Tips inför fjällvandring 2015 - Vad för objektiv?

Permalänk
Medlem

Tips inför fjällvandring 2015 - Vad för objektiv?

Hejsan!

Behöver tips till kommande fjällvandring till sommaren 2015. Vi kommer vara 6-7 st och planen är att vandra längs Kungsleden, börjar uppe i norr. Fjällvandringen kommer starta i april, och pågå till juli. Jag kommer vandra en vecka i april och sedan en vecka i juli. Jag äger en Canon 650D och har några funderingar om vilket objektiv som är bäst lämpat för foto/filmning i dessa miljöer. Har ingen fast budget men helst inte mer än 4000 kr. Har inga planer på att ta med mig stativ utan endast extra batteri till kameran. Foto är mitt primära mål men vill ha möjligheten att filma också.

Har ni några egna erfarenheter, eller tips om vad jag bör tänka på och vilket objektiv som passar bra i dessa miljöer. Skriv gärna fördelar och nackdelar.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk

Vilka objektiv har du nu?

Canon 10-18mm skulle vara ett bra alternativ, speciellt kombinerat med ett 50mm.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Håller med att en Canon 10-18mm skulle passa bra, riktigt billig vidvinkel som passar bra till landskap.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM, och en Canon 10-18mm?

Sigma 17-55mm - kommer att motsvara 27-80 mm.
Canon 10-18mm - kommer att motsvara 16-29mm

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk

väldigt bra kombination som kommer klara det mesta, idealt rent av

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tvärtemot vad andra påstår vill jag rekommendera ett normal-/teleobjektiv. Att fota fjäll med vidvinkel gör att de blir väldigt pluttiga. Jag har en (18-135) mm på min APS-C-kamera och många av fjällbilderna har jag tagit med runt 50 mm. Beroende på fotointresset hos de andra i gruppen kan det hända att tiden inte finns till att byta objektiv, eller så är det dåligt väder. När jag skaffade kameran för några år sedan var jag övertygad om att behöva komplettera objektiv-samlingen. Visst blev det också så, men bara till en 50/1.8. På resor och vandringar medföljer alltid endast 18-135.

Visa signatur

Tjo Göingar!