Zalman förnekar uppgifter om konkurs

Permalänk
Melding Plague

Zalman förnekar uppgifter om konkurs

Efter att det uppdagats att Zalmans moderbolag Moneual anklagas för ett omfattande bedrägeri skjuter kylaraktören ifrån sig uppgifterna om att det försatts i konkurs.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dom där slippsskurkarna på Moneual borde hängas!

Permalänk
Medlem

Spännande att se vad som händer sen.

Undrar om det är som i Sverige att ngn annan än själva bolaget kan ansöka om konkurs. (Facket gjorde det för SAAB bla).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

"Ryktet om Zalmans död är starkt överdrivet"

Skrivet av sgtspiff:

Spännande att se vad som händer sen.

Undrar om det är som i Sverige att ngn annan än själva bolaget kan ansöka om konkurs. (Facket gjorde det för SAAB bla).

Skulle i princip vara säker på att annan part kan göra det även i Korea, eftersom det är lite meningen med konkurs. Dock krävs det att dom inte kan betala sina skulder.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Om inte något drastiskt görs kommer nog Zalman gå i konkurs ganska snart ändå. Det är synd, men ingen större förlust, inte för mig åtminstone. Sista Zalman-produkten jag använde var deras värmeledande lim som inte fungerade särskilt bra och innan det var det en chassifläkt till den gamla Athlon XP 2000+-burken.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Off topic, men vad är det för vattenkylare på bilden? Sjukt snygg enligt mig!

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan bryta sig loss och fokusera verksamheten. Det är ju knappast hållbart att ha ett moderbolag vars hela affärsidé tydligen är att bluffa till sig lån. Det känns inte så långsiktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

Off topic, men vad är det för vattenkylare på bilden? Sjukt snygg enligt mig!

Det är en Zalman reserator 3 max, och jag vill minnas att prestandan är rätt kass på den...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas de kan bryta sig loss och fokusera verksamheten. Det är ju knappast hållbart att ha ett moderbolag vars hela affärsidé tydligen är att bluffa till sig lån. Det känns inte så långsiktigt.

Bolagets affärsidé är ju inte att ta lån. En sådan teori behöver befästas med bra underlag om man nu har det som hypotes.

Behöver inte överdriva sanningen, den är illa nog som den är ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bolagets affärsidé är ju inte att ta lån. En sådan teori behöver befästas med bra underlag om man nu har det som hypotes.

Behöver inte överdriva sanningen, den är illa nog som den är ändå.

Det står ju i artikeln att bluffen varit planerad redan när bolaget startades och att man förvärvade Zalman för att mörka, men det kanske är jag som feltolkar något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det är en Zalman reserator 3 max, och jag vill minnas att prestandan är rätt kass på den...

Jaså du, synd. Hoppas de kan ta sig ur den här soppan och börja tillverka ordentliga prylar igen. Gillar Zalmans design överlag så hoppas på att de kommer igen!

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det står ju i artikeln att bluffen varit planerad redan när bolaget startades och att man förvärvade Zalman för att mörka, men det kanske är jag som feltolkar något.

Det stämmer. Men ordet affärside passar inte riktigt in som förklaring här. Inte utan belägg iaf. En planerad bluff är inte per definition samma sak som företagets affärsidé.
Det finns en mängd scenarier där bluffen kan passa in och affärsidén ändå är att sälja teknik till en vis målgrupp. Bluffen kan ju ha varit till för att hålla igång befintlig verksamhet snarare än att de ändrar frokus från att sälja teknik till att istället ta lån.

Affärsbeslut är väl kanske ett mer passande ord. Att moderbloaget tar affärsbeslut som är riskabla och problematiska är ju ett problem för Zalman oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det stämmer. Men ordet affärside passar inte riktigt in som förklaring här. Inte utan belägg iaf. En planerad bluff är inte per definition samma sak som företagets affärsidé.
Det finns en mängd scenarier där bluffen kan passa in och affärsidén ändå är att sälja teknik till en vis målgrupp. Bluffen kan ju ha varit till för att hålla igång befintlig verksamhet snarare än att de ändrar frokus från att sälja teknik till att istället ta lån.

Affärsbeslut är väl kanske ett mer passande ord. Att moderbloaget tar affärsbeslut som är riskabla och problematiska är ju ett problem för Zalman oavsett.

Ja, det har du rätt i. Affärsidé är väl mer sådant som nedtecknas vid verksamhetsbeskrivning och i så fall skulle de ju inte ens fått starta företaget, så affärsbeslut är mer passande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, det har väl varit dåligt med kassaflöde. Bankerna lånar ju inte direkt ut 3 miljarder bara sådär.

Visa upp bra siffror för banken = Fortsätta verksamheten, även om vinsten inte är stor, men det räddar bolaget och bra många jobb.

Visa upp dåliga siffror = Strypa tillgångar, allting kraschar. Alla blir utan jobb.

Nu är det bara Kolla-vad-dom-gjorde och peka-fingret-leken kvar, på ett ungefär.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Zalman bryter sig loss och börjar göra extern passiv vattenkylning igen? yes plix

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Dom har inte gjort någon bra kylare på flera år.

Bara ta den där vattenkylaren, vist originellt och annorlunda, men oftast vill kunna byta fläkten, mot tystare/effektivare fläktar.

Eller den originella luftkylaren, med en fläkt i mitten. Kylde så där och vad händer när fläkten ger sig eller tycker den låter för mycket (mins jag inte fel var den rätt dyr vid lansering i alla fall). Både Noctua och Thermalright gör vettiga kylare, vist inte lika originella, men man kan ju konfundera dom bättre och vettigare fastspänning mot cpu:n. Plus kylning och tysthet är riktigt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det är en Zalman reserator 3 max, och jag vill minnas att prestandan är rätt kass på den...

Skrivet av Navi97:

Jaså du, synd. Hoppas de kan ta sig ur den här soppan och börja tillverka ordentliga prylar igen. Gillar Zalmans design överlag så hoppas på att de kommer igen!

Jätte dålig är den tydligen inte, men jag är inte mycket för dessa kylningslösningar alls då de inte är bättre än luftkylning på något sätt

http://www.sweclockers.com/recension/17568-antec-kuhler-650-o...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.