SSD full, hur flytta innehåll till ny disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

SSD full, hur flytta innehåll till ny disk

Hej,

Jag har en 120Gb SSD disk som är i stort sett full utan jag egentligen har så mycket där (har försökt komma till rätta med hibernate filer och dylikt, men Windows med systemfiler och annat tar ändå en massa plats verkar det som).

Hursomhelst, jag har funderat på att införskaffa större disk.
Dock är problemet att operativsystemet är installerat på min gamla disk och även en massa annat jag gärna vill ha kvar.

Hur gör man en sådan uppgradering på smidigast sätt, eller måste jag helt enkelt bara ta bort den gamla disken och ominstallera rubbet på den nya ?
Jag antar det ?
Och hur är det med Windows om man har en OEM version på sin gamla disk ? Jag har inga installationsskivor för Windows vad jag vet, utom möjligen någon recovery skiva. Krävs det att man köper Windows separat på nytt och installerar ?

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

låter konstigt att du fyller en 120 gb ssd utan att ha så mycket på den?!
Vilken Version av windows har du?
Skall du skaffa dig en större SSD eller är det en mekanisk större disk du köper?

Har du recovery skiva så kan du använda den på din nya disk. Om du köper ett större SSD kit så brukar det medfölja Clonings verktyg

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Min åsikt:
Kör en ren ny installation på den nya disken, har du nyckel ska du kunna ladda ner windows från microsoft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Neonodia:

Vilken Version av windows har du?
Skall du skaffa dig en större SSD eller är det en mekanisk större disk du köper?

Har du recovery skiva så kan du använda den på din nya disk. Om du köper ett större SSD kit så brukar det medfölja Clonings verktyg

Hej,

Jag har en stor mekanisk disk på 2 Tb redan som har gott om utrymme. Dock vill jag gärna använda SSD:n till spel och sådant då den är mycket snabbare.
Så det är en ny större SSD jag är ute efter.

Jo, att min SSD är i princip full utan att jag egentligen använder den till så mycket är lite störande. Spel är så stora nuförtiden att det räcker med ett enstaka eller ett par spel så är disken full. Windows tar upp runt 35Gb, min steam folder tar upp 22Gb. Försöker få ledigt 30 Gb för spelet Far Cry 4 och det går precis. Sedan har jag lite småprogram som tar lite plats. Så det är egentligen inte så mycket oförklarligt.

Ska se om jag hittar min recovery skiva och kolla upp de där cloningsverktygen du nämner.

Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Du ska ju inte ha steam library på systemdisken, om du inte vill att den ska bli full efter att ha installerat ett visst antal spel på den. Ändra i steam och installera om spelen på den nya SSDn.
Rensa temp-mappen.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Storage Jar:

Du ska ju inte ha steam library på systemdisken. Ändra i steam och installera om spelen på den nya SSDn.
Rensa temp-mappen.

Ska och ska, jag kör mina prioriterade spel på min ssd, alla övriga ligger på annan disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Blofeld:

Ska och ska, jag kör mina prioriterade spel på min ssd, alla övriga ligger på annan disk.

Kör hur du vill. Har man steam library på systemdisken och installerar spel efter spel, så blir den full till slut, det är väl inga konstigheter med det?

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Blofeld:

Samma här. Har huvudbiblioteket på en disk, och sedan en steam mapp till på en annan. De som är viktiga får ligga på SSDn, de andra boostas av en liten gammal 32GB SSD med cache funktion med den mekaniska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Neonodia:

Antar att folk har olika vanor har 200GB på min SSD tycker inte jag har speciellt mycket på den
Knappt mer en några enstaka spel heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Jag använder Acronis True Image, den flyttar allt från din gamla disk till din nya, har alltid fungerat oavsett operativsystem

Asus Geforce GTX 980Ti 6GB Strix OC @ 1500/8000Mhz - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K Delid@4.8GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 16GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W Gold - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Storage Jar:

Kör hur du vill. Har man steam library på systemdisken och installerar spel efter spel, så blir den full till slut, det är väl inga konstigheter med det?

Nä, men det var du som hävdade att man inte "ska".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Storage Jar:

Du ska ju inte ha steam library på systemdisken, om du inte vill att den ska bli full efter att ha installerat ett visst antal spel på den. Ändra i steam och installera om spelen på den nya SSDn.
Rensa temp-mappen.

Håller med, meningslöst att lägga spel på SSD då det inte påverkar spelprestanda, förutom lite laddtider. Har steambiblioteket på mekanisk disk. Har inga problem med att få min 160GB SSD att räcka.

Kör spacesniffer för att kolla vart det gömmer sig filer. Ligger ofta ganska mycket skräp man kan ta bort
http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Håller med, meningslöst att lägga spel på SSD då det inte påverkar spelprestanda, förutom lite laddtider. Har steambiblioteket på mekanisk disk. Har inga problem med att få min 160GB SSD att räcka.

Kör spacesniffer för att kolla vart det gömmer sig filer. Ligger ofta ganska mycket skräp man kan ta bort
http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Tack för tipset om spacesniffer. Ska testas.

Att jag har spelen på SSD disken beror som sagt på att prestandan blir lite bättre när det gäller laddtider.
Dock är det naturligtvis inte hela världen om laddtiderna blir lite sämre, men jag har för mig att det var rätt mycket krångel för att lagra steam biblioteket på en annan disk än operativsystemet ?
Någon som vet någon bra guide för hur man gör detta ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av JesperT:

Tack för tipset om spacesniffer. Ska testas.

Att jag har spelen på SSD disken beror som sagt på att prestandan blir lite bättre när det gäller laddtider.
Dock är det naturligtvis inte hela världen om laddtiderna blir lite sämre, men jag har för mig att det var rätt mycket krångel för att lagra steam biblioteket på en annan disk än operativsystemet ?
Någon som vet någon bra guide för hur man gör detta ?

Det är väldigt enkelt:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7710-tdlc...

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Han kan också skapa en ny steam-mapp på D: disken och kan välja vilken disk han vill ha dem på när de installeras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Det där fungerade perfekt. Äntligen slipper jag snåla med utrymme.
Lär ta ett tag innan min mekaniska 2Tb disk är full iallafall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av JesperT:

Det där fungerade perfekt. Äntligen slipper jag snåla med utrymme.
Lär ta ett tag innan min mekaniska 2Tb disk är full iallafall.

Skönt att det löste sig