för att streama? 3770k är en riktigt skön processor men jag rekommenderar dig att köpa en eftermarknads kylare till den eftersom den kan bli ganska varm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technorat:

Det kan ju vara av olika anledningar, dåliga inställningar, dålig uppkoppling. vad för program kör du för att streama? 3770k är en riktigt skön processor men jag rekommenderar dig att köpa en eftermarknads kylare till den eftersom den kan bli ganska varm...

Jag har som jag skrev innan testat låga inställningar olika uppladdnings hastigheter och olika inställningar i streamen och självklart dragit ner spelen till lägsta men stream lagget är fortfarnde där

Permalänk
Skrivet av Sporvel:

Jag har som jag skrev innan testat låga inställningar olika uppladdnings hastigheter och olika inställningar i streamen och självklart dragit ner spelen till lägsta men stream lagget är fortfarnde där

Vart streamar du och med vad för mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technorat:

Vart streamar du och med vad för mjukvara?

OBS, Jag löste lagget! Det var att jag hade olika upplösningar på mina 2 skärmar nu rullar streamen på helt utan lagg samt mitt spel!

Permalänk
Skrivet av Sporvel:

OBS, Jag löste lagget! Det var att jag hade olika upplösningar på mina 2 skärmar nu rullar streamen på helt utan lagg samt mitt spel!

Haha bra att det löste sig!!!