Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2010

Köpte jag fel dator?

Hej!

Jag var på Mediamarkt häromdagen och letade efter en dator till far i födelsedagspresent. Datorn kommer att användas främst för att surfa men även en del kontorsarbete (läs Officeprogram) och budgeten ligger runt 4000:-.

Säljaren rekommenderade LENOVO FLEX15D som jag givetvis slog till på men nu i efterhand känns det som om jag har betalat dyrt för touch-funktionen.

Finns det bättre alternativ runt 4000?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Den största nackdelen med den datorn är processorn som jag tycker är slö. Eftersom du inte skriver vad far din använder datorn till så är det svårt att säga om den kommer att duga eller ej. Du kan få en bättre processor och något mer minne, men mycket mer ska du inte räkna med under 4k.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Svaret är ja, säljare rekommenderar inte datorer som är bäst för dig, dem rekommenderar saker dem vill ha ut ur lagret innan priser sänks. Han kommer med största sannolikhet inte använda touchfunktionen eller hur?

Säljare går aldrig att lita på, dem är enbart anställda för sina sociala kunskaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av giplet:

Den största nackdelen med den datorn är processorn som jag tycker är slö. Eftersom du inte skriver vad far din använder datorn till så är det svårt att säga om den kommer att duga eller ej. Du kan få en bättre processor och något mer minne, men mycket mer ska du inte räkna med under 4k.

Han kommer att använda den för slösurf samt kontorsarbete. Inga krävande applikationer eller multimedia.

Skrivet av str8forthakill:

Svaret är ja, säljare rekommenderar inte datorer som är bäst för dig, dem rekommenderar saker dem vill ha ut ur lagret innan priser sänks. Han kommer med största sannolikhet inte använda touchfunktionen eller hur?

Säljare går aldrig att lita på, dem är enbart anställda för sina sociala kunskaper.

Det är inte särskilt troligt att touchfunktionen kommer till användning..

Vilken dator borde jag köpa istället? Kan jag få liknande eller bättre prestanda till samma pris? SSD?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Bästa under 4k på Media Markt är denna:
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-15-R104NO,90952,51047...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av str8forthakill:

Ja, iallafall på varuhus och till konsumenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av giplet:

Vill minnas att jag såg Inet köra en kampanj med en dator för 4k som hade en SSD disk mm. Kan dock inte hitta den nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2010

Hittade precis denna datorn http://cdon.se/hemelektronik/toshiba/toshiba-l50-b-1t2-i3-8gb-128gb-ssd-p28121291

Något dyrare men har en i3 gen4 samt ssd disk. Är den mycket bättre än den jag redan köpt?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Ziwe:

Hittade precis denna datorn http://cdon.se/hemelektronik/toshiba/toshiba-l50-b-1t2-i3-8gb-128gb-ssd-p28121291

Något dyrare men har en i3 gen4 samt ssd disk. Är den mycket bättre än den jag redan köpt?

Den ser trevlig ut tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Jag skulle lägga till lite mer pengar för att få FullHD 1920x1080. Men då kommer du tyvärr inte under 5000 kr. Tycker det är konstigt att det finns så många laptops med så låg upplösning (1366x768).

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av giplet:

Den ser trevlig ut tycker jag.

Det blev den istället case closed