Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012

Brytare som känns som model m?

Någon som vet vilka brytare som känns mest som dom som sitter i IBMs model M tangetbord?

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012

Har för mig att det är Cherry MX Green som ska vara rätt liknande.

Insert funny joke here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Då M använder bucklingspring brytare så är det svårt att hitta ett exempel som är likt. Kanske Cherry MX Green hade passat, rätt så tunga och klickar. Alps har ju också några klickande modeller som kan passa.

Men de är inte lika bucklingspring, då bucklingsprings är väldigt säregna.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Det närmsta du kan komma är nog klicky alps. Men de är inte direkt i närheten av buckling spring ändå.
Så mitt tips är att skaffa ett nytt tangentbord med buckling springs om det är så att du trivs med denna brytare.

Det finns att få tag på med Svensk layout från denna sida:
http://www.pckeyboard.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012

Behöver inte kännas exakt som model M men man ska verkligen känna när trycket registreras. Har testat mx black men de föll mig verkligen inte i smaken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Cherry MX Green eller White kan du lättare få nya tangentbord i, men är inte så vanliga. Cherry MX Blue är mycket vanligt och är mycket lättare i nedslaget vilket är trevligare för fingrarna. Jag tycker att du ska testa blåa brytare om du inte redan har det.

Själv tycker jag inte att vita Alps SKCM-brytare alls liknar Model M i känsla.
Av de mer ovanliga äldre brytare jag testat så är det orange'a Omron B3G-S som kommer närmast känslan i Buckling Spring ... men de är ännu ovanligare än IBM Model M, så då kan du lika gärna skaffa ett Model M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Yooriitzz:

Behöver inte kännas exakt som model M men man ska verkligen känna när trycket registreras. Har testat mx black men de föll mig verkligen inte i smaken.

Är det bara det du vill ha funkar bruna bra

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Findecanor:

Cherry MX Green eller White kan du lättare få nya tangentbord i, men är inte så vanliga. Cherry MX Blue är mycket vanligt och är mycket lättare i nedslaget vilket är trevligare för fingrarna. Jag tycker att du ska testa blåa brytare om du inte redan har det.

Själv tycker jag inte att vita Alps SKCM-brytare alls liknar Model M i känsla.
Av de mer ovanliga äldre brytare jag testat så är det orange'a Omron B3G-S som kommer närmast känslan i Buckling Spring ... men de är ännu ovanligare än IBM Model M, så då kan du lika gärna skaffa ett Model M.

Gillar när det är lätt nedslag. Just nu har jag ett sunkigt Sidewinder x4 som fått sig både en slurk glocken gold och lite annat så det börjar kännas lite segt.