Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Permalänk
Medlem

Hur påverkar en sådan här tjänst hastigheten på linan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Utöver det att man inte vill ha alla sina steg bevakade så är lagboken väldigt tjock. Kan du vara säker på att inte något av det du gör på nätet är olagligt?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Bääähää, bääähhh, bähäähää...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Det handlar inte om att man inte har rent mjöl i påsen. Det handlar om att man som individ inte skall behöva känna övervakad vad man än gör. Det är en principsak.

Plus att det som regeringen tycker är rent mjöl idag inte behöver vara det imorgon enligt dem.

Med massövervakning är man "skyldig tills motsatsen bevisats", och det är åt helvete i en demokrati.

OK OM jag faktiskt misstänks för ett brott, sätt in spot-övervakning då, men det är liknar mer "vi sparar allt, för det kan ju vara bra att ha OM person X får för sig att begå brott i framtiden"-tramset måste få ett slut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lessismore:

Vet inte om jag direkt skulle vilja det, men jag skulle inte ha några problem med det.

Det säger du nu, men hade det hänt i verkligheten hade det varit annat ljud i pipan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hahaha surt för PTS! Bahnhof är kungar!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv

Herregud vad folk verkar vara historielösa.. skrämmande!

Det handlar om mer än "jag vill inte att någon tittar på mig när jag bajsar" eller någon liknande princip.

Vad hände under WW2? Jo, judarna hade registrerats. Denna registrering kunde sedan användas för att göra en metodisk utrotning av judarna. Detta är också anledningen till varför datalagring som denna är olaglig enligt EU-domstolen.

Gick inte folk klart lågstadiet? Varför tror folk att integritet är så vikigt för många? Och varför tror ni att Piratpartiet skapades? Inte fan är det för att ni ska kunna sitta och bajsa utan att någon tittar på er med en kamera.

Väldigt bra initiativ av Bahnhof!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Herregud vad folk verkar vara historielösa.. skrämmande!

Det handlar om mer än "jag vill inte att någon tittar på mig när jag bajsar" eller någon liknande princip.

Vad hände under WW2? Jo, judarna hade registrerats. Denna registrering kunde sedan användas för att göra en metodisk utrotning av judarna. Detta är också anledningen till varför datalagring som denna är olaglig enligt EU-domstolen.

Gick inte folk klart lågstadiet? Varför tror folk att integritet är så vikigt för många? Och varför tror ni att Piratpartiet skapades? Inte fan är det för att ni ska kunna sitta och bajsa utan att någon tittar på er med en kamera.

Väldigt bra initiativ av Bahnhof!

Ska sanningen fram så välkomnar jag alla som vill kolla på när jag bajsar. Vill dock att dom ska vara inne i samma toalett som mig. Att kika med kamera tar ju bort det som är bra med all den fina aromen. Men tills dess så stänger jag fan dörren.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan kolla upp lite lätt om man är låst till Telia?

Jag har fiber därifrån idag, men vet ej om det är öppet eller inte. Jag antar att man kan ringa och fråga men frågan är om de svarar ärligt eller inte.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Herregud vad folk verkar vara historielösa.. skrämmande!

Det handlar om mer än "jag vill inte att någon tittar på mig när jag bajsar" eller någon liknande princip.

Vad hände under WW2? Jo, judarna hade registrerats. Denna registrering kunde sedan användas för att göra en metodisk utrotning av judarna. Detta är också anledningen till varför datalagring som denna är olaglig enligt EU-domstolen.

Gick inte folk klart lågstadiet? Varför tror folk att integritet är så vikigt för många? Och varför tror ni att Piratpartiet skapades? Inte fan är det för att ni ska kunna sitta och bajsa utan att någon tittar på er med en kamera.

Väldigt bra initiativ av Bahnhof!

Bara jag som tänker på South Park?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Bara jag som tänker på South Park?

South Park har förstått allt det här. Att tänka på South Park är alltid positivt!

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska slå Bahnhof en pling och byta till dem. Det här är blandat PR och personlig integritet men fortfarande ett plus. Sen är de en lunchpeng billigare på samma hastighet jag har nu, så jag lär nog byta

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket ädelt prat om integritet och principer, men innerst inne tror jag majoriteten vill vara anonyma för att forsatt kunna ladda ner film och serier. Sen har vi det här med mobilerna. Om Storebror för 30 år sen hade sagt att vi ska förse alla medborgare med en sändare så vi kan hålla koll på var de är och hur de rör sig, hade det blivit uppror. Idag gör vi det frivilligt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oTiuZ:

Men va? Lagring av trafikdata blev väl förbjudet? Eller har jag missat något.

Vilket fall, bra Bahnhof!

Näe. Tidigare fanns det ett krav från EU att alla medlemsländer skulle ha datalagring. Det som hände i våras var att EU tog bort detta kravet. Det finns alltså inget direktiv längre om hur varje enskilt land ska göra. EU säger varken bu eller bä i frågan. Så, nej. Det har inte blivit olagligt utan istället har det blivit fritt fram för varje enskilt land att ta ställning i frågan.

Skrivet av Ozzed:

Ja, EU-domstolen har sagt att datalagringsdirektivet strider mot grundläggande mänskliga rättigheter. Detta skiter Sveriges regering och riksdag i. Varför vetefan, men det kan ju ha något att göra med vårt djupgående sammarbete med USA vad gäller "terroristbekämpning", eller vad det är. Men det lär bli bassning efter några rundor i domstol.

Näe, det stämmer inte riktigt. Det är inte olagligt, så svaret bör inte vara ja. Det stämmer ju att EUdirektivet togs ur bruk för att EUdomstolen ansåg att direktivet inte var förenligt med mänskliga rättigheter i dess utformning, men det är inte samma sak som att det är olagligt för varje medlemsland att lagra.

Däremot håller jag med om ifrågasättandet om varför Svensk regering kommit till slutsatsen att datalagringen är vettig i Sverige. Jag gillar inte heller hur man tänker från regeringshåll i frågan. Och det här bör våra politiker verkligen fundera på en vända till! Anses Svenska lagar stå i konflikt med mänskliga rättigheter så är det om inte annat en viktig etikfråga.

Skrivet av som99:

Varför tas detta inte upp av Sveriges regering? EU lagat går över Svenska lagarna, förstår det inte... Bort med datalagringsdirektiven, vill inte något tittar på vad jag gör oavsett vad det är.

Det har tagits upp av Svensk regering. Det gjordes faktiskt en utredning om huruvida vi skulle ha kvar datalagringen och slutsatsen var då att vi skulle ha kvar denna. EUlag står över svensk lag men det har inte kommit lagar eller direktiv som säger att lagringen är förbjuden för medlemsländerna. Det enda som har hänt so far är att EU dragit tillbaka de förhållningsregler som tidigare fanns om hur medlemsländerna skulle agera i frågan. EU saknar alltså direktiv i frågan i dagsläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

*** red: intima och pikanta frågor ***
Om du är bekväm att svara på detta här, kan du med vild fantasi förstå att andra tycker denna information är något man själv vill välja vem som skall ta del av?

Om du någon gång söker på analklåda, symptom för cancer, tecken på demens, går med i en supportergrupp för våldtagna, är det information som myndigheter skall ha rätt att tillgå? litar du på att denna regering och kommande regeringar aldrig kommer ge försäkringsbolag möjlighet att titta på denna info? Kan du garantera att en hacker aldrig kommer komma åt och kunna sprida/sälja denna info?

Tycker du EU domstolen är ett skämt?
Fattar du fortfarande ingenting?

§ 1.1 onödigt grovt uttryckt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det har tagits upp av Svensk regering. Det gjordes faktiskt en utredning om huruvida vi skulle ha kvar datalagringen och slutsatsen var då att vi skulle ha kvar denna. EUlag står över svensk lag men det har inte kommit lagar eller direktiv som säger att lagringen är förbjuden för medlemsländerna. Det enda som har hänt so far är att EU dragit tillbaka de förhållningsregler som tidigare fanns om hur medlemsländerna skulle agera i frågan. EU saknar alltså direktiv i frågan i dagsläget.

Tack för utlägget.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Lätt bästa ISP 2015!

Permalänk

Detta fixar Löfvén.

Permalänk
Inaktiv

Läste om det redan igår morse på Aftonbladet men bra att det blev en nyhet även här om det. Det hela låter bra och jag kommer definitivt prova att aktivera detta.

Skrivet av mrbrix:

Vi är också tyvärr knutna till bredbandsbolaget i våran förening annars hade jag också bytt.

De av er som sitter i samma sits som dig, kan ni i föreningen få fram ett byte tro? Det borde ju vara fler än ni själva som vore intresserade av ett byte.

Skrivet av Stupo:

Herregud vad folk verkar vara historielösa.. skrämmande!

Det handlar om mer än "jag vill inte att någon tittar på mig när jag bajsar" eller någon liknande princip.

Vad hände under WW2? Jo, judarna hade registrerats. Denna registrering kunde sedan användas för att göra en metodisk utrotning av judarna. Detta är också anledningen till varför datalagring som denna är olaglig enligt EU-domstolen.

Gick inte folk klart lågstadiet? Varför tror folk att integritet är så vikigt för många? Och varför tror ni att Piratpartiet skapades? Inte fan är det för att ni ska kunna sitta och bajsa utan att någon tittar på er med en kamera.

Väldigt bra initiativ av Bahnhof!

Med tanke på att detta också är en IT-inriktad sida så är det även värt att nämna att det var IBM (eller mer specifikt deras dotterbolag Dehomag som hjälpte till med registreringen.

Något piratpartiet borde göra är nog se över ett namnbyte. Mitt förslag är Integritetspartiet alternativt IT-partiet.

Permalänk
Medlem

För er som fortfarande undrar varför personlig integritet är viktig så finns det en mycket bra TED Talk med Glenn Greenwald här, rekommenderas starkt att titta på: http://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters?...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Bahnhof har IT-Sveriges utan tvekan bästa PR-avdelning.

Ja inte är det lätt i dagens värld att avgöra när ett företag har goda intentioner eller när det enbart handlar om pengar.

Bahnhof är i min uppfattning ett av de få företag som drivs av människor med andra värderingar än att pengar väger högst. Det bör belönas!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Herregud vad folk verkar vara historielösa.. skrämmande!

Det handlar om mer än "jag vill inte att någon tittar på mig när jag bajsar" eller någon liknande princip.

Vad hände under WW2? Jo, judarna hade registrerats. Denna registrering kunde sedan användas för att göra en metodisk utrotning av judarna. Detta är också anledningen till varför datalagring som denna är olaglig enligt EU-domstolen.

Gick inte folk klart lågstadiet? Varför tror folk att integritet är så vikigt för många? Och varför tror ni att Piratpartiet skapades? Inte fan är det för att ni ska kunna sitta och bajsa utan att någon tittar på er med en kamera.

Väldigt bra initiativ av Bahnhof!

Precis.. Det som är lagligt att göra och tycka idag kan vara olagligt i morgon. Och även om (tror jag) vi har principen att lagar inte verkar retroaktivt, så vet man aldrig hur det blir i framtiden.

Och det här snacket om att "Jag har inget att dölja" är rena dyngan. Vi har alla något som vi vill hålla för oss själva.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte vad som är problemet. Vad har ni att dölja?

Under 40-50 talet så spionerade J. Edgar Hoover på företagsledare, politiker och folk i största allmänhet, i syfte att se vem som hade sex med vem, vilka som hade fel politiska åsikter eller bara umgicks med fel människor.
Han använde sedan informationen till att utpressa folk i vita huset, kongressen, senaten och företagseliten och blev på så sätt en av världens mäktigaste personer.
Om en sådan människa fick tillgång till de resurser som finns idag skulle han kunna styra hela världen.
Men det kan ju inte hända idag!
Dagens politiker är nämligen ointresserade av makt. De är hederliga, moraliska humanister som drivs av människokärlek.
De skulle aldrig göra så bara för att det var väldigt väldigt enkelt.

Permalänk

Passande att jag precis börjat läsa 1984 ännu en gång...
Jävligt bra PR för Bahnhof som verkar fatta vad kunderna vill ha, om inte jag varit låst till Comhem hade iaf jag bytt med en gång!
Rätta mig om jag har fel men om polis etc vill läsa min post så måste de väl ha relativt starka grunder för att få göra det, hur funkar egentligen resonemanget att elektronisk trafik inte skulle ha samma begränsningar? Jag fattar faktiskt inte...

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Medlem

Jag är stolt kund till Bahnhof. Dom har alltid haft kunden i fokus enligt mig. Behöver man hjälp är dom alltid trevliga, dom skicka till och med ut en tekniker gratis när nätet slutade fungera. Det finns inget ont att säga om dom enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Dags att läsa på lite historia kanske?
Om du vill testa så kan du väl ta och begära ut dina betyg, din sjukvårdsprofil, dina Apoteksrecept och inköpslistor, dina banktransaktioner, dina banker och varför inte bankkonton, dina åsikter, vilket parti du röstar på, röstade på, hur du ställer dig i de flesta opinionsfrågor och vad du tycker om olika minoriteter, du kanske själv tillhör en minoritet, ditt straffregister, din vänskapskrets, dina telefonsamtal och inte att glömma - installera bajskamera. Sedan laddar du upp det utförligt och dagligen till oss här på Sweclockers.

Alla människor har rätt till sin integritet, det är så många som glömt vad så många har uppoffrat och lidit för att vi i dagsläget ger bort den bara för att kunna skjuta iväg en ny polkagrisfärgad gris i ett mobilspel för att vi "tror" att inget ont kan hända oss.

Övervakning är aldrig till för ditt eget bästa.

Permalänk
Medlem

Detta är grädde på moset för den extremt stabila och trevliga internetförbindelse jag betalat Bahnhoof för det senaste året.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir lite nyfiken.
Var ett tag sedan jag kollade igenom vad svensk lag säger här, men det borde väl inte spela någon roll om banhof lanserar extratjänster. Lagen säger väl i runda slängar att leverantörer av dataöverföringstjänster ska kunna ta fram relevant data på begäran. Om då banhof använder denna tjänst så uppfyller de ju inte längre lagkravet. De hade lika gärna kunnat kryptera datan och slänga krypteringsnyckeln. Nästan lika problematiskt som att då inte lagra datan alls ur ett rent juridiskt perspektiv, right?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur kan.det finnas dom som försvarar datalagringen och med den dumma ursäkten att jag har ingenting att dölja?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Om jag är tvungen att uppoffra en del av min integritet på nätet för att polisen, försvaret med flera skall kunna spåra upp och sätta dit personer som utgör en fara för rikets säkerhet, så må det så vara.
Om jag har något jag absolut inte vill skall komma i orätta händer, så ser jag till att använda de rätta verktygen och/eller tjänsterna för det.

Personligen har jag inget problem att olika myndigheter går igenom min epost eller accessloggar i jakt på spår efter samhällsfarliga individer.
De enda som räds detta är de som har något som hotar rikets säkerhet direkt eller indirekt. Terrorister eller tungt kriminella verksamheter.
Ja... Tungt kriminella verksamheter. För jag tror inte SÄPO bryr sig om Leffe Jönsson och hans blogg om stulna cykelsäten... Eller om Kalle Banan och hans glömda biblioteksböcker.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)