Formatering av extern hårddisk misslyckades, nu hittar inte datorn den.

Permalänk

Formatering av extern hårddisk misslyckades, nu hittar inte datorn den.

Som titeln lyder så skulle jag formatera om en extern Western Digital HDD på 1TB idag, jag valde NTFS som filsystem och jag valde ej snabbformatering. Efter drygt en timma säger formateringsrutan ifrån om att formateringen misslyckades och efter det syns inte hårddisken i varken "Dator" eller i diskhanterings-programmet. Genom kontrollpanelens "Enheter och skrivare" syns dock att en extern hårddisk märks av, därifrån går det däremot inte att göra ytterligare ett försök att formatera disken.

När jag kopplade in hårddisken i min bärbara Mac så dök den upp i skivverktyget där jag försökte formatera igen men fick då ett meddelande i stil med "Kunde inte skriva till det sista blocket".

Hur tar jag mig till för att få tillbaka hårddisken till ett fungerande skick, eller är det kört?
Tack på förhand.

EDIT: På något vänster dyker den nu upp i diskhanteringsprogrammet som säger till mig att initiera disken, när jag följer instruktionerna för detta och låter den arbeta säger den efter ett tag "Det går inte att hitta begärd sektor".

Permalänk
Medlem

Vet ibland att de billiga USB -> HDD kontrollerna inte fullt stöder alla kommandon rätt.

Börja med att rensa disken helt. Typ Low Level Format tool (räcker med deras "snabb läge")
Sen gå in i diskhanteringen (efter LLFT är klart och du stängt det, så den släpper disken).
Du kanske får upp en fråga att du måste initiera disk när du kommer in, om du gör det, följ den guiden och skapa en MBR.
Om du inte får frågan: Högerklicka sedan på själva disken (gråa delen där det står "Disk 1 - osv). Välj Initera disk och följ guiden.

Om du bara vill ha NTFS gör följande:
Högerklicka på den vita avlånga delen med svart överdel. Bör stå något i liknande med "Inte allokerat". Var noga med att välja rätt disk, annars kan du förstöra information. Sen väljer du "ny enkel volym", och följer guiden. Inget dynamiskt, ingen RAID, utan endast basic, enkel volym.
Den kommer fråga dig i guiden hur du vill formatera den, och problemet är att du måste skapa en NTFS, då Windows vägrar skapa en större FAT32 enhet. Snabb formatering räcker bra.

När den väl är skapat den så kan du i Macen om du vill formatera om den till Fat32, så kommer Windows att kunna använda den, alt ta ner 3:e part program för att göra den till Fat32.

Windows vägrar formatera enheter större än 32GB tror jag det är, i Fat32, även om den kan. 3:e part formaterings program kan gå runt detta (bara sök efter ett gratis verktyg eller partitions program), och felet sker endast om man väljer bort snabb formatering. Den formatera då hela disk, sen efter det, ger den ett felmeddelande och poff, disken ej formaterad.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade bootat upp en livelinux och provat gparted för att ta bort alla partitioner innan man ger sig på nått mer avancerat.
http://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.