Har musikkassetter och Philipspickuper slutat tillverkas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Videofilmaren, vad är det för speciellt med band.. är ljudet annorlunda eller som frågats förut endast nostalgitripp att plocka ner freestylen från vinden ??

Hittade någon skiva som var rippad från band den versionen låter mycket mer dämpad, som vissa frekvenser försvinner..
Visst det är ett speciellt sound, men frågan om det är något att eftersträva.

Mina föräldrar köpte en rullbandspelare i mitten av 60-talet och själv jobbade jag på Svenska Philips fabrik i Norrköping (Norrköpings Elektrotekniska Fabriker AB/NEFA) från slutet av 60-talet till slutet av 70-talet och passade även då på att köpa bl a en "top of the line" Philips rullbandspelare.

På den tiden bandade Sveriges Radio väldigt många konserter av kända pop- och rockartister som senare sändes ut i P3. Det var också möjligt för privatpersoner att köpa loss kopior av dessa taper/konserter direkt från Sveriges Radios arkiv. Vilket jag gjorde.

Dessvärre misskötte jag detta och gav själv ut ett par av dessa konserter på eget skivbolag (STONED RECORDS) vilket fick som följd att SR stoppade all försäljning från SR arkiv. Men jag har i vart fall kvar samtliga rulltaper från den tiden samt naturligtvis mängder med konserter jag själv har bandat.

Det är väl just dessa konserter... oavsett om mastern ligger på rulltape eller på kassettape jag vill bevara analogt. Det är väl just därför jag söker bra kassettape och även bra rulltape till min pärla... en gammal fin STUDER A810 PRO.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av videfix:

Ajdå, var visst lite skumögd i morse. Hade en länk till chromeband men måste ha kopierat fel och nu hittar jag inte tillbaks. Tråkigt med Svalander att inte ha alla grejer som de annonserar med.

Svalander är superbra att ha att göra med... väldigt seriösa. Enda "nackdelen" är att de ibland enl sin hemsida har mer på lager än vad de i verkligheten har. Dvs de uppdaterar inte alltid sin hemsida när en produkt tar slut.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Du tänker nog på 'amorphous heads' vilka ansågs vara de bästa. Highend däck hade oftast alla "heads" i den kvalitén.

Exakt, mitt minne sviker mig ibland. Det är dessa tonhuvud som sitter på mitt Technics RS-B965 om jag inte minns fel.

Skrivet av sgtprobe:

Problemet med kassettband är att de flesta människor faktiskt aldrig har hört ett bra kassettband på ett riktigt bra däck, för att säga att de flesta inte ens vet hur man spelar in för att få bästa ljud. I praktiken ett ganska icke användarvänligt format med tanke på det som krävs för att göra det riktigt bra. Det har gett kassetten ett dåligt rykte som ett brusigt/dovt/svajigt/etc. format. Men jag kan garantera att det kan låta fantastiskt bra med rätt förutsättningar.

När det gäller rullbandare så bestämmer man sig att använda en speciell rulltape och så lämnar man in bandaren till ett serviceföretag som ställer in förmagnitiseringen just för denna tape. Då är inspelningen optimerad från början.

På dyrare kassettdäck - som ex mitt Technics RS-B965 - finns ju justerbar förmagnitesering vilket innebär att jag kan optimera inspelningen både vad beträffar förmagnitesering och utstyrning.

Skrivet av sgtprobe:

Varför ens använda kassetter idag kan man ju fråga sig? Tja, antingen för nostalgiska anledningar och kunna pilla med väldigt välbyggda mekaniska HiFi pryttlar (vilket kan vara trevlig nog då och då), men även för att som exempelvis "sampla/spela in" in vissa synthslingor man plinkar ner på bandet och överstyra dem för att få härlig analog banddistorsion för att sedan sampla in synthslingan in i dator igen. Är iaf något jag brukade göra när jag hade tid för eget musikskapandes.

Hahaha... av två anledningar - det som en gång var analogt vill jag inte förstöra med att digitalisera. Samt naturligtvis av nostalgiska skäl (läs mitt inlägg ovan).

90% av all musik jag spelar idag kör jag via datorn i FLAC format > Benchmark DAC1 > Onkyo A809 > Dali Concept 10 och jag är fullt nöjd med ljudkvaliteten. Jag får ju ta med i beräkningen att jag dessutom är kraftigt hörselskadad med tinnitus så ljudkvaliteten är nog bättre än vad min dåliga hörsel kan uppfatta.

Men ibland kan det vara roligt att spela vinylskivor, musikkassetter och rulltaper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Analoga band håller sisådär 30 år ?
Skulle nog försöka lägga in allt digitalt om jag var du
Men visst det är kanske inte helt lätt att lägga in kasettband och få bästa möjliga ljud.. har själv provat tyckte det kunde blivigt bättre.
Måste väl nästan remastra och fixa efteråt för att få till det bra, hade inte mjukvara för det sist jag provade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Analoga band håller sisådär 30 år ?
Skulle nog försöka lägga in allt digitalt om jag var du
Men visst det är kanske inte helt lätt att lägga in kasettband och få bästa möjliga ljud.. har själv provat tyckte det kunde blivigt bättre.

Jag har faktiskt smygbörjat att digitalisera några taper. Men jag stod i valet och kvalet om jag bara skulle kopiera rakt av eller om jag ev även skulle börja manipulera med bruset. Jordstrålningen påverkar ju diskanten negativt men påverkar även i viss mån bandbruset positivt. Så kopieringen analogt > digitalt har totalt kommit av sig. En annan effekt som kan uppstå är ju kopieringseffekten.

Musikkassetter järnoxid Typ1 blir inte bra att digitalisera. Kromdioxid Typ2 blir ganska bra. Metall blir riktigt bra. Nästan fullt jämfört med rullband. Dvs - ju sämre kvalitet på banden ju sämre slutresultat, naturligtvis.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hoski:

Med "kom" menade jag alldeles uppenbart att det var då folk skaffade det i större omfattning.
Folk som överhuvudtaget ägde en cd-spelare i vårt land på 80-talet var extremt lätträknade.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommersiell genombrottet för cd brukar man anse kom 1985, däremot tog det till 90 talet innan det hade tagit över som det dominerande formatet.

Rolig retrotråd i övrigt, idag så ger en mobiltelefon bättre resultat att spela in på än band så det är ju egentligen skönt att vi lämnat sånt bakom oss, tiden med kassetter och smala rullband i låg hasstighet är inget att längta tillbaka till, däremot kan ju en 2"are med hög hastighet faktiskt låta skapligt men de var ack så dyra att använda, typ 2000kr per timme i bandkostnad men nostalgi är det.
Jag har faktiskt haft en Nakamichi ZX 1000 i guld ett tag, bara en asiat kan komma på den blygsamma inge bling designen

Sedan så kom Nakamich med NAAC och släppte Dragon.

De släppte även en billigare variant som vände på kasetten i stället för att ha NAAC systemet.

Men även Tandberg var med i toppen när det gällde kasettdäck, naturligtvis med azimuth och biasjusteringar:

Men ingen av dem var lika prålig i designen som en ZX 1000 i guld

Och som ljudformat så var kasetten död, det sista jag spelade in på band var på en Philips hifivideo som jag sedan använde för att bränna cd, cd brännaren kostade drygt 100 000kr och tomskivorna ca 250 kr/styck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

blah. blah.

Visa signatur

///M4