Köp inte Windows licens utan fysikt bevis på giltighet (PID Checker inte ok)

Permalänk
Medlem

Köp inte Windows licens utan fysikt bevis på giltighet (PID Checker inte ok)

Det förekommer försäljning av Windows licenser på SC. Flera av annonsägarna kan inte presentera fysiska bevis på licensernas äkthet såsom kvitto, sticker, kartong osv. Istället hänvisas man till PID Checker eller liknande program. Notera att PID Checker ENDAST kontrollerar att licensnyckeln är rätt kodad, inte att den är äkta och än mindre att Microsoft har blockerat den. Det finns piratnyckelgeneratorer att använda och i vissa fall leder det till att de genererar nycklar som Microsoft blockerat.

Jag rekommenderar därför att Du ska kräva bevis på licensens äkthet när Du köper på SC.

Permalänk
Medlem

Sätter en slant på att en del nycklar kommer från MSDNAA.

Edit: Oops menar nycklar från MSDN och inte Academic Alliance. Vad jag förstår så har de endast en giltighet på ett par månader. Men oavsett vilket så gäller dessa nycklar under vissa förutsättningar. Det är ändå inte menade att säljas vidare, kommer MS på detta så spärras de.

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt en sådan nyckel en gång och det funkade ett tag sedan vart den blockerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Sätter en slant på att en del nycklar kommer från MSDNAA.

Skulle nycklar från MSDNAA bli blockade?

Permalänk
Medlem

De har begränsad giltighetstid.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

De har begränsad giltighetstid.

Ok, nog så illa om man försöker sälja dom.

Permalänk
Skrivet av 2000+:

De har begränsad giltighetstid.

Då ringer en till Microsoft och låser upp nyckeln igen, har själv gjort med en nyckel från MSDNAA.

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar, är dom inte begränsade till antal ominstallationer med?
Kan ha helt fel, så någon får rätta mig om så är fallet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det gick att "köpa" nycklar på G2A för en kort tid sedan för runt 150.- Microsoft har då sagt att återförsäljarna inte är godkända. d.v.s. Det är inte äkta nycklar som i regel gör att nyckeln blockeras efter en kort stund.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite skumt att det är så mycket windows licens annonser på senaste "bolag har konkat och jag köpte nycklar" jo tjena

MSDN eller andra nycklar som man inte ens får sälja privat.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

De har begränsad giltighetstid.

Ingen av mina MSDN-licenser har begränsad giltlighetstid. Jag var tvungen att "köpa" dem innan ett visst datum, efter det så får jag använda de fritt för personligt bruk i resten av livet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ingen av mina MSDN-licenser har begränsad giltlighetstid. Jag var tvungen att "köpa" dem innan ett visst datum, efter det så får jag använda de fritt för personligt bruk i resten av livet.

Det där stämmer inte riktigt. Har du fått ett MSDNAA-konto som student så får du inte ominstallera programvaran när du har slutat studera.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Det där stämmer inte riktigt. Har du fått ett MSDNAA-konto som student så får du inte ominstallera programvaran när du har slutat studera.

I så fall har de ändrat detta. Jag har ominstallerat min licens minst 4 gånger.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

I så fall har de ändrat detta. Jag har ominstallerat min licens minst 4 gånger.

Det har varit så läääänge. Men vad jag förstår är det i första hand en licensmässig begränsning, inte en teknisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ingen av mina MSDN-licenser har begränsad giltlighetstid. Jag var tvungen att "köpa" dem innan ett visst datum, efter det så får jag använda de fritt för personligt bruk i resten av livet.

Jag köpte W7 professional 64bit via pellesoft för 5år sedan när jag studerade och har installerat med denna nyckel säkert 20ggr utan problem och den fungerar fortfarande.
Nu vet jag inte vad pellesoft räknas som men är inte det typ MSDN?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB