Permalänk
Medlem

Brytare som känns som model m?

Någon som vet vilka brytare som känns mest som dom som sitter i IBMs model M tangetbord?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Har för mig att det är Cherry MX Green som ska vara rätt liknande.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Då M använder bucklingspring brytare så är det svårt att hitta ett exempel som är likt. Kanske Cherry MX Green hade passat, rätt så tunga och klickar. Alps har ju också några klickande modeller som kan passa.

Men de är inte lika bucklingspring, då bucklingsprings är väldigt säregna.

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det närmsta du kan komma är nog klicky alps. Men de är inte direkt i närheten av buckling spring ändå.
Så mitt tips är att skaffa ett nytt tangentbord med buckling springs om det är så att du trivs med denna brytare.

Det finns att få tag på med Svensk layout från denna sida:
http://www.pckeyboard.com/

Permalänk
Medlem

Behöver inte kännas exakt som model M men man ska verkligen känna när trycket registreras. Har testat mx black men de föll mig verkligen inte i smaken.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Cherry MX Green eller White kan du lättare få nya tangentbord i, men är inte så vanliga. Cherry MX Blue är mycket vanligt och är mycket lättare i nedslaget vilket är trevligare för fingrarna. Jag tycker att du ska testa blåa brytare om du inte redan har det.

Själv tycker jag inte att vita Alps SKCM-brytare alls liknar Model M i känsla.
Av de mer ovanliga äldre brytare jag testat så är det orange'a Omron B3G-S som kommer närmast känslan i Buckling Spring ... men de är ännu ovanligare än IBM Model M, så då kan du lika gärna skaffa ett Model M.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Behöver inte kännas exakt som model M men man ska verkligen känna när trycket registreras. Har testat mx black men de föll mig verkligen inte i smaken.

Är det bara det du vill ha funkar bruna bra

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Cherry MX Green eller White kan du lättare få nya tangentbord i, men är inte så vanliga. Cherry MX Blue är mycket vanligt och är mycket lättare i nedslaget vilket är trevligare för fingrarna. Jag tycker att du ska testa blåa brytare om du inte redan har det.

Själv tycker jag inte att vita Alps SKCM-brytare alls liknar Model M i känsla.
Av de mer ovanliga äldre brytare jag testat så är det orange'a Omron B3G-S som kommer närmast känslan i Buckling Spring ... men de är ännu ovanligare än IBM Model M, så då kan du lika gärna skaffa ett Model M.

Gillar när det är lätt nedslag. Just nu har jag ett sunkigt Sidewinder x4 som fått sig både en slurk glocken gold och lite annat så det börjar kännas lite segt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"