Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Hur kan.det finnas dom som försvarar datalagringen och med den dumma ursäkten att jag har ingenting att dölja?

Skickades från m.sweclockers.com

För att de inte ser längre än vad näsan räcker.

Finns ju tusentals olika argument mot en datalagring, den billigaste är väl att "om folket måste visa allt de gör, så bör regeringen göra samma". Det finns ju inga som helst krav på öppenhet inom politiken idag (de få som finns är kosmetiska), det har ju redan visats genom alla typer av rensningar som olika politiker har försökt göra (Annie Lööf försökte ju rensa undan sitt skit innan hon gav tillgång till dem till de journalister som krävde det gällande användandet av skattepengar för partifester. Politiska partier behöver inte redogöra för sin inkomst heller).

Däremot känner man ju att det inte ska behövas argumentera för detta, det borde vara en instinktiv känsla att privatföretag inte ska ha tillgång till vad vi sysslar med på nätet, vilket allt detta egentligen handlar om. Det är ju trots allt Hollywood-företag som ligger bakom pådrivandet av detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Jag blir lite nyfiken.
Var ett tag sedan jag kollade igenom vad svensk lag säger här, men det borde väl inte spela någon roll om banhof lanserar extratjänster. Lagen säger väl i runda slängar att leverantörer av dataöverföringstjänster ska kunna ta fram relevant data på begäran. Om då banhof använder denna tjänst så uppfyller de ju inte längre lagkravet. De hade lika gärna kunnat kryptera datan och slänga krypteringsnyckeln. Nästan lika problematiskt som att då inte lagra datan alls ur ett rent juridiskt perspektiv, right?

De lägger till en tjänst som kunden "måste" anmäla sig för att få.
På så sätt är det kundens beslut, och varken Bahnhof eller regeringen har någon rätt att inkräkta på kundernas krypterade anslutningar. De kan lagra den krypterade trafiken, och skapa accessloggar vart den krypterade trafiken går till. Men att titta på innehållet får de däremot inte, vare sig de kan det eller inte.
Vad som händer efter VPN-anslutningen är inget som den nuvarande lagen täcker.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

LEX Integrity

Jahaja, så var det beställt då

Tack Bahnhof

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk

Får hoppas att det blir Bahnhof när(om) det blir fiber här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

De lägger till en tjänst som kunden "måste" anmäla sig för att få.
På så sätt är det kundens beslut, och varken Bahnhof eller regeringen har någon rätt att inkräkta på kundernas krypterade anslutningar. De kan lagra den krypterade trafiken, och skapa accessloggar vart den krypterade trafiken går till. Men att titta på innehållet får de däremot inte, vare sig de kan det eller inte.
Vad som händer efter VPN-anslutningen är inget som den nuvarande lagen täcker.

Men det är fortfarande dataleverantörens tjänst som ställer till det samtidigt som det är leverantörens ansvara att se till att datan är åtkomlig.
Handlar det bara om vad kunden väljer så skulle man ju lika gärna ha en kryssruta i kontraktet. Vill du att din data lagras? Ja/Nej. Väljer man nej så lagrar banhof ingen data för kunden. Det skulle ju lägga över samma ansvar på kunden men jag är tämligen övertygad att det inte räcker.

Grejen är ju att det inte är kundens ansvar utan det är leverantörens. Om leverantören själv sätter upp lösningar som försvårar eller omöjliggör uthämtning av uppgifterna så borde det ge problem för leverantören. Detta oavsett teknisk lösning. Right?

Hade varit lättare att förstå om det var ett dotterbolag eller liknande som erbjöd VPNtjänsten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blev av med möjligheten till Bahnhof-uppkoppling i samband med flytt nyligen. Betalar däremot gladeligen 39:-/månad för att behålla e-posten hos dem.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Hur påverkar en sådan här tjänst hastigheten på linan?

Inte något av min erfarenhet. Körde bahnhof integrity vpn ett tag och såg ingen skillnad i svarstider eller hastighet.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Men det är fortfarande dataleverantörens tjänst som ställer till det samtidigt som det är leverantörens ansvara att se till att datan är åtkomlig.
Handlar det bara om vad kunden väljer så skulle man ju lika gärna ha en kryssruta i kontraktet. Vill du att din data lagras? Ja/Nej. Väljer man nej så banhof de i att lagra data. Det skulle ju lägga över samma ansvar på kunden men jag är tämligen övertygad att det inte räcker.

Bahnhof kommer att lagra trafiken oavsett. Sedan handlar det om vad de lagrar.
Okrypterad trafik, eller krypterad sådan? Om nu SÄPO begär lagrad trafik mellan två tidpunkter från en kund som valt till VPN-tjänsten ,så kommer Bahnhof att lyda. SÄPO får allt som korsat kundens anslutning.
Men SÄPO kommer att inse att det bara är krypterade data. Inget de har någon nytta av.
Skulle de försöka knäcka kryptot och få ut innehållet (Rätt osannolikt),så är det inget de i alla fall får använda rättsligt. varken direkt eller indirekt. De skulle begå ett dataintrångs-brott i det fallet.
Bahnhof kan inte heller avkryptera trafiken "på begäran" då det återigen handlar in dataintrång, vilket är olagligt.

De utnyttjar alltså en annan del av lagen till sin fördel, för att indirekt neutralisera datalagringsdirektivet. De begår heller inget brott, då det är medgörliga och ger ut data till de myndigheter som begär det. Fast i det här fallet krypterad trafik, som kunden har krypterat. ISPn i det här fallet tillhandahåller bara själva tjänsten, och ingen har rätt att begära avkryptering utan kundens direkta tillåtelse.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre faktiskt.

Permalänk
Medlem

Bahnhof jag lyfter på min hatt för er.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Skrivet av jaxan:

Kunde inte bry mig mindre faktiskt.

Och då var du tvungen att gå på artikel och kommentera det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Bahnhof kommer att lagra trafiken oavsett. Sedan handlar det om vad de lagrar.
Okrypterad trafik, eller krypterad sådan? Om nu SÄPO begär lagrad trafik mellan två tidpunkter från en kund som valt till VPN-tjänsten ,så kommer Bahnhof att lyda. SÄPO får allt som korsat kundens anslutning.
Men SÄPO kommer att inse att det bara är krypterade data. Inget de har någon nytta av.
Skulle de försöka knäcka kryptot och få ut innehållet (Rätt osannolikt),så är det inget de i alla fall får använda rättsligt. varken direkt eller indirekt. De skulle begå ett dataintrångs-brott i det fallet.
Bahnhof kan inte heller avkryptera trafiken "på begäran" då det återigen handlar in dataintrång, vilket är olagligt.

De utnyttjar alltså en annan del av lagen till sin fördel, för att indirekt neutralisera datalagringsdirektivet. De begår heller inget brott, då det är medgörliga och ger ut data till de myndigheter som begär det. Fast i det här fallet krypterad trafik, som kunden har krypterat. ISPn i det här fallet tillhandahåller bara själva tjänsten, och ingen har rätt att begära avkryptering utan kundens direkta tillåtelse.

Fast det svarar inte riktigt på frågeställningen.
Och datan skall väl också göras åtkomlig för de som frågar efter denna. Alltså man ska väl enligt lag få datan i användbart skick enligt lag? Nu pratar jag om metadatan som datalagringsdirektivet handlar om. Inte själva innehållet i trafiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Blir byte till Bahnhof ADSL framöver, skickar in en anmälan idag att de får avsluta mitt nuvarande abonnemang hos annan leverantör. Bra initiativ och kundfokus Bahnhof! Jag bidrar gärna till att Karlung med anställda tjänar fina pengar på sina tekniska innovationer och kunnande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag blir lite nyfiken.
Var ett tag sedan jag kollade igenom vad svensk lag säger här, men det borde väl inte spela någon roll om banhof lanserar extratjänster. Lagen säger väl i runda slängar att leverantörer av dataöverföringstjänster ska kunna ta fram relevant data på begäran. Om då banhof använder denna tjänst så uppfyller de ju inte längre lagkravet. De hade lika gärna kunnat kryptera datan och slänga krypteringsnyckeln. Nästan lika problematiskt som att då inte lagra datan alls ur ett rent juridiskt perspektiv, right?

Ok, faktiskt en ganska intressant poäng??

Prejudikat på det senare kanske, men å andra sidan så är väl VPN en laglig tjänst som erbjuds och upp till var och en att använda sig av eller inte jag menar att det är väl ett fritt tillval vare sig det kostar något eller inte? Intressant poäng oavsett, håller tummarna här och hoppas på det bästa samt utöver det så undrar jag när det Svenska folket ska börja säga ifrån på allvar för iaf jag tror då att tumskruvarna kommer fortsätta att dras nåt enstaka varv för varje år som går och dom kommer aldrig få nog, ifrån full frihet till prison state skulle aldrig folket tolerera det är för genomskinligt.

Kolla bara i USA tex där flera politiker är sten rika idag, alltså miljonärer många gånger om och girigheten verkar inte ha några som helst gränser? Såg att dom kallar det för "revolving doors" där politiker växlar mellan företag typ Monsanto och "riksdagen", ja t.o.m FDA och sånt här måste ju bara stoppas i min mening innan det är för sent och det är ju inte konstigt att det blir som det blir när alla ligger till sängs med varandra.

Lite OT jag vet sorry för det, men jag misstänker att det är en av orsakerna.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av SysGhost:

Om jag är tvungen att uppoffra en del av min integritet på nätet för att polisen, försvaret med flera skall kunna spåra upp och sätta dit personer som utgör en fara för rikets säkerhet, så må det så vara.
Om jag har något jag absolut inte vill skall komma i orätta händer, så ser jag till att använda de rätta verktygen och/eller tjänsterna för det.

Personligen har jag inget problem att olika myndigheter går igenom min epost eller accessloggar i jakt på spår efter samhällsfarliga individer.
De enda som räds detta är de som har något som hotar rikets säkerhet direkt eller indirekt. Terrorister eller tungt kriminella verksamheter.
Ja... Tungt kriminella verksamheter. För jag tror inte SÄPO bryr sig om Leffe Jönsson och hans blogg om stulna cykelsäten... Eller om Kalle Banan och hans glömda biblioteksböcker.

Så den dagen någon hackar servern där detta lagras, bryr du dig då?

Permalänk
Medlem

Cred till bahnhof, får stödja dem och skaffa deras internet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma dag kommer samtliga kunder få tillgång till VPN-tjänsten Lex Integrity helt kostnadsfritt. Det här ska dölja IP-adressen och gör det omöjligt att knyta lagrad information till en specifik kund, vilket i praktiken ska göra lagringen "meningslös". För avancerade användare kommer bolaget mot en månadskostnad att fortsätta erbjuda tjänsten Integrity VPN, som krypterar all datatrafik med OpenVPN.

Men gratistjänsten Lex Integrity som de lanserar använder alltså VPN utan kryptering (enligt artikeln)? Lite nyfiken på hur det fungerar rent tekniskt. IP-adresserna krypteras men inte själva informationen som överförs? Tänker att om de ändå tvingas lagra den okrypterade informationen så kanske det ändå går att spåra avsändaren. Men datalagringsdirektivet kanske är begränsat till enbart metadata, alltså den delen som krypteras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Detta fixar Löfvén.

Hehe, den här Löfvén menar du?

http://www.youtube.com/watch?v=08RPsqCeiOw

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Eftersom jag tycker att man i en demokrati ska ses som oskyldig tills motsatsen är bevisad, inte misstänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlvarBerglind:

Så den dagen någon hackar servern där detta lagras, bryr du dig då?

Ja. Då är det en fråga om dataintrång. Något olagligt. Jag byter leverantör av aktuell tjänst, eller ser till att fixa problemet om det ligger på min sida.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag fattar inte vad som är problemet. Vad har ni att dölja?

Under 40-50 talet så spionerade J. Edgar Hoover på företagsledare, politiker och folk i största allmänhet, i syfte att se vem som hade sex med vem, vilka som hade fel politiska åsikter eller bara umgicks med fel människor.
Han använde sedan informationen till att utpressa folk i vita huset, kongressen, senaten och företagseliten och blev på så sätt en av världens mäktigaste personer.
Om en sådan människa fick tillgång till de resurser som finns idag skulle han kunna styra hela världen.
Men det kan ju inte hända idag!
Dagens politiker är nämligen ointresserade av makt. De är hederliga, moraliska humanister som drivs av människokärlek.
De skulle aldrig göra så bara för att det var väldigt väldigt enkelt.
http://www.buttonsonline.com/2016/bush/Jeb-201.jpg

Väldigt konstig poäng.. vad försöker du säga? Att det fortfarande kan missbrukas så därför är det okej?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Plus att det som regeringen tycker är rent mjöl idag inte behöver vara det imorgon enligt dem.

Med massövervakning är man "skyldig tills motsatsen bevisats", och det är åt helvete i en demokrati.

OK OM jag faktiskt misstänks för ett brott, sätt in spot-övervakning då, men det är liknar mer "vi sparar allt, för det kan ju vara bra att ha OM person X får för sig att begå brott i framtiden"-tramset måste få ett slut.

Jag skulle till exempel inte som homosexuell i Ryssland vilja ha min data lagrad av regeringen när Putin tog över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bandite:

Mycket ädelt prat om integritet och principer, men innerst inne tror jag majoriteten vill vara anonyma för att forsatt kunna ladda ner film och serier. Sen har vi det här med mobilerna. Om Storebror för 30 år sen hade sagt att vi ska förse alla medborgare med en sändare så vi kan hålla koll på var de är och hur de rör sig, hade det blivit uppror. Idag gör vi det frivilligt.

Det är just den frivilligheten som är skillnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Väldigt konstig poäng.. vad försöker du säga? Att det fortfarande kan missbrukas så därför är det okej?

Sarkasm är en flyktig älskarinna...

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Om jag är tvungen att uppoffra en del av min integritet på nätet för att polisen, försvaret med flera skall kunna spåra upp och sätta dit personer som utgör en fara för rikets säkerhet, så må det så vara.
Om jag har något jag absolut inte vill skall komma i orätta händer, så ser jag till att använda de rätta verktygen och/eller tjänsterna för det.

Personligen har jag inget problem att olika myndigheter går igenom min epost eller accessloggar i jakt på spår efter samhällsfarliga individer.
De enda som räds detta är de som har något som hotar rikets säkerhet direkt eller indirekt. Terrorister eller tungt kriminella verksamheter.
Ja... Tungt kriminella verksamheter. För jag tror inte SÄPO bryr sig om Leffe Jönsson och hans blogg om stulna cykelsäten... Eller om Kalle Banan och hans glömda biblioteksböcker.

Jag hellre rädd för terrorister och kriminella än för regeringen och staten!

Permalänk
Medlem

"För mer avancerade användare erbjuder vi även fortsättningsvis ordinarie Integrity VPN, som krypterar din datatrafik med OpenVPN"
Så vad använder/stödjer gratistjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag blir lite nyfiken.
Var ett tag sedan jag kollade igenom vad svensk lag säger här, men det borde väl inte spela någon roll om banhof lanserar extratjänster. Lagen säger väl i runda slängar att leverantörer av dataöverföringstjänster ska kunna ta fram relevant data på begäran. Om då banhof använder denna tjänst så uppfyller de ju inte längre lagkravet. De hade lika gärna kunnat kryptera datan och slänga krypteringsnyckeln. Nästan lika problematiskt som att då inte lagra datan alls ur ett rent juridiskt perspektiv, right?

Jag funderar på om kryphålet är att kunden måste själv gå in och aktivera tjänsten, som sedan ligger på tredje part från Bahnhof?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Fast det svarar inte riktigt på frågeställningen.
Och datan skall väl också göras åtkomlig för de som frågar efter denna. Alltså man ska väl enligt lag få datan i användbart skick enligt lag? Nu pratar jag om metadatan som datalagringsdirektivet handlar om. Inte själva innehållet i trafiken.

Då kommer vi till frågan i vilken nivå data skall göras tillgängligt.
Är det också meningen att ISPn skall avkryptera även enskilda filer som kunden själv krypterat? t.ex ett lösenordsskyddat RAR-arkiv, som denne laddat upp till dropbox, via en shttp -asnlutning, port 443?
Nej. Jag tror att lagen ifråga bara kräver att trafiken ifråga datalagras på sin ursprungliga nivå. Det är mest troligt därför som Bahnhof kommit upp med lösningen ifråga.
Skulle vår regering uppdatera lagen och kräva att fler nivåer "låses upp" för tillgänglighet mot myndigheter och samarbetande organisationer, så behöver Bahnhof bara lägga ut VPN-tjänsten på oberoende part, för att återigen kringgå lagen, då lagen bara täcker Internetleverantörer, och inte andra tjänsteleverantörer.
I slutändan skulle vår regering behöva förbjuda all form av kryptering för att nå det de vill.

EDIT/Tillägg:
Detta återspeglas även i metadata, då en VPN-anslutning helst skall hållas krypterad. Det är inte meningen att man skall se vilka TCP-paket som går vart, än mindre vad för datatyp de innehåller. Krypteringen sker sker från kundens interna nätverk, och tunnlas ut via VPN-servern, och utanför ISPns kontroll. Därmed kan inte ISPn datalagra de önskade metadata utan att begå lagbrott.
De enda metadata de "måste" lagra, är den som sker mellan VPN-punkterna som ISPn förfogar över.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vet inte om jag direkt skulle vilja det, men jag skulle inte ha några problem med det.

Om du inte har några problem med övervakningen, så kan DU få ta emot övervakningen. Alla ska inte behöva övervakas, när dom inte gjort något. Lite väl mycket 1984 blir det över situationen då (där staten vet allt vad du sysslar med, när och hur länge).

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Ja. Då är det en fråga om dataintrång. Något olagligt. Jag byter leverantör av aktuell tjänst, eller ser till att fixa problemet om det ligger på min sida.

Ovanligt korkat svar, ungefär som att säga till kändisarna som har sina onanivideos spridda på nätet "vaddå, det är väl bara att byta lösen, vad tjurar du för?"
seriöst, titta på denna länk från post #50,
http://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters?language=en
15 minuter av ditt liv som du fort sparar in på att slippa skriva fler närsynta inlägg här