Köpråd hårddisk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2009

Köpråd hårddisk!

Hej!

Har byggt ihop denna speldator och är väldigt nöjd!
Men nu känner jag att det krävs mer utrymme pga att jag har så mycket spel och filmer...
Så tänkte om jag kunde få lite köpråd om vad för hårddisk jag bör köpa för att ha min SPEL på.

Min dator, där står allt jag har:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/6904488/kalaner-v-5

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2008

Spelar ingen roll... Toshiba 2TB 3,5" t.ex.

Peter Holm
IT-konsult

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Jag hade köpt valfri vanlig hårddisk (inte SSD) och lagt all video, audio och dokument på den. Så att du kan använda SSDn till det den gör mest skillnad på : spel och operativsystem.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av peterholm1:

Spelar ingen roll... Toshiba 2TB 3,5" t.ex.

Skrivet av Xyborg:

Jag hade köpt valfri vanlig hårddisk (inte SSD) och lagt all video, audio och dokument på den. Så att du kan använda SSDn till det den gör mest skillnad på : spel och operativsystem.

Tack för svaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-hdd-guid... Detta kanske kan hjälpa till lite på vägen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011

Har haft spel på SSD några år nu och föredrar dem nog på extra mekanisk disk om inte OS är på den. Vet inte varför det är så men mekanisk disk verkar stabilare för spel.

Höghastighetsfiber är livet :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2007

SSD är överlägset för OS och spel.
Ett exempel:
När jag lirar League of Legends installerat på HDDtar det ~20 sekunder att ladda kartan.
På min SSD tar det 5!

Lagring av saker du inte använder för ofta, eller kräver låg accesstid såsom filmer, bilder och musik, kan du ta på vilken HDD som helst.
Ta bara en storlek du tycker känns bra och till ett vettigt pris

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: FD Define R5 - Mobo: Asus Z97-A - CPU: Core i7 4790K - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: EVGA GTX980Ti ACX 2.0+ SC+ - Minne: 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz CL9
Lagring: Intel 520 SSD 180GB, Seagate 2TB - Ljud: Asus Xonar DG
Nätagg: FD Integra M 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2009

Tack för tipsen, blir nog SSD då jag har vänner som också rekommenderat det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Kan du inte köpa en mekanisk och flytta över filmerna på? Du får ju 2 TB för inga pengar alls.

Jag kör själv en ssd för OS och något spel och program, en SSD för enbart spel, sen 2 x 2 Tb för film och allt annat. Spel och OS ska såklart absolut ligga på SSD men filmerna spelar ingen roll.

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av stormense:

Har haft spel på SSD några år nu och föredrar dem nog på extra mekanisk disk om inte OS är på den. Vet inte varför det är så men mekanisk disk verkar stabilare för spel.

http://s26.postimg.org/roshkp8w9/ssd_h.jpg

Hur menar du när du skriver att HDD verkar vara stabilare?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Azodan:

Hur menar du när du skriver att HDD verkar vara stabilare?

Har ju blivit några spel på SSD diskarna under åren och händer att man får köra fil-kontroll med Steam när något spel, man inte spelat på ett tag, trilskas och Steam får ladda ner dem igen. Nu har jag några SSD - diskar som utökad partition och kan vara det som är problemet. Men summan är att jag flyttar mer och mer spel till min Mekaniska 1 TB disk som är en WD Green och har några år på nacken. Skillnaden på laddtider tycker jag inte märks mycket om OS är på SSD.

Fast har andra inga problem med detta så är det bara att säga: Grattis!

Höghastighetsfiber är livet :)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av stormense:

http://s26.postimg.org/roshkp8w9/ssd_h.jpg

Bara nonens såvida du inte har dåligt med utrymme.