Är denna processor "Bra" för en begagnad dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Är denna processor "Bra" för en begagnad dator?

Jag tänkte köpa en billig begagnad dator under 3000 kr ( har taskig budget).
Ska användas på resa, mest för att surfa, skriva och kolla film.
Men vill samtidigt ha det mesta för pengarna.

Dessa 2 har jag kollat på. Bra prisklass, men är dom gamla och sega?
Speciellt processorn undrar jag över, då det är en I5: a, men finns ju massvis av olika I3: or I5: or osv. Är detta en bra I5:a eller en sämre variant?

http://www.elgreen.se/sv/prischock/asus-u36sd-rx002v.html

http://www.elgreen.se/sv/prischock/asus-u36sg-rx038v.html

Vilken av dom är bättre än den andra?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Om ni inte skall spela de senaste spelen, eller köra otroligt processortunga program, så är inte processorn ert bekymmer.
Jag själv använder bärbara med både i3, såväl som den åldersdigna Core 2 Duo. Båda duger mer än väl för mina arbeten.

Det ni hellre skall satsa på, är en snabb hårddisk, och gott om RAM-minne. Helst en SSD om ni har råd. Men satsa först och främst på RAM-minne. jag skulle säga att allt från 4 GiB fungerar prima i de flesta fallen. Gå inte under 4 GiB RAM.

Tillägg:
För att svara på frågan:
Den med 7200 RPMs hårddisk verkar vettigare. Ni kan senare uppgradera till en SSD när ni får lite pengar över. Det kommer att bli den absolut största uppgraderingen någonsin.
Klassisk hårddisk versus SSD är som natt och dag. Går inte ens att jämföra.Till och med på riktigt gamla datorer.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Det är bra processorer i datorerna, Helt klart tillräckligt för Surf och film Jag hade valt dator nr 1 (Översta länken) då den har en 7200rpm disk (Mkt snabbare än 5400rpm)

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213