varför säger prisjakt max 4096x2160 medan butiken säger 2560x1600?

Permalänk

varför säger prisjakt max 4096x2160 medan butiken säger 2560x1600?

Massa grafikkort listas som 4096x2160 och när man klickar sig vidare så är det i slutändan 2560x1600.
Anar att det inte är skrivfel, utan att det istället är någon funktion att man kan köra två skärmar och tillsammans bli 4096?

Permalänk
Medlem

antagligen fel info, eller så är det möjligtvis sant men på typ någon displayport i 30hz på en skärm

(bara och kika via amd eller nvidia på sidorna där vad som är max.)

Permalänk
Medlem

Antagligen maxupplösning på DVI som listas

Permalänk
Medlem

Många grafikkort stödjer tex upplösningar som 5760x1080 när man använder 3 st skärmar om 1920x1080 st.

Så man ska inte ta tex 4096x2160 som absoluta tal för z och y led
Är nog lite förvirrat också om vilka upplösningar specifika grafikkort stödjer, men flesta nyare kort stödjer 4K

Om jag kommer ihåg rätt nu så är 4096x2160 filmindustrins standard 4K, medan den för TV (och datorskärmar) är något lägre.

Permalänk

Funderar på denna; Asus 730 till mitt htpc/surfa/spela gamla spel-burk.

http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/GT730SL2GD3BRK/specific...

Betraktas 730 som nytt och har 4K stöd?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lassefrasse:

Funderar på denna; Asus 730 till mitt htpc/surfa/spela gamla spel-burk.

http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/GT730SL2GD3BRK/specific...

Betraktas 730 som nytt och har 4K stöd?

Nej, till att börja med så behöver du en Displayport utgång för att köra på en 4K skärm. Om du sedan skall spela någon form av spel på det har du svårt att komma undan med ett grafikkort för under 3000kr. Skulle rkeommendera minimum GTX970 med 4GB videominne för att köra spel på 4k.

Om du bara skall surfa så räcker det med ett grafikkort som har displayportutgång och 2GB videominne i princip.

Permalänk

Nja, främsta orsaken att jag ska köpa är för att få hdmi-port och kunna köra kodi/film mot skärm.
- Är det dumt att köpa detta kort då?

kodi, webbspel, surf, photoshop, kanske äldre spel likt battlefield 1942, tribes ascend, entropia. (vilket funkar på mitt 9600gt 512mb)

Sen när något frestande spel kommer så blir det ny dator för mina prylar är nog körda att hänga med på någon front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Nej, till att börja med så behöver du en Displayport utgång för att köra på en 4K skärm. Om du sedan skall spela någon form av spel på det har du svårt att komma undan med ett grafikkort för under 3000kr. Skulle rkeommendera minimum GTX970 med 4GB videominne för att köra spel på 4k.

Om du bara skall surfa så räcker det med ett grafikkort som har displayportutgång och 2GB videominne i princip.

Om du bara skall surfa så behöver du inte ens ett externt grafikkort utan kan köra med processorn troligtvis. Om du ändå vill spela lite äldre titlar, och är i behov av en HDMI, har du nog valt ut ett ganska bra kort ändå i ett 730 (dock utan 4K stöd).

Permalänk

kompenserar 2gb slö-minne mina 512mb pigg-minne?
är det värt några kronor extra för 2gb istället för 1gb

(E7200, 2,53ghz.. 4gb minne, 9600GT, moderkort utan senaste portarna så ssd går inte heller på fullfart) Tänkte den kunde få va htpc framöver