Få fram filer från en SSD som syns i device manager men ej i computer

Permalänk
Medlem

Få fram filer från en SSD som syns i device manager men ej i computer

Hej,

Min Sambos hårddisk på hennes macbook pro har troligen kraschat då den inte bootar och det blinkar en mapp med ett ? när man försöker starta den.
Har provat med en annan hårddisk och då bootar den iallafall så troligast är att det är fel på SSDn.

När jag kopplar upp SSDn till min stationära dator så kan jag hitta den i bios, device manager etc. men ej under computer. Detta gör att jag ej kommer åt filerna vilket vi gärna vill göra.

Har ni några tips på vad man kan göra eller är enda alternativet att lämna in den till så kallat "data räddnings företag" och betala ca 2000kr.

Alla tips och förslag uppskattas, tack på förhand!

Övrigt: Macbook Pro 15 tum 2 år gammal modellen innan retina skärmen
SSD: 128gb Samsung apple original.

Permalänk
Medlem

Disken har förmodligen filsystemet hfs+ som windows inte kan läsa av som standard. Därav att du kan se den i devmgmt men inte i explorer.

Alternativen verkar vara att installera drivrutiner för hfs+ manuellt alternativt köpa en applikation som löser detta.

Mer info:
http://www.macbreaker.com/2012/02/access-mac-os-x-partition-f...

Visa signatur

: )

Permalänk
Skrivet av K1dda:

Min Sambos hårddisk på hennes macbook pro har troligen kraschat då den inte bootar och det blinkar en mapp med ett ? när man försöker starta den.
Har provat med en annan hårddisk och då bootar den iallafall så troligast är att det är fel på SSDn.

Låter rimligt, jag har haft samma symptom.

Citat:

När jag kopplar upp SSDn till min stationära dator så kan jag hitta den i bios, device manager etc. men ej under computer.

Din stationära dator, är det en windowsburk? Den kan bara läsa filsystemen NTFS och FAT, men OSX använder filsystemet HFS+.
Det finns en bunt tredjepartsprogram till Windows som kan läsa (och i vissa fall skriva) HFS+. Jag har inte testat ett enda av dem, men någon av

kanske funkar.

Jag misstänker att de flesta Linuxdistributioner kan läsa HFS+, de brukar dessutom ha ett diagnostik-/rescue-läge som kan nås genom att bara boota en USB-käpp, CD eller DVD -- ingen installation krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Disken har förmodligen filsystemet hfs+ som windows inte kan läsa av som standard. Därav att du kan se den i devmgmt men inte i explorer.

Alternativen verkar vara att installera drivrutiner för hfs+ manuellt alternativt köpa en applikation som löser detta.

Mer info:
http://www.macbreaker.com/2012/02/access-mac-os-x-partition-f...

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15009069]Låter rimligt, jag har haft samma symptom.

Din stationära dator, är det en windowsburk? Den kan bara läsa filsystemen NTFS och FAT, men OSX använder filsystemet HFS+.
Det finns en bunt tredjepartsprogram till Windows som kan läsa (och i vissa fall skriva) HFS+. Jag har inte testat ett enda av dem, men någon av

kanske funkar.

Jag misstänker att de flesta Linuxdistributioner kan läsa HFS+, de brukar dessutom ha ett diagnostik-/rescue-läge som kan nås genom att bara boota en USB-käpp, CD eller DVD -- ingen installation krävs.[/QUOTE]

Tack för snabba svar!

Ja det är en Windows burk som jag försöker läsa SSD disken ifrån.

Jag skall prova ett sådant tredjeparts program som kan läsa HFS+ när jag kommer hem ikväll!

Permalänk
Medlem

Jag använde mig utav programmet Paragon och kunde på så sätt komma åt alla filer!

Nu antar jag att det bara är OSet på SSD som har kraschat och inte disken i sig.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1dda:

Jag använde mig utav programmet Paragon och kunde på så sätt komma åt alla filer!

Nu antar jag att det bara är OSet på SSD som har kraschat och inte disken i sig.

Tack för hjälpen!

Det var inte så att du använde TRIM Enabler utan att inaktivera kext i OSX? Bara undrar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var inte så att du använde TRIM Enabler utan att inaktivera kext i OSX? Bara undrar...

Jag förstår inte riktigt vad du menar så troligen har jag inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1dda:

Jag förstår inte riktigt vad du menar så troligen har jag inte gjort det.

Nej, antagligen inte.

Trim Enabler är till för de som använder icke-Apple SSD och ändå vill ha TRIM-stöd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net