Nikon D5200 i Fjällen, Vattensäkring?

Permalänk
Medlem

Nikon D5200 i Fjällen, Vattensäkring?

Tjenare! Ska upp och åka skidor med några kompisar i Januari och tänkte ta med mig Gopron och Systemkameran upp. Om det nu snöar mycket eller snöar överhuvud taget klarar kameran av det? inte att ha den framme i 1 timme i sträck utan några minuter sen ner i väskan. Samt kylan? kan bli upp mot 20-30 minus dit vi ska.

Så de jag undrar är om det är en bra idée att ta med den ut i backen? Objektivet är självklart avkopplat när jag åker och allt stängt.

Finns det någon billig *"housing" för kameran om man ska va ute lite längre på kvällen å de snöar typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Tjenare! Ska upp och åka skidor med några kompisar i Januari och tänkte ta med mig Gopron och Systemkameran upp. Om det nu snöar mycket eller snöar överhuvud taget klarar kameran av det? inte att ha den framme i 1 timme i sträck utan några minuter sen ner i väskan. Samt kylan? kan bli upp mot 20-30 minus dit vi ska.

Så de jag undrar är om det är en bra idée att ta med den ut i backen? Objektivet är självklart avkopplat när jag åker och allt stängt.

Finns det någon billig *"housing" för kameran om man ska va ute lite längre på kvällen å de snöar typ?

Den bör ju vara vädertätad så det inte läcker in snö men inget måste bara man är försiktig,annars kan du ha en transparent plastpåse och gummiband i nödfall.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte spöregnar längre stunder så lär den klara sig bra i väskan. Kameran kommer ju sannolikt att vara kall när du använder den, så snö som landar på den kommer ju inte att smälta och snö tar sig inte in hur som helst.
Vill man vara lite extra försiktig man man ju, som oyegie sa dra en vanlig plastpåse runt den.

Det som man kanske bör vara lite försiktig med är snabba temperaturskillnader som kan ge kondens inne i kamera och objektiv som sedan kan ta ett tag att bli av med, så att låta kameran ligga i väskan medan den anpassar sig till den nya temperaturen är en bra grej.
Ett extra batteri som förvaras i innerfickan är åxå en bra grej att ha, för att minska risken att batteriet tar slut. Kylan försämrar kapaciteten.

Sedan ska sägar att Nikon troligen (jag har inte läst manualen till D5200) bara garanterar att kameran fungerar ner till 0 grader, men det brukar sällan vara några problem med långt mycket kallare än så, bortsett från att displayen blir seg i kyla.

Permalänk
Medlem

Tror du kommer ha mer problem med GoPron än systemkameran.
Förutsatt att vi pratar en nyare modell av GoPro så har de inte så bra batteritid, och i kylan så kommer det bli nästan skrattretande.

Var själv uppe i Åre och åkte snowboard när det var upp till -20 grader och då var det knappt lönt att starta kameran.

Köp några extra batterier...
Jag har 3 batterier till min kamera.