Permalänk

Approximera CRI på belysning?

Jag har börjat snöa in mig på olika ljuskällors förmåga att återskapa färger på sista tiden. Speciellt nu när hemmet gått och blivit en salig blandning av halogen, och LED's i vitt skilda prisklasser.
Det märks ganska tydligt hur dåliga ljuskällor påverkar färgen i bilder negativt, och ännu mera i videoinspelningar.

Dom flesta belysningar i min prisklass (privatperson, hobbyist) saknar helt specad CRI, och många kommer ifrån "världsdelen där specar inte alltid är sanna".
Så jag funderar på om det går att göra en minsta lilla uppskattning om detta, utan att skaffa sig proffesionella instrument.

Jag tänker att man tex riggar upp kameran under en ljuskälla, vitbalanserar och sätter exponeringen med ett gråkort, och fotar av en färgkarta (tex denna), och sedan helt enkelt analyserar dom faktiska färgerna i valfritt bildbehandlignsprogram.

En likadan bild i mulet dagsljus kan agera referens.

Självklart skulle det inte duga till någon relevant mätdata överhuvud taget, utan mer för att se hur dom olika scenariona aviker från varandra.

Skulle man få nån slags vettigt ur en sådan metod?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jo..

Jag har märkt att min LED-panel ger ett grönstinn i bilderna med korrekt WB.
Utomhus ger den däremot riktigt fin färg utan grönstinn..

Med ett gel framför så jag sänker från 5200K till 3500K får jag en aning diarréfärg =/

Går naturligtvis att grada bort men störigt jämfört med när jag kör tungstenlampor specade 3500K...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Jo..

Jag har märkt att min LED-panel ger ett grönstinn i bilderna med korrekt WB.
Utomhus ger den däremot riktigt fin färg utan grönstinn..

Med ett gel framför så jag sänker från 5200K till 3500K får jag en aning diarréfärg =/

Går naturligtvis att grada bort men störigt jämfört med när jag kör tungstenlampor specade 3500K...

Släng på en minus green gel, gällande CRI eller RA värde kan man fota vitt/gråkort och kolla spekrumet. Ta även en referens med vad som är riktigt dåligt ljus (motorvägsbelysing)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |