Permalänk
Medlem

Byta LEDs på tangentbordet?

Har ett CM Storm Quickfire TK med blå brytare och blå lampor, stör mig extremt på det sistnämnda då mina ögon inte klarar av att kolla på det, och med det är bakgrundsbelysningen nästan helt obrukbar.

Frågan är kort och gott, är det svårt att byta lampor? Jag är inte någon haj på att löda, har ett set på 15W, tror jag (det Kjell rear ut för 50 kr just nu). Räcker det? Och är det stor risk att jag råkar bränna hela kretskortet och förstöra tangentbordet? För då är jag lite mer osäker...

Jag hade tänkt köpa ett pack med hundra dioder: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/... blir det några över kan jag säkert hitta på nåt kul med dom. Ska det vara 5 eller 3 mm?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

jag tror det är ytmonterade lysdioder som sitter i ditt T-bord men att byta ut dom tar tid kan du inte dämpa dom med ett motstånd??
men för att veta måste du öppna T-bordet och kolla

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

jag tror det är ytmonterade lysdioder som sitter i ditt T-bord men att byta ut dom tar tid kan du inte dämpa dom med ett motstånd??
men för att veta måste du öppna T-bordet och kolla

Jaa, problemet är inte bara styrkan utan mest färgen. Klart det blir värre med starkare ljus, men blått är inte så jättemysigt i det här fallet.

Jo, att det tar tid, förstår jag. Om jag, på något mystiskt vis, lyckas få massor av tid över (lite svårt att klämma in mellan skolan, träningar och Counter-Strike), så kan det vara kul att ha något annat att göra. Det som är synd, är ju dock att jag blir utan mina blå brytare ett tag =/.

Visa signatur

:)

Permalänk

Kan kolla upp vad det var för storlek och styrka på de som jag lödde inuti mitt men att byta tar ungefär 3-4 timmar om du är van att löda

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/12768-led-byte-pa-qpad-mk-...

Här var en lirare som böt leds, kolla hur han gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Kan kolla upp vad det var för storlek och styrka på de som jag lödde inuti mitt men att byta tar ungefär 3-4 timmar om du är van att löda

Schysst, det skulle vara jättebra.

Skrivet av Greven.:

http://www.sweclockers.com/galleri/12768-led-byte-pa-qpad-mk-...

Här var en lirare som böt leds, kolla hur han gjorde

Ska läsas.

Men som sagt, hur svårt är det? Är det stor chans att jag kommer att bricka brädan?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Ska läsas.

Men som sagt, hur svårt är det? Är det stor chans att jag kommer att bricka brädan?

Så länge du inte kortsluter något ska det inte vara något problem

Permalänk
Medlem

Att byta leds är helt klart gångbart men du får som tidigare inlägg nämn räkna med att det kommer ta en hel del tid, för att göra det så enkelt som möjligt så är mina tips:
-Använd tennsug: värm upp en lödpunkt med kolven och växla snabbt till tennsugen och sug upp lodet. En del kretskort har ju belagda ytor genom hålen i pcb vilket gör att det sitter duktigt mycket lod i varje punkt och då är en sug väldigt bra att använda.
-Använda flussmedel (flux penna): Vid fastlödning av de nya för att få lodet att rinna ut fullständigt på löd-ön, säg 99% hejdå till kall-lödningar!
-LEDs: 3mm. Förslagsvis köper du utan utstickande kant nertill, annars får du räkna med att slipa bort den på alla leds och ägna någon mer timma åt pillgöra.
-Pincetter: För att hålla i leds eller dra ut dom, går inte med fingrarna i den värmen som blir av kolven.

Svårt är det inte, men pilligt och tar tid! kör hårt!=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll