Samsung kommer släppa färre mobiltelefoner under 2015

Permalänk
Melding Plague

Samsung kommer släppa färre mobiltelefoner under 2015

Vinstmarginalerna för Samsung störtdyker och nu söker bolaget att vända trenden. Nu framgår att bolaget bland annat planerar släppa uppemot 30 procent färre telefoner nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var fan på tiden, man blir förvirrad av alla modeller.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Galaxy S5 Ace, Active, S5 mini, Alpha, Note and on and on and on....
Säkert missat 4/5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Har de ÄNTLIGEN fattat att det inte håller att släppa en skopa nya mobiler varannan vecka?

Skrivet av Verminator:

En sökning på prisjakt listar 17 mobiler ifrån Samsung i år... det är ju egentligen helt otroligt sjukt för bara ett år.

För övrigt kände jag bara till Samsung Galaxy och Note innan. xD

Känns mest som om du har haft skygglappar på och valt att inte se några andra än dessa då de andra inte är direkt osynliga.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Då kommer 30% färre innebära dubbelt så många mobiler jämfört med vad de andra aktörerna släpper.

Men detta låter bra för som det är nu kommer det alldeles för många mobiler från dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung har väl släppt något mellan 300 och 400 smartphones. Verkar ju ha varit ett vinnande koncept fram tills nyligen.

http://www.gsmarena.com/samsung-phones-f-9-10-p4.php

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Ja, det behövs inte ca 20-30 olika modeller varje år.

2 budget i 2 olika storlekar.
2 mellanklass i 2 olika storlekar.
2 high-end i 2 olika storlekar
1 för lite tuffare tag för skogsmullar och annat löst folk.

Det är 7 totalt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Är ju inte bara antalet mobiler som dom släpper som är problemet. Problemet är även deras priser. 7.5 tusen för Note4, ja aller hur. Sen kostar ju deras budgetmobiler lika mycket som deras konkurrenters bättre mobiler. Tror aldrig priser på mobiler över 5 tusen kommer sälja speciellt bra. Inte när hårdvaran knappt spelar roll längre i en mobil. Tillomed budgetmobiler har ju en 720p-skärm som räcker och blir över för en mobil och dessa kostar ju kring 2 tusen spänn. Varför köpa mobiler fö 6-7 tusen då? De enda som skulle kunna variera stort mellan olika tillverkare är ju mjukvaran och där ligger samsung sist. Touchwiz blä.

Permalänk
Medlem

Det räcker gott med 5-6 modeller om året. 2 toppklass, 2 mellanklass, och två budget. Hur svårt ska det behöva vara?

Med färre lurar kan man ju även hoppas att samung orkar fokusera på Firmware-uppdateringar, för det är något som de verkligen är sämst i hela världen, ja kanske till och med universum idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

En sökning på prisjakt listar 17 mobiler ifrån Samsung i år... det är ju egentligen helt otroligt sjukt för bara ett år.

För övrigt kände jag bara till Samsung Galaxy och Note innan. xD

Sony har inte heller legat på latsidan, förutom z3 och z3 compact så finns det ju L,E,M,M2 osv osv osv.. Alla ser likadana ut precis som samsung lurar.

Permalänk
Avstängd

Hård konkurrens på marknaden.

LG har växt i Nord Amerika. Dom var förut ganska kassa, men dom har lyckats rejält med G2 och G3.
Xiaomi växer som fan i Kina.

Även Sony har lyckats bra med Xperia Z2 och Z3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Är ju inte bara antalet mobiler som dom släpper som är problemet. Problemet är även deras priser. 7.5 tusen för Note4, ja aller hur. Sen kostar ju deras budgetmobiler lika mycket som deras konkurrenters bättre mobiler. Tror aldrig priser på mobiler över 5 tusen kommer sälja speciellt bra. Inte när hårdvaran knappt spelar roll längre i en mobil. Tillomed budgetmobiler har ju en 720p-skärm som räcker och blir över för en mobil och dessa kostar ju kring 2 tusen spänn. Varför köpa mobiler fö 6-7 tusen då? De enda som skulle kunna variera stort mellan olika tillverkare är ju mjukvaran och där ligger samsung sist. Touchwiz blä.

iPhone 6 ligger väl uppe på över 6k och den säljer ju som smör.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Skönt, då kanske butiksförsäljarna slutar kasta samsunglurar efter en så fort man bara sneglar mot mobiltelefonerna...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Inte för att jag aktivt letat efter nya mobiler... då jag har en HTC med ett par år på nacken som fungerar bra.

Sedan har jag AdBlock så jag slipper reklam på nätet, ser inte på TV så den reklamen missar jag också. Men när man gått förbi någon Telenor, Telia eller Tre-butik så har man sett STORA affischer som visat Galaxy och Note.

Likaså de vanliga affischerna på stan... men det är ju nästan alltid endast de stora "flaggskeppen" som det görs reklam för eller hur?

När du går in i butiken som säljer mobiler så lär du ha stött på ett gäng olika liggandes där med.

Skrivet av addy1995:

iPhone 6 ligger väl uppe på över 6k och den säljer ju som smör.

Inte nog med det, den säljer bättre än Samsung's topmodeller med

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

iPhone 6 ligger väl uppe på över 6k och den säljer ju som smör.

Det är ju för att apple folk är galna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Det är ju för att apple folk är galna.

Skulle vilja påstå att Samsung folk är än mer galna som ger detta pris för en taskigt byggd plastbit.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det räcker gott med 5-6 modeller om året. 2 toppklass, 2 mellanklass, och två budget. Hur svårt ska det behöva vara?

Med färre lurar kan man ju även hoppas att samung orkar fokusera på Firmware-uppdateringar, för det är något som de verkligen är sämst i hela världen, ja kanske till och med universum idag.

klaga fan inte på deras firmware, jag fick kitkat till min padfone a86 (deras nyaste padfone) samma dag som google lanserade lolipop....

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Skulle vilja påstå att Samsung folk är än mer galna som ger detta pris för en taskigt byggd plastbit.

sedan måste du tänka på att det är insidan som räknas de flesta med iphone kastar ändå på ett plastskal (iallafall som jag har sett)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det räcker gott med 5-6 modeller om året. 2 toppklass, 2 mellanklass, och två budget. Hur svårt ska det behöva vara?

Med färre lurar kan man ju även hoppas att samung orkar fokusera på Firmware-uppdateringar, för det är något som de verkligen är sämst i hela världen, ja kanske till och med universum idag.

Kanske inte i universum iallafall - det skall finnas en tillverkare på Alpha Centauri 4 som aldrig uppdaterar firmware. Deras telefoner är så billiga att man bara köper en ny. Har jag hört iallafall....
(Ok - riktigt Off Topic, men jag kunde inte låta bli!)

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är ju för att apple folk är galna.

Eller för att vi uppskattar enkelhet, funktionalitet, stabilitet före funktioner människor i största allmänhet ändå aldrig använder eller ens vet om finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung fanboys är overall mer efterblivna än Apple
Samsung är inte snabbare om Apple är mer optimerat.
Apple är först ut med 20nm på deras mobiler.
Samsung blev bara större när Apple startade fjäska på marknaden och log efter delvis vilket gjorde att alla som får turn ons från hårdvara och clock speeds att hata på Apple

Dom lyckades fixa problemen med nya iPhone 6 också som te x storleken/batteri osv.
Men klart att circlejerken börjar med nya "bending", vem fan sätter sig på en Mobil eller försöker böja den? jag kan nog böja samsung mobiler om jag tog i tillräckligt jag med.

Ingen Apple fanboy, föredrar Windows Phone då dom det senaste verkar har tagit ikapp rejält, speciellt med Cortana etc.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Iphone börjar faktiskt bli bra. 6 an är i rätt riktning.
Från början så halkade de efter för att de prackade på saker som de trodde var bäst för användarna. Ett helheltskoncept där allt ska vara Apple-approved rakt igenom. Nu har de släppt på detta och tom fått fullt LTE stöd. Dock så är de inte riktigt där än. Stöd för olika containrar saknas ännu - alla enheter har inte Airplay. Slopa filbegränsningen i DLNA. fixa minnesexpansionsmöjlighet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

S 6 och Note 5, räcker bra med dem.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ja tack, de har så många modeller att man får ont i huvudet. Samma gäller deras surfplattor.

Permalänk
Medlem

Förut har det funnits marginaler nu gör det inte det. Man anpassar sig efter marknaden. Vad några personer på Sweclockers anser vara rätt antal modeller ute på marknaden eller inte är inget som Samsung bryr sig om. Rätt innovativt att faktiskt ta steget att dela på komponenterna. Lite nyfiken blir i alla fall jag på om telefonernas livslängd kommer att påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

klaga fan inte på deras firmware, jag fick kitkat till min padfone a86 (deras nyaste padfone) samma dag som google lanserade lolipop....

Kitkat släpptes den 31 oktober 2013, så jag vidhåller att de är sämst i värden, om inte universum. Jag fick Kitkat till min SII aldrig, trotts att telefonen bevisligen klarar av det då cyanogenmod sägs flyga fram. Att de väntar ett år med ny firmware till en _nuvarande_ flaggskeppsmodell ett år efter officiell release är uruselt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Motorola gör det rätt en highend en mellan och en budget plus inget bloatware och stock Android. 1000 gånger bättre än Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

Motorola gör det rätt en highend en mellan och en budget plus inget bloatware och stock Android. 1000 gånger bättre än Samsung

Jag vet inte om Motorola är bättre än Samsung eller inte, men jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med att släppa flera olika modeller i samma klass så som Samsung och många andra stora tillverkare gör.

Gäller inte bara mobiltelefoner, TV-apparater, Dammsugare, tvättmaskiner eller vad fan som helst.

(Eller jo, varje modell tar upp plats i butikerna och ju fler modeller du har desto mer syns ditt märke. Gäller även nätbutiker. Men det är ändå dumt)

Permalänk
Medlem

Samsung är definitionen av bloat-företag. De har skitmånga produktkategorier (SSD, Mobiltelefoner, TV, kylskåp, diskmaskiner, laptops säkert flera). De har skitmånga förinstallerade, onödiga, appar på sina mobiler (typ 40 st på en Galaxy S4 Mini) och alldeles för många varianter av sina mobiltelefoner. OS:et på en GS4 Mini tar 6GB av de 8GB inbyggda minnet. De tänker aldrig "borde vi lägga in det här?", utan bara "KAN vi lägga in det här?" Samsung - in med allt, överallt.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Samsung är definitionen av bloat-företag. De har skitmånga produktkategorier (SSD, Mobiltelefoner, TV, kylskåp, diskmaskiner, laptops säkert flera). De har skitmånga förinstallerade, onödiga, appar på sina mobiler (typ 40 st på en Galaxy S4 Mini) och alldeles för många varianter av sina mobiltelefoner. OS:et på en GS4 Mini tar 6GB av de 8GB inbyggda minnet. De tänker aldrig "borde vi lägga in det här?", utan bara "KAN vi lägga in det här?" Samsung - in med allt, överallt.

därför jag bytte till sony, dom har oxå en del bloat men inte lika mkt som lägger sig och suger minne. min galaxy s3a är katastrofalt seg trots återställning av telefonen. den blev mkt snabb när jag hittade en orginal rom där alla onödiga program var borta, därimot fick jag problem med mitt imei nr då.

min z3 compact är mkt snabbare på allt, visst det är en nyare telefon men s3an borde vara snabbare efter en fabriks återställning tycker man.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.