Allt om Corsair iCUE

Permalänk
Medlem

@Falcon: Vad har du för belägg för dom siffrorna? Visa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av iben301:

Ja det gör den. Ja!
Ah okej varför?

Hejsan iben301,

Nu har det kommit en ny version av Corsair Link så jag rekommenderar dig att uppdatera till den. Den ska ha löst problemet med AX1500i.

Skrivet av Krokarn:

Har också lite problem med nya Link, dock egentligen en bagatell men LED-belysningen på min H100i behåller inte den färgen jag ställt in utan ger den en blek version av färgen jag ställt in. Det bråkar en del när jag skall få till färgen jag vill ha igen men efter en stund går det att ändra. Efter omstart är färgen blek igen. För övrigt har jag inga problem, min H100i syns dagligen. Det enda som jag kan irritera mig på är att alla fläktar inte syns längre på "chassisidan", så man kan placera den där fläkten sitter i chassit som förra versionen.

Skrivet av SCORPIUS:

@Krokarn: Du kan dra ut "fläktarna" i bilden på lådan och placera var du vill.
Jag har inte ens nämnt färgen som du gjorde, men ja. Det stämmer för mig med. Den tappar inställningen.

Vad har ni inställt på för färger? Till exempel så går det inte att ha färgen inställd på 255,0,0 men om man ställer den på 255,0,1 så sparas färgen. Testa det.

Skrivet av L-stream:

Hej Johan.
Efter att ha hittat en bra version (det var du som tipsade att använda en äldre version än vad som då var den nyaste) av Corsair Link som fungerat perfekt och hittade alla sensorer, så fick jag uppdatera till den senaste i och med att den versionen inte var kompatibel med Win10.
Nu hittar den inte någon av fläktarna till mitt H80i, pumpen kan jag se (antar det är den då den visar ca 2300 rpm).
Det händer ingenting när jag försöker skifta mellan quiet - balanced - performance. Ibland visas bara vissa av temp-sensorerna men brukar fungera att bara starta om CL då så kommer samtliga fram.
Har du något tips på en bra version som är mer stabil än vad denna verkar vara, som även stödjer Windows 10?

MVH

edit: Hittade en feltext i SIV där det står "I/O Error 31 En enhet som är ansluten till datorn fungerar inte" kopplat till Corsair Integrated USB Bridge under fliken USB Bus..... Bara som lite extra godis.

Hej L-Stream,

Det har kommit en ny version nu så börja med att testa att installera den.

Skrivet av Falcon:

Aldrig haft ett enda strul med vare sig den gamla eller nya CL.

Härligt att höra. Jag har själv en H100i GTX och har inte haft några problem med senaste versionerna av CLink 3 eller nu med 4an. Men jag håller på att sätta ihop en testrigg endast för Corsair Link så att jag kan försöka återskapa problem som användare här har.

Skrivet av SCORPIUS:

Då har du tur. Kolla Corsairs forum och andra datorforum runt om i världen.

Corsair verkar inte bry sig vidare om deras kunder har problem med deras mjukvara.

Vi bryr oss visst, annars skulle vi inte konstant uppdatera mjukvaran och lösa buggar. Eller skapa såna här trådar för den delen.

Skrivet av Falcon:

Nä, jag har inte tur, andra som har otur.
När det är problem så hör man av naturliga skäl mer från den sidan, än från sidan som det fungerar för.
Du får det dock att låta som om 90% av användarna har problem, medans det i själva verket är högst 10% som har problem.

Detta stämmer väldigt bra. Jag har jobbat på forum som support nu i ungefär tre år och det jag märkt är att när någon har problem med något, så hörs det precis som du säger flera gånger högre än de som inte har något problem.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan iben301,

Nu har det kommit en ny version av Corsair Link så jag rekommenderar dig att uppdatera till den. Den ska ha löst problemet med AX1500i.

Tack så jätte mycket nu funkar det bra igen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av iben301:

Tack så jätte mycket nu funkar det bra igen!

Härligt att höra!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Vad har ni inställt på för färger? Till exempel så går det inte att ha färgen inställd på 255,0,0 men om man ställer den på 255,0,1 så sparas färgen. Testa det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Har nu ställt om till färgen med en 1a istället för en 0a och nu fungerar det! Precis samma fel som i förra versionen

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Har nu ställt om till färgen med en 1a istället för en 0a och nu fungerar det! Precis samma fel som i förra versionen

Men nu har den börjat att blinka istället med ca 10sek mellanrum. Vad betyder detta? Att den är på väg att ge upp eller inget att oroa sig för?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Varför blinkar nätagget rött när corsair link är igång?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Krokarn:

Men nu har den börjat att blinka istället med ca 10sek mellanrum. Vad betyder detta? Att den är på väg att ge upp eller inget att oroa sig för?

Blinkar kylaren? Ska kika vad de kan vara, aldrig hört om detta innan.

Skrivet av iben301:

Varför blinkar nätagget rött när corsair link är igång?

Den lilla LEDen där kontakterna sitter? Nu har jag inget Corsair Link nätaggregat hemma just nu, men är 95% säker att den blinkar för att den har kontakt med Corsair Link.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Den lilla LEDen där kontakterna sitter? Nu har jag inget Corsair Link nätaggregat hemma just nu, men är 95% säker att den blinkar för att den har kontakt med Corsair Link.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Jo skulle vara skönt om man kunde stänga av det. Ett förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av iben301:

Jo skulle vara skönt om man kunde stänga av det. Ett förslag

Fick detta som svar:

Röd LED - Inte inkopplad till CLink
Grön LED - Inkopplad till CLink
Blinkar Röd och Grön - Kommunicerar med CLink

Detta går inte att stänga av nej.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Fick detta som svar:

Röd LED - Inte inkopplad till CLink
Grön LED - Inkopplad till CLink
Blinkar Röd och Grön - Kommunicerar med CLink

Detta går inte att stänga av nej.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av iben301:

Tack själv du! Är det något annat du undrar så är det bara att höra av sig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Ny version! 4.2.3.41

Hallå!

Nu ligger en ny version av Corsair Link ute för nedladdning här.

Changelog 4.2.3.41

Changelog:

  • All fans and pumps (including GPU and MB) are added to Configure tab.

  • Added option to disable debug logs and to change their destination.

  • Added PSU Calculated Efficiency to PSU advanced view. PSU power, current and voltage are now added to charts.

  • Added device indexes for systems using 2 or more Commander mini, Cooling node, Lighting node.

  • Addressed instances where the HDD/SSD were not updating temperature readouts in UI.

  • Addressed instances with H80i, H100i, and H110i GT liquid coolers showing incorrect colors after cold boot.

  • Resolved several stability and performance issues.

Dold text

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

jag undrade lite över funktionerna

jag har en h100i gtx och jag vet att man kan ändra färgen på loggan, men finns det ingen funktion där den kan snurra mellan alla färger typ rgb eller spectrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidedrone:

jag har en h100i gtx och jag vet att man kan ändra färgen på loggan, men finns det ingen funktion där den kan snurra mellan alla färger typ rgb eller spectrum?

Vad jag kan se så går det bara att växla mellan antingen 2 färger eller 4 färger.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Blinkar kylaren? Ska kika vad de kan vara, aldrig hört om detta innan.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Fått någon klarhet i varför den blinkar?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Fått någon klarhet i varför den blinkar?

Det är konstigt att det inte finns en sådan funktion eftersom att set ju är rgb och lite tråkigt att man inte kan få den att tillexempel pulsera eller en regnbåge effekt. Finns det en lösningen på det eller? Jag kollade att jag såg att äldre corsair kylare hade den funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Johan, installerade "v4.2.1.42" idag och helt plötsligt försvann min "Corsair Hydro H110i GT" från Link.

Jag testade installera "v4.2.2.27" men med samma resultat.

Några idéer om hur jag ska få tillbaka min kylare i Link?

Kan även nämna att pumpen verkar ha lagt till sig med ett knarrande/knastrande ljud som är hyfsat enerverande. Vet inte om det har med detta att göra men vet du vad det kan bero på? Ändrar jag från "Quiet" till "Performance" på pumpen så slutar ljudet?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Krokarn:

Fått någon klarhet i varför den blinkar?

Nej tyvärr, kan du förklara i detalj precis vad som händer samt vad för hårdvara du har så ska jag försöka kolla upp mera?

Skrivet av Sidedrone:

jag har en h100i gtx och jag vet att man kan ändra färgen på loggan, men finns det ingen funktion där den kan snurra mellan alla färger typ rgb eller spectrum?

Skrivet av Sidedrone:

Det är konstigt att det inte finns en sådan funktion eftersom att set ju är rgb och lite tråkigt att man inte kan få den att tillexempel pulsera eller en regnbåge effekt. Finns det en lösningen på det eller? Jag kollade att jag såg att äldre corsair kylare hade den funktionen.

Just nu så kan man ändra en statisk färg samt en annan färg när man kommit över en viss temperatur, jag ska föra vidare att det finns önskemål om det.

Skrivet av Blofeld:

Johan, installerade "v4.2.1.42" idag och helt plötsligt försvann min "Corsair Hydro H110i GT" från Link.

Jag testade installera "v4.2.2.27" men med samma resultat.

Några idéer om hur jag ska få tillbaka min kylare i Link?

Kan även nämna att pumpen verkar ha lagt till sig med ett knarrande/knastrande ljud som är hyfsat enerverande. Vet inte om det har med detta att göra men vet du vad det kan bero på?

Hej Blofeld, vad hade du för version innan 4.2.1.42?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

@Corsair Johan Hej hur kan jag köpa bara en dongel har Corsair AX 760i men ingen link pga saknar dongel'n som man kopplar med till PSU'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Nej tyvärr, kan du förklara i detalj precis vad som händer samt vad för hårdvara du har så ska jag försöka kolla upp mera?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Det är alltså logotypen som man kan ändra färg på min H100i som blinkar till lite snabbt med ca 10-11 sekunders mellanrum.
Har de prylar som står här under i min signatur./Johan "Krokarn"

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Blofeld, vad hade du för version innan 4.2.1.42?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan, v4.2.2.27.

Permalänk

Goddagens gott folk!

Vet inte hur aktivt folk jobbar med den här skiten fortfarande men har bråkat med min h80i i säkert 3 år nu....

Alltså, senaste corsair link, firmware 1.5 samt windows 10 och jag måste FORTFARANDE plugga ur/in USB kontakten innuti burken för att få igång fanskapet, någon som har en lösning?

kram

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Järfällaboende:

@Corsair Johan Hej hur kan jag köpa bara en dongel har Corsair AX 760i men ingen link pga saknar dongel'n som man kopplar med till PSU'n

PMa mig din adress så löser jag en kabel.

Skrivet av Krokarn:

Det är alltså logotypen som man kan ändra färg på min H100i som blinkar till lite snabbt med ca 10-11 sekunders mellanrum.
Har de prylar som står här under i min signatur./Johan "Krokarn"

Skumt, försöker återskapa problemet här men inte märkt av det. Har du testat gjort en helt ren installation?

Skrivet av Blofeld:

Hej Johan, v4.2.2.27.

Vad du kan testa är att göra en helt "clean" ominstallation av Corsair Link. Kollar du min första post här i tråden så förklarar jag hur man gör.

Skrivet av Krigarhund:

Goddagens gott folk!

Vet inte hur aktivt folk jobbar med den här skiten fortfarande men har bråkat med min h80i i säkert 3 år nu....

Alltså, senaste corsair link, firmware 1.5 samt windows 10 och jag måste FORTFARANDE plugga ur/in USB kontakten innuti burken för att få igång fanskapet, någon som har en lösning?

kram

Samma för dig, börja med att göra en clean ominstallation av Corsair Link, kolla min första post här i tråden för hur du ska göra, återkom om de hjälper.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Skumt, försöker återskapa problemet här men inte märkt av det. Har du testat gjort en helt ren installation?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skall testa det!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Provat diverse rena installationer tom. ominstallerat windows 10 vid ett tillfälle, misstänker att problemet ligger i bios då dem interna USB hubbarna kanske slutar läsa efter första uppvaknandet eller något dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Skumt, försöker återskapa problemet här men inte märkt av det. Har du testat gjort en helt ren installation?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tyvärr hjälpte det inte, jag får leva med det helt enkelt. Den börjar få några år på nacken så ett byte är snart dags ändå...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har problem med att corsair link tycks skita fullständigt i temperaturförändringar vad jag ställer in den på när jag tar "custom" curve.

Jag vill att fläktarna ska ligga runt 750-1000RPM när CPUn ligger på 35-38º vilket den gör i idle. Men sen vill jag ju att fläktarna ska spoola upp när temperaturen går upp. (Jag kan utan problem ställa fläktarna med custom curve så de alltid snurrar på runt 1600rpm men det är ju inte det jag är ute efter.) Väljer jag performance / balanced så fungerar det. Men då låter datorn som ett flygplan i idle och det vill jag inte. (och även i load)

Link kan utan problem låta CPUn/kärnorna bli både 50 och 55 grader utan att varva upp. Om det spelar någon roll så kör jag realbench för att få upp temperaturerna och testa.

Spec:
Asus Rampage Extreme V
5820K @ 43x100 1,24Vcore

Windows 10 pro

edit: För att kolla temperaturerna änvänder jag dels Asus externa "OC" panel, men även HW monitor och Corsair link.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Johan, min "Corsair Hydro H110i GT" knastrar när jag byter från "Performance" till "Quiet", är detta något du hört tidigare och som bör åtgärdas?