Windows 7 och 8 hittar inte ext. hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002

Windows 7 och 8 hittar inte ext. hårddisk

Jag köpte mig en Seagate 3.5" 1tb disk som jag lät sätta i en hårddiskdocka.

Men när jag har pluggat in dockan i en utav usb portarna i datorn, och slåg på strömen så hittar inte datorn ( i det här fallet, Windows 8.1 64-bit ) på enheten.
Har varit in i eller under diskhantering och se om man kunde se disken där. Men ingenting disk.

Det är precis som att datorn inte hittar några drivrutiner till disken. Och kan därför inte installera enheten. Jag har varit till Seagates hemsida och se om det ev finns några drivrutinter att ladda för för Windows 8. Men det ända som jag har hittat, det är drivrutiner för Win98. Ironiskt nog.

Har testat med en dator som har Windows 7 installerat, men det är lika där. Datorn hittar inte på den ext. hårddisken. Precis som nu i Windows 8.

Ska påpeka att jag har testat med att skifta plats med dockan i dom usb portar som finns att ta till. Både till datorn med Windows 7 som till Windows 8. Hittar ingen enhet.

Så frågan är då den, hur gör jag nu för att gå vidare med det är ? För jag skulle ju gärna vilja kunna nyttja hårddisken.

💀 Stationär: Intel Core i5-4460 | ASUS B85M-GAMER | HyperX Fury 1600MHz 8GB | Geforce GTX 1080 8GB | Samsung EVO 850 250GB + WD Blue 2TB | Windows 10 Home 64 | Acer G276HL 27" & ASUS VG278HE 27"
💀 Stationär 2 Intel Core i5 3350P | 16GB DDR3 | Nvidia Geforce GT 610 | Windows 10 Home 64 | WD 3TB
💀 Stationär 3: Intel® Core™ i5-4460 | 8GB DDR3 | Nvidia Geforce GTX 960 | Windows 10 Home 64 | SSD 128 GB | HDD 1TB
www.detspokar.se | www.livohelvete.se | info@detspokar.se

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Får inte ihop en 1TB extern disk med Windows 98 drivers.

Kanske är fel på disken, hittas den i BIOS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av El_Raspberry:

Får inte ihop en 1TB extern disk med Windows 98 drivers.

Kanske är fel på disken, hittas den i BIOS?

Då det är frågan om en ext. håddisk, så lär jag inte kunna se den i BIOS. Eller ? Rätta mig om jag har fel.
Men det är kanske inte märkvärdigare än så att disken ( eller hårddiskdocka ) är defekt då jag köpte den.

💀 Stationär: Intel Core i5-4460 | ASUS B85M-GAMER | HyperX Fury 1600MHz 8GB | Geforce GTX 1080 8GB | Samsung EVO 850 250GB + WD Blue 2TB | Windows 10 Home 64 | Acer G276HL 27" & ASUS VG278HE 27"
💀 Stationär 2 Intel Core i5 3350P | 16GB DDR3 | Nvidia Geforce GT 610 | Windows 10 Home 64 | WD 3TB
💀 Stationär 3: Intel® Core™ i5-4460 | 8GB DDR3 | Nvidia Geforce GTX 960 | Windows 10 Home 64 | SSD 128 GB | HDD 1TB

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Disken i sig behöver nog inga drivers, men har du koll på om usbdockan är ok installerad ?
Kan du inte ansluta disken internt bara för att kolla om den fungerar, i så fall vet du om dockan strular.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av mrqaffe:

Disken i sig behöver nog inga drivers, men har du koll på om usbdockan är ok installerad ?
Kan du inte ansluta disken internt bara för att kolla om den fungerar, i så fall vet du om dockan strular.

Jag har för stunden ingen möjlighet att testa disken internt. Däremot så ska jag ta och se på kabinettern ( det är en Deltaco GD35602U3SIII ska jag väl inflika ) hur den är med den.

Jag får återkomma.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Jörgen Lindström:

Jag har för stunden ingen möjlighet att testa disken internt. Däremot så ska jag ta och se på kabinettern ( det är en Deltaco GD35602U3SIII ska jag väl inflika ) hur den är med den.

Jag får återkomma.

Vet inget speciellt om den lådan men du kan ju testa med en disk du vet fungerar, datorn borde annars reagera på att du kopplar in lådan och installera drivers även om disken vore död så borde du kunna se nån "tom masslagringsenhet"

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av mrqaffe:

Vet inget speciellt om den lådan men du kan ju testa med en disk du vet fungerar, datorn borde annars reagera på att du kopplar in lådan och installera drivers även om disken vore död så borde du kunna se nån "tom masslagringsenhet"

Det är inte 100%, men det stämmer. Den ska göra så, men teknik gör lite som den själv vill.

För att få en hårddisk att fungera över USB behövs först USB kontrollern till USB enhet, det ska installeras. Sen ska den ev hitta styrkort för disken (i billigare med sämre prestanda har de byggt samma en USB brygga -> Sata. Sämre prestanda men billigare) och sist ska den installera en diskenhet, i ditt fall hårddisken.
Det blir alltså 2-3 enheter som installeras när man pluggar in en extern USB hårddisk, varav allt utom disken ska installeras även om du inte ha någon disk alls.

Det mer skrämmande är, varje USB enhet, tangentbord, mus, flashminne, hårddisk osv som du installerar, så ligger ALLT detta kvar för evigt i din Windows installation, för VARJE PORT.
Dvs säg du har 4 USB portar, och du pluggar in 10 USB minne och hårddiskar lite slumpmässigt i alla 4 portarna.
Varje USB enhet behöver 2 "delar" som noterat ovan säger vi.
Detta blir då 2* 10 *4 = 80 ENHETER du har i pluggat i ditt Windows hårdvaru-databas tills den dagen du installera om hela Windows, eller manuellt städar bort dem. Blir fort många om man byter USB enheter lite då och då.
I de laptop som används för konferenser, på mitt jobb så brukar varje sommar ligga mellan 500-1000 enheter i varje laptop som jag en och en får städa bort.

Bästa är om du kan testa sätta något hårddisk du vet fungerar, i den externa och den "trasiga" disken internt. Annars kan du aldrig veta om det är disken som är trasig, eller USB adaptern, eller båda.