förstärkare, acceptabel service tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

förstärkare, acceptabel service tid?

Tja, Köpte i början av oktober en förstärkare.. Efter X antal dagar märkte jag det var fel på den och började felsöka med tillverkaren, eftersom detta skedde via mail tog det lite tid.. Men tillslut kom tillverkaren fram till att det är något fel på den (troligtvis något hdmi kretskort) och jag skicka den till service.. Nu har den varit på service i 3 veckor och idag ringde jag till stället som den är på.. Dom kan inte ge mig någon tid alls, då modellen är ny och teknikerna just nu är osäkra på var felet är.

så dom sa att jag skulle börja prata med stället jag köpte förstärkaren på för tex att få en ny förstärkare.. Idag mailade jag affären där den är köpt och sa precis vad teknikerna hade sagt..

svaret "Jag låg på verkstaden häromdagen i just ditt ärende och jag fick ungefär samma svar som dig. Hoppas de löser detta "

så jag fick inte något svar om en ny förstärkare. jag är inte arg/irriterad på service stället eller butiken där jag köpte det för dom har varit bra och snälla, dock skulle man ju velat ha lite mer info om en ny förstärkare.

Men vad kan vara en OK tid att vänta utöver dessa 3 veckor som jag redan har fått vänta innan jag mailar företaget igen och påpekar jag vill ha en ny?
Jag vill ha just denna förstärkaren jag har köpt. Men nu har jag väntat 3 veckor och de har ingen aning om hur länge detta kan ta.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i Konsumenträtt.
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Janne12:

Tja, Köpte i början av oktober en förstärkare.. Efter X antal dagar märkte jag det var fel på den och började felsöka med tillverkaren, eftersom detta skedde via mail tog det lite tid.. Men tillslut kom tillverkaren fram till att det är något fel på den (troligtvis något hdmi kretskort) och jag skicka den till service.. Nu har den varit på service i 3 veckor och idag ringde jag till stället som den är på.. Dom kan inte ge mig någon tid alls, då modellen är ny och teknikerna just nu är osäkra på var felet är.

så dom sa att jag skulle börja prata med stället jag köpte förstärkaren på för tex att få en ny förstärkare.. Idag mailade jag affären där den är köpt och sa precis vad teknikerna hade sagt..

svaret "Jag låg på verkstaden häromdagen i just ditt ärende och jag fick ungefär samma svar som dig. Hoppas de löser detta "

så jag fick inte något svar om en ny förstärkare. jag är inte arg/irriterad på service stället eller butiken där jag köpte det för dom har varit bra och snälla, dock skulle man ju velat ha lite mer info om en ny förstärkare.

Men vad kan vara en OK tid att vänta utöver dessa 3 veckor som jag redan har fått vänta innan jag mailar företaget igen och påpekar jag vill ha en ny?
Jag vill ha just denna förstärkaren jag har köpt. Men nu har jag väntat 3 veckor och de har ingen aning om hur länge detta kan ta.

Kom du överens med tillverkaren och skickade den sedan direkt till dem, eller skickade du in den genom affären alternativt var affären med på att du skickade den direkt till tillverkaren?

ARN har slagit fast att rimlig tid för att reparera en reklamerad vara är 3 veckor, men det gäller bara mot den part som har sålt varan till dig. Så du måste ha reklamerat varan till säljaren. Det behöver inte vara så att du lämnat den till dem, det räcker tex om du hörde av dig till dem först och de hänvisade dig vidare till tillverkaren. Om apparaten har reklamerats till säljaren så ska du nu höra av dig till dem och säga något i stil med följande:

"Jag har reklamerat min vara och ni har nu försökt laga den i 3v. Enligt ARN är skälig tid för att reparera en reklamerad vara just 3v. Därför vill jag att ni inom tre dagar levererar antingen min apparat reparerad, en motsvarande ny apparat eller en låneapparat som jag kan ha tills min är reparerad. Kan ni inte uppfylla detta vill jag häva köpet. Då vill jag också bli ersatt så att jag kan köpa samma vara hos en annan leverantör även om den är dyrare."

Har du gått direkt till tillverkaren så gäller inte ovanstående. I det fallet hade jag ändå bett dem att skicka din apparat till dig vare sig den är reparerad eller ej. Reklamera den sedan till säljaren istället. Du får vänta 3v till, men då har du å andra sidan större rättigheter.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av giplet:

Kom du överens med tillverkaren och skickade den sedan direkt till dem, eller skickade du in den genom affären alternativt var affären med på att du skickade den direkt till tillverkaren?

ARN har slagit fast att rimlig tid för att reparera en reklamerad vara är 3 veckor, men det gäller bara mot den part som har sålt varan till dig. Så du måste ha reklamerat varan till säljaren. Det behöver inte vara så att du lämnat den till dem, det räcker tex om du hörde av dig till dem först och de hänvisade dig vidare till tillverkaren. Om apparaten har reklamerats till säljaren så ska du nu höra av dig till dem och säga något i stil med följande:

"Jag har reklamerat min vara och ni har nu försökt laga den i 3v. Enligt ARN är skälig tid för att reparera en reklamerad vara just 3v. Därför vill jag att ni inom tre dagar levererar antingen min apparat reparerad, en motsvarande ny apparat eller en låneapparat som jag kan ha tills min är reparerad. Kan ni inte uppfylla detta vill jag häva köpet. Då vill jag också bli ersatt så att jag kan köpa samma vara hos en annan leverantör även om den är dyrare."

Har du gått direkt till tillverkaren så gäller inte ovanstående. I det fallet hade jag ändå bett dem att skicka din apparat till dig vare sig den är reparerad eller ej. Reklamera den sedan till säljaren istället. Du får vänta 3v till, men då har du å andra sidan större rättigheter.

Tack för ett väldigt bra svar

Jag hörde av mig först till tillverkaren som jag felsökte via telefon med.. dom sa att jag hade gjort allt dom kunde och sa jag skulle prata med affären.. jag postade den till affären som jag har köpt den av och de sa att de försöka få den prioriterad då den var så ny.. efter första veckan fick jag nummert till service stället för att få en ca tid hur lång tid det skulle ta. Beskedet var 2-3 veckor. Nu på måndag är vi inne på vecka 4 och nu får jag ingen ca tid alls.. Då de varken vet var felet är på den eller har de delarna, då det är en ny modell.

och då mailade jag affären i fredags och skrev "pratade med teknikerna idag och de ansåg att vi skulle undersöka möjligheterna att få en ny förstärkare eftersom jag hade haft den så kort tid och att de inte vet när den kommer vara klar"

Svaret jag fick var "Jag låg på verkstaden häromdagen i just ditt ärende och jag fick ungefär samma svar som dig. Hoppas de löser detta"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Janne12:

Tack för ett väldigt bra svar

Jag hörde av mig först till tillverkaren som jag felsökte via telefon med.. dom sa att jag hade gjort allt dom kunde och sa jag skulle prata med affären.. jag postade den till affären som jag har köpt den av och de sa att de försöka få den prioriterad då den var så ny.. efter första veckan fick jag nummert till service stället för att få en ca tid hur lång tid det skulle ta. Beskedet var 2-3 veckor. Nu på måndag är vi inne på vecka 4 och nu får jag ingen ca tid alls.. Då de varken vet var felet är på den eller har de delarna, då det är en ny modell.

och då mailade jag affären i fredags och skrev "pratade med teknikerna idag och de ansåg att vi skulle undersöka möjligheterna att få en ny förstärkare eftersom jag hade haft den så kort tid och att de inte vet när den kommer vara klar"

Svaret jag fick var "Jag låg på verkstaden häromdagen i just ditt ärende och jag fick ungefär samma svar som dig. Hoppas de löser detta"

Låter som att du kan behöva förtydliga för personalen i butiken att när du skrev "...de ansåg att vi skulle undersöka möjligheterna att få en ny förstärkare..." så innebär "vi" du och butiken. Kan vara att de tolkade det som att du och servicestället skulle undersöka möjligheterna att få en ny förstärkare direkt från tillverkaren.
Om det är möjligt så kanske det bästa är att besöka butiken och prata med personalen på plats för att undvika missförstånd.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av giplet:

Kom du överens med tillverkaren och skickade den sedan direkt till dem, eller skickade du in den genom affären alternativt var affären med på att du skickade den direkt till tillverkaren?

ARN har slagit fast att rimlig tid för att reparera en reklamerad vara är 3 veckor, men det gäller bara mot den part som har sålt varan till dig. Så du måste ha reklamerat varan till säljaren. Det behöver inte vara så att du lämnat den till dem, det räcker tex om du hörde av dig till dem först och de hänvisade dig vidare till tillverkaren. Om apparaten har reklamerats till säljaren så ska du nu höra av dig till dem och säga något i stil med följande:

"Jag har reklamerat min vara och ni har nu försökt laga den i 3v. Enligt ARN är skälig tid för att reparera en reklamerad vara just 3v. Därför vill jag att ni inom tre dagar levererar antingen min apparat reparerad, en motsvarande ny apparat eller en låneapparat som jag kan ha tills min är reparerad. Kan ni inte uppfylla detta vill jag häva köpet. Då vill jag också bli ersatt så att jag kan köpa samma vara hos en annan leverantör även om den är dyrare."

Har du gått direkt till tillverkaren så gäller inte ovanstående. I det fallet hade jag ändå bett dem att skicka din apparat till dig vare sig den är reparerad eller ej. Reklamera den sedan till säljaren istället. Du får vänta 3v till, men då har du å andra sidan större rättigheter.

Har du några källor på att ARN har "fastslagit" att 3 veckor är OK väntetid för att få en reklamerad vara reparerad?
Sen så är det väll ändå tingsrätten (eller någon annan juridisk instans) som måste fastslå med prejudikat vad som menas med "skälig tid" som det står i KKL då ARN endast är en vägledande instans.
Personligen har jag alltid hört "upp till 4 veckor" som "skärlig tid" men har ingen källa på att det faktiskt är så det står till.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av ollesbolle:

Har du några källor på att ARN har "fastslagit" att 3 veckor är OK väntetid för att få en reklamerad vara reparerad?
Sen så är det väll ändå tingsrätten (eller någon annan juridisk instans) som måste fastslå med prejudikat vad som menas med "skälig tid" som det står i KKL då ARN endast är en vägledande instans.
Personligen har jag alltid hört "upp till 4 veckor" som "skärlig tid" men har ingen källa på att det faktiskt är så det står till.

Du kan tex läsa här. Det är iofs inte ett faktiskt besked ifrån ARN, men ett svar från sakkunnig.
http://lawline.se/answers/15220

Se även information från konsumentvägledaren i Trollhättans kommun.
http://www.trollhattan.se/Startsida/Social-service/Konsumentv...

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Jo har sett att Lawline och andra har hävdat detta, men kan inte hitta något juridiskt någonstans - och har testat att ringa ARN för nått år sen och fråga själv, men dom tyckte inte att ge en sådan pass exakt tid är något som dom käne sig bekväma med då det kändes osäkert hur en domstol skulle se på ärendet och att det finns många andra faktorer som spelar in, när jag frågade om 4 veckor som jag har hört tidigare och som jag vet flertalet av onlinebutikerna använder sig av så sa dom att 4 veckor kan vara skälig tid, men behöver inte vara det - det känns som att det borde sättas en riktlinje för det vi kan kalla för "service-ärenden", både så att butikerna har något som dom kan förhålla sig till och så att konsumenterna vet vad som gäller. Det skulle också underlätta för butikerna att sätta krav i avtalen med producenter och/eller serviceverkstäder i avtalen, för i slutändan är det konsumenten som kommer i kläm.