Tyst speldator (mediahub?) ~12k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Tyst speldator (mediahub?) ~12k

Hej!

Jag är sugen på en ny dator att framförallt spela på, men eventuellt även använda som mediahub och koppla till TVn i framtiden. Eftersom jag inte vet så mkt om datorer behöver jag hjälp med att hitta rätt delar som ger en stabil dator som klarar mina behov.

Datorn ska klara av att köra spel som Assassins Creed: Unity, Shadows of Mordor, Dragon Age: Inqusitor etc på hög grafiknivå, och gärna vara framtidssäker.
Eftersom datorn står på nästan dygnet runt vore det trevligt om den var tyst och saknade diverse blinkande ljus eller liknande.
Jag tror på en stor SSD som primär hårddisk, jag använder externa hårddiskar för lagring av filmer osv, så lagringsutrymmet i datorn behöver inte vara så stort antar jag. Synpunkter på det? Är det bättre att lägga in 2 TB direkt i datorn?

Budget: ca 12 000 kr. (Inklusive montering, men jag har redan tangentbord, mus och skärm)

Ser fram emot att se era förslag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Mitt förslag!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7339412/2014-11-09

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Det ser ju bra ut!
Funderar dock på att använda den här ist: http://www.inet.se/produkt/4304721/samsung-ssd-pro-850-series...
Antar att det fortfarande fungerar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Shangoa:

Det ser ju bra ut!
Funderar dock på att använda den här ist: http://www.inet.se/produkt/4304721/samsung-ssd-pro-850-series...
Antar att det fortfarande fungerar?

japp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Nylund1940:

Beställt!
Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Shangoa:

Beställt!
Tack för hjälpen!

Fint! Du kommer älska datorn
Varsågod

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Shangoa:

Beställt!
Tack för hjälpen!

Vad blev det då?

Intel Core i7-8700K 3.7GHz, ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080, Samsung 850 EVO Series 500 GB, Samsung 840 EVO Series 256 GB, 1 TB HDD, Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15, Moderkort: MSI Z370-A Pro, Nätaggregat, Antec 650 W. Chassi: Cooler Master HAF 912

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Darre08:

Vad blev det då?

Jag körde på den som Nylund plockade ihop, men tog en SSD på 256 GB ist för 128 GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Uppdatering av dator

Hej,

Jag går i tankar om att uppdatera min dator som jag köpte för ett par år sedan efter köpråd här på forumet, se nedan eller:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/7339412/2014-11-09

Jag har sen dess uppdaterat med ett nytt grafikkort; Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 samt dubblerat ramminnet och utökat hårddisken.

Borde jag göra något mer för att hänga med i svängarna och kunna köra de senaste spelen på hög grafiknivå?

Just nu flåsar den på ganska bra när spelen går på max, någon som har tips för att göra den tystare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Shangoa:

Hej,

Jag går i tankar om att uppdatera min dator som jag köpte för ett par år sedan efter köpråd här på forumet, se nedan eller:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/7339412/2014-11-09

Jag har sen dess uppdaterat med ett nytt grafikkort; Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 samt dubblerat ramminnet och utökat hårddisken.

Borde jag göra något mer för att hänga med i svängarna och kunna köra de senaste spelen på hög grafiknivå?

Just nu flåsar den på ganska bra när spelen går på max, någon som har tips för att göra den tystare?

Vad är det som låter? Har du ställt in några fläktkurvor?

i5 3570k @4.6ghz (Noctua NH-D15) || Kingston HyperX FURY 16GB
Z77 Extreme 4 || EVGA GTX 970 ACX 2.0+ SSC (Arctic Accelero Xtreme IV)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair HX520
850 Evo 250 + Crucial M500 240 || BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

@frong:

Det är fläktarna som låter ja, vet inte på rak arm vilken. Är inte hemma och kan kolla.
Jag har inte ändrat några fläktkurvor, så gissningsvis är det standardinställningarna.

Som komplement kan jag också nämna att jag använder denna skärm: ASUS ROG SWIFT Curved PG348Q, 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Shangoa:

@frong:

Det är fläktarna som låter ja, vet inte på rak arm vilken. Är inte hemma och kan kolla.
Jag har inte ändrat några fläktkurvor, så gissningsvis är det standardinställningarna.

Som komplement kan jag också nämna att jag använder denna skärm: ASUS ROG SWIFT Curved PG348Q, 34"

Svårt att hjälpa då. Generellt sett kan man iaf säga att du bör kolla på fläktkurvorna, hjälper inte det får man skaffa tystare fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

@frong:
Förstår det. Jag ska kolla när jag kommer hem. Ska även kolla in fläktkurvorna.

Några förslag på uppdateringar i övrigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Shangoa:

@frong:
Förstår det. Jag ska kolla när jag kommer hem. Ska även kolla in fläktkurvorna.

Några förslag på uppdateringar i övrigt?

Inte direkt. Kanske ha ett 'bra' antal chassifläktar om du ej har det redan.