Värt att uppgradera SSD till SATA 6 Gbit/s?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Värt att uppgradera SSD till SATA 6 Gbit/s?

Hejsan!

Jag har en ett par år gammal SSD (SATA 3 Gbit/s). Typ 250ish läs och skrivhastighet.
Min fråga: Är det värt att uppgradera till SATA 6 Gbit/s (500ish läs och skriv) inom en snar framtid? Kommer jag helt enkelt märka någon skillnad?

Tack

i5 4670K @ 4.2 GHz - Corsair H60 - Asus GTX 570 - Corsair AX750

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Noomey:

Hejsan!

Jag har en ett par år gammal SSD (SATA 3 Gbit/s). Typ 250ish läs och skrivhastighet.
Min fråga: Är det värt att uppgradera till SATA 6 Gbit/s (500ish läs och skriv) inom en snar framtid? Kommer jag helt enkelt märka någon skillnad?

Tack

Du kommer antagligen inte märka någon avgörande skillnad om du inte för över stora filer med/mellan SSD:diskar, det är ju accesstiden man vill åt och den är ju ungefär densamma vilken SSD man än kör på.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

SSD använder sällan sin maximala sekventiella läs/skriv hastighet, utan det brukar ofta vara slumpmässiga (IOPs) som spelar roll i hur du upplever det. Att läsa snabbt sekvensiellt kan en mekanisk disk göra (kanske inte så snabbt som SSD, men ändå 100MB/s+), dock brukar skillnaden märkas mest när du har 4k läs/skriv.

En ny värsting disk som Samsung 850 Pro eller Sandisk Extreme II lär du märka skillnad om du gör tunga jobb, men annars är skillnaden väldigt liten. Beror ju dock på HUR gammal din SSD är...