Permalänk
Medlem

Mus för CAD och arbete tips

Hej!

Behöver en ersättare till min logitech G400 mus.

Krav:
1: ungefär samma form
2: Får inte ha friscrollningshjul (behöver mittknappen för CAD) (3 knappar)
3: Bra precision och bör fungera på flera underlag.
4: Gärna trådlös.

Funderat på Logitech G602, Hur är den jämfört med den jag har i storlek och funktion?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Hej!

Behöver en ersättare till min logitech G400 mus.

Krav:
1: ungefär samma form
2: Får inte ha friscrollningshjul (behöver mittknappen för CAD) (3 knappar)
3: Bra precision och bör fungera på flera underlag.
4: Gärna trådlös.

Funderat på Logitech G602, Hur är den jämfört med den jag har i storlek och funktion?

G500S.
Inte trådlös, men det är det som du letar efter.
Man kan växla mellan scroll och friscroll.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

G500S.
Inte trådlös, men det är det som du letar efter.
Man kan växla mellan scroll och friscroll.

Hej!

Det funkar inte då jag behöver ha scrollhjulet för att klicka med.
Antar att den växlar mellan fri/ klick genom att trycka på scrollhjulet?
Gillar inte den typen av scrollhjul som sitter där tycker mer om det som
finns på den jag har i dag(G400/MX518)

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Hej!

Det funkar inte då jag behöver ha scrollhjulet för att klicka med.
Antar att den växlar mellan fri/ klick genom att trycka på scrollhjulet?
Gillar inte den typen av scrollhjul som sitter där tycker mer om det som
finns på den jag har i dag(G400/MX518)

Jag kan ju utan problem klicka med mitt scrollhjul, det är ju dock inte en fast knapp precis som M1/M2 är på en mus.
Men du du hade en G400 och MX518 tänkte jag att denna är rätt steg.
För har du kunnat använda G400 hjulet som klick, så ser jag inga problem att använda G500s hjulet som klick.
Det finns en "switch" i mitten ovanför M1/M2/M3 som man byter mellan scroll och fritt läge.

Hoppas det hjälpte!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Sitter med Autocad och kör med Logitech performance mx. Funkar helt ok. Kör enbart F8 och ESC på sidoknapparna, går att ha en 3:e med den e också ESC i mitt fall
Scrollen går att växla mellan "kugghjulsdrift och friläge".
Batteriet håller länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Jag kan ju utan problem klicka med mitt scrollhjul, det är ju dock inte en fast knapp precis som M1/M2 är på en mus.
Men du du hade en G400 och MX518 tänkte jag att denna är rätt steg.
För har du kunnat använda G400 hjulet som klick, så ser jag inga problem att använda G500s hjulet som klick.
Det finns en "switch" i mitten ovanför M1/M2/M3 som man byter mellan scroll och fritt läge.

Hoppas det hjälpte!

Hej!

Får testa hur den känns när jag kommer till en affär. Sitter med Catia och det kräver en mitt knapp för att funka optimalt även
om man använder en 3D mus också.

Helst hade jag velat ha en trådlöst då jag har en bärbar dator. så slipper man ha 2st möss.

Någon som testat logitech G602 och kan ge ett omdöme om detta skulle kunna vara det jag söker??

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Hej!

Får testa hur den känns när jag kommer till en affär. Sitter med Catia och det kräver en mitt knapp för att funka optimalt även
om man använder en 3D mus också.

Helst hade jag velat ha en trådlöst då jag har en bärbar dator. så slipper man ha 2st möss.

Någon som testat logitech G602 och kan ge ett omdöme om detta skulle kunna vara det jag söker??

http://wolfsgamingblog.files.wordpress.com/2014/05/logitech-g...

Min polare har en sådan, jag har testat den och den är skön som fan, bra tyngd och känns jävligt gedigen i sin form och konstruktion.
Många olika typer av knappar som sitter enkelt utplacerade men som inte är i vägen på något sätt.
Scrollen är lite tryck i om man säger, det är inte något man råkar klicka i.

I sin helt tror jag den skulle kunna funka bättre rent mouse 3 tänkt.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

3Dconnexion SpaceMouse Pro Wireless ?

Permalänk
Medlem

Vad har denna med saken att göra??
En sådan använder jag redan fast med kabel, kommer snart få en till från jobbet som är trådlös.

Nu gäller det att hitta en mus som är bra.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Har en G502 som jag är nöjd med. Har en knapp precis bakom scrollen som man kan välja mellan fri scroll och "vanlig". Funkar skitsmidigt, trodde aldrig att jag skulle gilla fri scrollen, men jävligt skönt när man scrollar genom långa sidor eller dylikt. Alla knappar kan man även binda om till vad man nu vill ha.
Jag gillar den skarpt!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Vad har denna med saken att göra??
En sådan använder jag redan fast med kabel, kommer snart få en till från jobbet som är trådlös.

Nu gäller det att hitta en mus som är bra.

Kändes som bra tips på mus för CAD och arbete.

Vanlig mus så är nog denna bra... men kanske utgår om du inte kan ha scrollhjul ??
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Har en G502 som jag är nöjd med. Har en knapp precis bakom scrollen som man kan välja mellan fri scroll och "vanlig". Funkar skitsmidigt, trodde aldrig att jag skulle gilla fri scrollen, men jävligt skönt när man scrollar genom långa sidor eller dylikt. Alla knappar kan man även binda om till vad man nu vill ha.
Jag gillar den skarpt!

Hrm skall se om jag kan känna på den i affären i morgon, verkar vara en hel del som gillar den.
Sjäälv har jag varit lite inställd på en trådlös mus den skall flyttas med hela tiden men det kanske bara är dumt g602 skulle kunna
funka i det fallet. Men det verkar tydligen ha problem med scrollen. Sitter man och jobbar med Catia V5 så vet man att utan mittknapp
kan man likaväl gå hem för det är hopplöst. Därav måste den vara extremt bekväm.

Självklart skall musen ha scrolhjul men det skall vara bekvämt och lätt klickat. (inte sitta högt upp utan i bekväm line med de andra knapparna)
Vissa möss har ju växling mellan klick/fri scroll i stället för mittknappen. (exempelvis MX revolosion)

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Självklart skall musen ha scrolhjul men det skall vara bekvämt och lätt klickat. (inte sitta högt upp utan i bekväm line med de andra knapparna)
Vissa möss har ju växling mellan klick/fri scroll i stället för mittknappen. (exempelvis MX revolosion)

Den jag länkade verkar mest lik Revolution men inte provat den nya.
Har själv dubbla revolution.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker G602 är värd en titt. Jag fick nyligen tag i en och gillar den bortsett från att vikten och precisionen inte känns helt hundra för mig. Hade den haft ett lättare inbyggt batteri samt möjlighet att även koppla in usbkabel för att ladda men även ge bättre precision hade den varit perfekt för mitt behov. Första mus jag haft som jag faktiskt gillar att lägga handen mot och inte använda klo-grepp på.

Har tidigare använt och föredragit MX 500, 518 och G500 (G500 används men har slitit sönder högerklick). Föredrar fortfarande G500an i spel men G602 oftast mer i andra sysslor. Hur scrollklick fungerar på G602 är jag osäker på, tror inte jag använt den ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Har en G502 som jag är nöjd med. Har en knapp precis bakom scrollen som man kan välja mellan fri scroll och "vanlig". Funkar skitsmidigt, trodde aldrig att jag skulle gilla fri scrollen, men jävligt skönt när man scrollar genom långa sidor eller dylikt. Alla knappar kan man även binda om till vad man nu vill ha.
Jag gillar den skarpt!

Skrivet av anders190:

Jag tycker G602 är värd en titt. Jag fick nyligen tag i en och gillar den bortsett från att vikten och precisionen inte känns helt hundra för mig. Hade den haft ett lättare inbyggt batteri samt möjlighet att även koppla in usbkabel för att ladda men även ge bättre precision hade den varit perfekt för mitt behov. Första mus jag haft som jag faktiskt gillar att lägga handen mot och inte använda klo-grepp på.

Har tidigare använt och föredragit MX 500, 518 och G500 (G500 används men har slitit sönder högerklick). Föredrar fortfarande G500an i spel men G602 oftast mer i andra sysslor. Hur scrollklick fungerar på G602 är jag osäker på, tror inte jag använt den ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ar jag varit i affären och känt på dem både G502 och G602
Båda känns okej men föll lite för G502 frågan är bara hur bökigt det blir med kopplande av sladd flera gånger om dagen.
Gillade verkligen att Klicka på G502 skroll betydligt bättre än andra men visst funkade g602an som har sin trådlösa fördel/nackdel.

Har ni haft probelm med era G502 eller G602 möss?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Skrivet av Husky:

Nu ar jag varit i affären och känt på dem både G502 och G602
Båda känns okej men föll lite för G502 frågan är bara hur bökigt det blir med kopplande av sladd flera gånger om dagen.
Gillade verkligen att Klicka på G502 skroll betydligt bättre än andra men visst funkade g602an som har sin trådlösa fördel/nackdel.

Har ni haft probelm med era G502 eller G602 möss?

Kanske en https://www.dustin.se/product/5010638580/verticalmouse-4-right

finns även en som är mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

Har testat en sådan under ett tag gillade det tyvärr inte alls, kunde aldrig vänja mig vid det.

Så en sådan går bort tyvärr.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Husky:

Nu ar jag varit i affären och känt på dem både G502 och G602
Båda känns okej men föll lite för G502 frågan är bara hur bökigt det blir med kopplande av sladd flera gånger om dagen.
Gillade verkligen att Klicka på G502 skroll betydligt bättre än andra men visst funkade g602an som har sin trådlösa fördel/nackdel.

Har ni haft probelm med era G502 eller G602 möss?

Vad anser du vara drygast, koppla in sladd eller hantera batterier/laddning av batterier? Nu är förviiso den trådade varianten något du får lida av dagligen men kanske även trådlösa om de som G602 har en liten mottagare som måste anslutas. Nu är den så pass liten att den säkert kan sitta kvar vid frakt.

Använder du docka på jobbet föresten? Någon slags inkoppling måste du ju ändå göra.

Sedan finns ju alternativet att ha flera möss och helt enkelt köra med den som tilltalar dig mest för stunden. Själv har jag både min G500 och G602 ansluten mesta delen av tiden men även två tangentbord. Ett fullstort Filco Majestouch 2 med bruna Cherry-brytare men avet ett 60% Ducky Mini med röda Cherry brytare som jag föredrar vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad anser du vara drygast, koppla in sladd eller hantera batterier/laddning av batterier? Nu är förviiso den trådade varianten något du får lida av dagligen men kanske även trådlösa om de som G602 har en liten mottagare som måste anslutas. Nu är den så pass liten att den säkert kan sitta kvar vid frakt.

Använder du docka på jobbet föresten? Någon slags inkoppling måste du ju ändå göra.

Sedan finns ju alternativet att ha flera möss och helt enkelt köra med den som tilltalar dig mest för stunden. Själv har jag både min G500 och G602 ansluten mesta delen av tiden men även två tangentbord. Ett fullstort Filco Majestouch 2 med bruna Cherry-brytare men avet ett 60% Ducky Mini med röda Cherry brytare som jag föredrar vid spel.

Sitter i docka, har dock problem med att den lilla lilla motagaren sitter på fel ställe.
På min gammla Lenovo W520 fanns usb bakpå då var det inget probelm med mottagaren, men den nya W540
har bara usb på sidorna så det blir krånligt att packa den i min lilla väska.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad anser du vara drygast, koppla in sladd eller hantera batterier/laddning av batterier? Nu är förviiso den trådade varianten något du får lida av dagligen men kanske även trådlösa om de som G602 har en liten mottagare som måste anslutas. Nu är den så pass liten att den säkert kan sitta kvar vid frakt.

Använder du docka på jobbet föresten? Någon slags inkoppling måste du ju ändå göra.

Sedan finns ju alternativet att ha flera möss och helt enkelt köra med den som tilltalar dig mest för stunden. Själv har jag både min G500 och G602 ansluten mesta delen av tiden men även två tangentbord. Ett fullstort Filco Majestouch 2 med bruna Cherry-brytare men avet ett 60% Ducky Mini med röda Cherry brytare som jag föredrar vid spel.

Polarn har en Logitech M705. Och batteriet håller extremt längre. Batteriet har hållt sig över 7 månader. Och han använder datorn dagligen (8 timmar/dag). Logitechs spec. säger 3 års batteritid (däremot står det inte hur mycket användning det innebär)

Enligt mig inte ett problem att byta batterier var 3:e månad, om det skulle vara så.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Logitech G402 och G502an ?
Några stora saker?

Visa signatur

Simply the best