Hur ändrar jag får windows 7 32 bit till 64bit? finns det att ladda ner

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag får windows 7 32 bit till 64bit? finns det att ladda ner

tja jag vill gärna fixa 64bit på min dator just nu har jag windows 7 32 bit och den använder bara 3 gb ram men jag har 8 gb ram som jag har sätt in och för att använda allt så måste jag har 64bit.
Någon som vet om den finns att ladda ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flazzo:

tja jag vill gärna fixa 64bit på min dator just nu har jag windows 7 32 bit och den använder bara 3 gb ram men jag har 8 gb ram som jag har sätt in och för att använda allt så måste jag har 64bit.
Någon som vet om den finns att ladda ner?

Du kan inte patcha till 64-bitar. Hela systemet måste installeras om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Du kan inte patcha till 64-bitar. Hela systemet måste installeras om

kan jag inte ladda ner något så att jag kan uppdatera så att jag får 64 bit?

Permalänk
Medlem

Det finns länkar till Windows 7 ISO i denna Sweclockers guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Om du vill installera Windows 7 Home Premium 64Bit Svenska så läs inlägg nr 3 i denna tråd #14829747

Edit: Nej det går inte att uppgradera från 32Bit till 64Bit du måste göra en ny Windows 7 installation.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej.

Först, och viktigast. Windows nyckeln...
Har du OEM med datorn? Då lär detta inte gå, eftersom du ofta bara får med en typ. Fick du 32-bit med datorn, måste du köpa ny licens för 64-bit.
Har du en Retail (köpt helt fristående från datorn) med kartong mm, då går det. Du kan ladda ner en 64-bit iso från Microsoft, eller använda orginal skivan då den ska ha båda alternativen.

Du kan inte uppgradera, eller föra över inställningar, eller liknande. Du måste göra backup på alla dina dokument och allt, sen manuellt lägga tillbaka allt och börja om som en helt ny install.

Kolla även upp så alla dina program fungerar med 64-bit INNAN du byter, för alla äldre spel/program fungerar inte alltid. 99,9..% gör, men du kan ha något som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Det går att använda Windows 7 Retail ISO från Digitalriver även till datorer som har Windows OEM, här är två exempel från Sweclockers forum

W7 Home Premium 64-bit - Har nyckel men ingen DVD: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1079515...

Installera Win7?: #12120427

Om Windows inte kan aktiveras online kan du aktivera Windows 7 via ett automatiserat telefonsystem: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Flazzo:

kan jag inte ladda ner något så att jag kan uppdatera så att jag får 64 bit?

Nej, du måste göra en hel nyinstallation.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nej!!! bara att ominstallera allt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej.

Först, och viktigast. Windows nyckeln...
Har du OEM med datorn? Då lär detta inte gå, eftersom du ofta bara får med en typ. Fick du 32-bit med datorn, måste du köpa ny licens för 64-bit.
Har du en Retail (köpt helt fristående från datorn) med kartong mm, då går det. Du kan ladda ner en 64-bit iso från Microsoft, eller använda orginal skivan då den ska ha båda alternativen.

Du kan inte uppgradera, eller föra över inställningar, eller liknande. Du måste göra backup på alla dina dokument och allt, sen manuellt lägga tillbaka allt och börja om som en helt ny install.

Kolla även upp så alla dina program fungerar med 64-bit INNAN du byter, för alla äldre spel/program fungerar inte alltid. 99,9..% gör, men du kan ha något som inte gör det.

fel fel fel...

Jag har då iaf lyckats installera 64 och 32 bit med samma nyckel..

Bara tanka en iso från Windows - länkar / guider finns i andra inlägg här, Men att du måste köpa ny nyckel o de där e fel..
Men, Nej, går inte patcha.. Bara installera om.. tyvärr..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det går att använda Windows 7 Retail ISO från Digitalriver även till datorer som har Windows OEM, här är två exempel från Sweclockers forum

W7 Home Premium 64-bit - Har nyckel men ingen DVD: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1079515...

Installera Win7?: #12120427

Om Windows inte kan aktiveras online kan du aktivera Windows 7 via ett automatiserat telefonsystem: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Ja, självklart går det att använda de ISOna till OEM. Men BARA om nyckeln är rätt typ. Annars kommer den kastas ut av M$ när den ska aktiveras.
Jag själv fick problem med en Win 7 64-bit OEM jag köpte typ 2009, skivan gick ej att läsa längre, och jag har laddat ner den från M$. Första försöker sa den, "ogiltig" bla bla... Gick ej att lösa.
Sen läste jag mig till att med OEM på retail skiva ska man INTE skriva in nyckeln vid installationen, utan lämna den i test läge. Sen när du kommit in, efter installationen så ska du skriva in den, och vips så fungerade allt utmärkt.

Skrivet av Nevil:

fel fel fel...

Jag har då iaf lyckats installera 64 och 32 bit med samma nyckel..

Bara tanka en iso från Windows - länkar / guider finns i andra inlägg här, Men att du måste köpa ny nyckel o de där e fel..
Men, Nej, går inte patcha.. Bara installera om.. tyvärr..

Tvivlar på att du gjort det med en 32-bit OEM nyckel.. och har du, är den ÄNDÅ olaglig. Om nyckeln är både 32- och 64-bit så är det ju inga problem, bara att installera. Mina OEM nycklar är bara ena eller andra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja, självklart går det att använda de ISOna till OEM. Men BARA om nyckeln är rätt typ. Annars kommer den kastas ut av M$ när den ska aktiveras.
Jag själv fick problem med en Win 7 64-bit OEM jag köpte typ 2009, skivan gick ej att läsa längre, och jag har laddat ner den från M$. Första försöker sa den, "ogiltig" bla bla... Gick ej att lösa.
Sen läste jag mig till att med OEM på retail skiva ska man INTE skriva in nyckeln vid installationen, utan lämna den i test läge. Sen när du kommit in, efter installationen så ska du skriva in den, och vips så fungerade allt utmärkt.

Tvivlar på att du gjort det med en 32-bit OEM nyckel.. och har du, är den ÄNDÅ olaglig. Om nyckeln är både 32- och 64-bit så är det ju inga problem, bara att installera. Mina OEM nycklar är bara ena eller andra iaf.

Den enda begränsningen som jag känner till är man måste installera samma version av Windows 7, om man tex har Home Premium så måste man installera Home Premium för att kunna aktivera nyckeln men det spelar ingen roll om det är 32Bit eller 64Bit.

Om man har en äldre märkesdator tex HP eller Dell så bör man kontrollera att det finns drivrutiner för 64Bit innan man byter från 32Bit men i övrigt brukar det inte vara några problem att byta.

Visa signatur

janee