Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Laptop till mindreåring.

Tjena!
Jag söker en bärbar dator för billigt, max 2500 kr åt en mindreåring som fyller år snart och har någonlunda intresse för datorer, Surfplattor kan vara trevligt också, men finns det något i samma kapacitet som laptop? Barnet som ska få presenten blir inte direkt imponerad av bling bling och utseende, till skillnad från andra barn, så det handlar inte om att Ipad ser finare ut exempelvis.

Barnet fyller ju år den 21:e, Tips uppskattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Har du tänkt att köpa en surfplatta eller en bärbar dator, eller spelar det ingen roll alls? Vad ska barnet ifråga använda enheten till. Känns bra och veta det så man vet om en platta eller dator funkar bäst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Nvidia Shield är en spelbar platta i prisklassen..
Vad ska Laptop användas till? Film/surf/spel?

ASUS G750JH-T4070H

i7 4700HQ (2.4 GHz TURBO 3.4 Ghz) GeForce GTX 780M SSD: 256 GB
HDD: 1 TB RAM:16 GB (DDR3L 1600MHz 4x4 GB) 17.3" TN

SteelSeries Rival SteelSeries QcK Mass Qpad QH-85

ASUS VS229H 21,5" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Jag vet inte riktigt, jag tror att laptopen kommer användas till Surf , spel och film som sagt.. gärna något nytt.. fin tangentbord är att föredra, han brukade ju bli arg på den jag har på stora laptopen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

en surfplatta har ju oftast Android. en liten bärbar så är det ju oftast win7 eller 8an. nånting du vill installera själv så kanske Linux, då slipper du det mesta skräpet med virus/trojaner då dom helt enkelt är gjorda för Windows.

det beror helt och hållet på vad den ska användas till vilka spel som körs. i webbläsare eller något program som ska installeras.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Vad sägs om dessa? bäst av det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2754200
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761303
Eller finns det något bättre för pengarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Minderårig sträcker sig från nyfödd till 17-åring.
Viss skillnad i vad de kan behöva.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av KhuderMosavi:

Vad sägs om dessa? bäst av det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2754200
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761303
Eller finns det något bättre för pengarna?

svaret är "Blå" då ingen vet vad datorn/plattan ska användas till.
hur gammal är barnet & vilka program ska användas ?

men den processorn så klarar den av precis att driva runt Windows. du kan inte göra fler än 1 sak i taget.
surfa. FB. film upp till 480 upplösning klarar den nog högre upp så lär det börja lagga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av jonatan80:

svaret är "Blå" då ingen vet vad datorn/plattan ska användas till.
hur gammal är barnet & vilka program ska användas ?

men den processorn så klarar den av precis att driva runt Windows. du kan inte göra fler än 1 sak i taget.
surfa. FB. film upp till 480 upplösning klarar den nog högre upp så lär det börja lagga.

Barnet är 02a är barnen, dvs. fyller 12, förmodligen blir det Facebook, Word och lite Youtube, jag vet inte vad barn håller på med idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av KhuderMosavi:

Barnet är 02a är barnen, dvs. fyller 12, förmodligen blir det Facebook, Word och lite Youtube, jag vet inte vad barn håller på med idag.

Betyder kanske att snart blir det lite tyngre spel som gäller, då behöver budget höjas en del.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Antar att stationär inte är att tänka på?

ASUS G750JH-T4070H

i7 4700HQ (2.4 GHz TURBO 3.4 Ghz) GeForce GTX 780M SSD: 256 GB
HDD: 1 TB RAM:16 GB (DDR3L 1600MHz 4x4 GB) 17.3" TN

SteelSeries Rival SteelSeries QcK Mass Qpad QH-85

ASUS VS229H 21,5" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I bil?
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av KhuderMosavi:

Min fyllde grabb 11 igår och han spelar Cs:go, minecraft som huvudspel! Nu blir det väl farming simulator 2015 då han spelat 2013.
Annars är det Youtube, twitchtv. Face book har han inte kommit in i och word har han aldrig ens öppnat
Men som sagt beror på och han kommer sitta vid skype med sina klass kompisar etc då kan du ge dig på att han vill kunna spela samma spel som dom!

Dottern 8 år är mest msp, youtube, svtplay. spotify mest music iaf, samt ej krävande saker!

Dator1:[5820k@4.5Ghz)[Corsair H110+NF-A14 iPPC-2000 2st][Asus X99-A][16Gb Crucial][ Evga Gtx1080 Sc][Corsair HX850W][Asus ROG Swift PG278Q][Fractal D XL R2+NF-P14s-1200 5st][Samsung 970 Evo 500GB NVMe M.2, Samsung 840 250gb+4tb seagate+2tb firecuda][Win10][Qpad 8k optical+ Steels 9hd, Qpad Mk-85+PC-363D] Dator2&3:[2600k@4.5Ghz][Corsiar H100I][Asus VG278][Benq 2411z][16Gb Corsair][NZXT 530][CM G650M][Asus P8Z68][Evga 1060 6gb, en med GTX 780Gigabyte][Samsung 840 120gb+250gb,SSD525gb Crucial, 1+500gb Seagate][Win10][Qpad-90, Raptor M45+Logitech g933+9hd, Qpad Mk-85]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Tänkte säga att surfplatta slår datorn alla gånger men det var innan jag läste att barnet var 12. Till en tolvåring tycker jag helt klart hellre en dator och definitivt Windows, ungen kommer att vilja spela på den!

Men för 2 500kr får man inget vettigt, men du kanske kan köpa en begagnad laptop av någon du känner väl? (Tänker annars att en begagnad dator från någon man inte känner och vet hur den använts osv inte brukar bli bra när det är en present.) En begagnad laptop för 2 500 kr som du formaterar och nyinstallerar Windows på.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

*Budget höjd till 5000*, jag kan delbetala.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

*tråd rensad*

Tänk på att det inte är tillåtet att annonsera via forumet. All försäljning hänvisad till "Marknad".

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Hittar den här för 5k kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2879554.
Har full hd(bra!)+ i7(bättre blir det inte) + 8gig ram(mycket bättre än 4gig), dock lite äldre så grafikkretsen är inte av toppklass(intel 4400 är inte egentligen till för spel, men mycket svårt att hitta något bättre för 5000-6000 kr segmentet).

Tycker denna ser väldigt mycket mer lockande ut andra datorer kring ~5-6k kr klassen. Det här är en dator med enorm prestanda/pris. Jag har inte kollat på recensioner men jag tycker ändå att denna ser mycket bättre ut än andra datorer kring 5k kr klassen.

Lite allmänt:
Bärbara finns i 3 storlekar: 11 tum, 13.3 tum och 15.6 tum. Datorn som jag länkar till är 15.6 tum så på sätt och vis är den otymplig. Men den prestandan som denna dator har mäter sig mot 13.3 tum bärbara i 10 k kr klassen. Prestanda ökar med storlek. Personligen tycker jag att en större bärbar för 5k kr som kan mäta sig med en mindre bärbar för 10k kr är värt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

pojke / flicka ?
alla gånger en stationär Dator om det ska spelas mera FPS spel.
tjejer kan ju tycka det är bättre med bärbar/platta lite beroende på behovet.

sitter du med en bärbar och ska spela så blir det bara jobbigt. du kan inte uppgradera om den nu är för svag för nåt nytt spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2013

byggde en dator till min 12åriga bror i år och han spelar ju cs:go, minecraft, farming simluator osv räcker ju inte direkt med en laptop för 2.5k bygg en stationär för i alla fall 5tusen.... ni kommer endå få byta ut denna laptopen inom snarframtid...

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |