Hårddisk-fånerier

Permalänk
Medlem

Hårddisk-fånerier

Jag skulle ta och köpa ett par 3TB-are för min nya NAS.
SATA-600 förstås... (inte för att det spelar roll då mitt nätverk lär vara mer flaskhalsen)
Försäljaren i lokala butiken vill då kolla vilka diskar som fungerar med NAS:en.. WTF?
3.5 är väl 3.5? Nej tydligen har NAS:en en lista med diskar som är godkända, och diskarna har listor med NAS:ar som de passar till. Och det får inte vara en VANLIG disk nej, det ska vara en RED om det är NAS för den har bättre hållbarhet. Öh? Är inte poängen med en NAS att man kan RAID'a och kan hantera en kraschad disk? Vore det inte större poäng att köpa en RED om man kör den solo?
Förresten ska du ha VIDEO på disken? Då ska du ha en PURPLE... jodå...
"WD Purple’s exclusive firmware upgrades work with ATA streaming to reduce error pixilation and video interruptions that occur when desktop hard drives are incorrectly used as storage in security systems."
Osv. En myriad av disk-vaianter. Är tiden verkligen förbi när en disk var en disk?

Permalänk
Hedersmedlem

Både och. Det finns diskar med lite olika egenskaper, men främst tycker jag att detta verkar vara en säljare som tar sitt jobb på lite för stort allvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

WD RED är anpassade för Raid för att TLER värdet är mycket längre default än tex WD Green.
Använder man WD green diskar istället så är risken betydligt högre att NAS droppar disken från RAID konfigurationen.

Finns däremot ingen direkt fördel om man kör RED som solo jämte Green.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är olika firmware i diskarna och e.v. viss skillnad på komponenterna. Kör på WD Red till NASen.
WD Purple låter som att de kör firmware som bl.a. tar bort write retries vilket man inte vill ha vid t.ex. liveinspelning av video eller ljud (mer i professionella sammanhang)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Styrmjukvaran på hårddisken är nuförtiden anpassad för olika syften.
Green-mjukvaran är anpassad för att vara så energisnål som möjligt.
Red-mjukvaran är anpassad för att vara i igång hela tiden i ett raidkonfiguration, exempelvis i ett NAS.
Purple är anpassad för att kontinuerligt ta emot en bild/video-ström.

Det är för att du ska få så driftsäker miljö som möjligt.

Man tycker att slutanvändaren borde kunna välja vilket läge disken ska gå i då de inte skiljer sig fysiskt åt, men det skulle ju inte WD tjäna så mycket pengar på

Permalänk
Medlem

Kör på WD Red bara, så blir du nöjd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

Jag skulle ta och köpa ett par 3TB-are för min nya NAS.
SATA-600 förstås... (inte för att det spelar roll då mitt nätverk lär vara mer flaskhalsen)
Försäljaren i lokala butiken vill då kolla vilka diskar som fungerar med NAS:en.. WTF?
3.5 är väl 3.5? Nej tydligen har NAS:en en lista med diskar som är godkända, och diskarna har listor med NAS:ar som de passar till. Och det får inte vara en VANLIG disk nej, det ska vara en RED om det är NAS för den har bättre hållbarhet. Öh? Är inte poängen med en NAS att man kan RAID'a och kan hantera en kraschad disk? Vore det inte större poäng att köpa en RED om man kör den solo?
Förresten ska du ha VIDEO på disken? Då ska du ha en PURPLE... jodå...
"WD Purple’s exclusive firmware upgrades work with ATA streaming to reduce error pixilation and video interruptions that occur when desktop hard drives are incorrectly used as storage in security systems."
Osv. En myriad av disk-vaianter. Är tiden verkligen förbi när en disk var en disk?

En disk har aldrig varit "en disk". De har olika optimeringar, olika användnings områden och olika prisklasser.
De billigaste hårddiskarna som görs idag fanns inte förr, utan det var konsument eller Enterprise på den tiden.
Nu är toleransnivåerna på de billigaste konsument diskarna så låga, att sätter du dem i fel miljö så riskerar de rasa betydligt fortare.

WD Red har 2 fördelar, 1 den är designad att snurra 24/7 och motverka problemen som uppstår när flera diskar "jobbar och skakar enheten" samtidigt, som en RAID i en NAS gör.
2 den har timeout skydd, så att disken inte spenderar 1 minut på att försöka läsa en cell, vilket gör att hela RAIDen tappas, utan den "ger upp" i rätt tid och låter NASen försöka igen eller rätta till felet via RAID skyddet.

Sätter du in en "budget disk" så saknar du dessa fördelar och de kan överhetta diskarna, samt minsta fel så kastas disken ut ur RAIDen. Därför "godkänns" vissa diskar för det jobbet, och inte andra.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, fick en del svar jag med på saker jag inte kände till tidigare!

Permalänk
Medlem

Alright, tack för infon allihopa! Lärorikt.
Det har hänt en del på HD-fronten med andra ord.
Jag slog till på ett par RED's, de håller ju längre i vilket fall!
Måste dock säga att jag alltid har kört "vanliga" diskar i NAS:ar
och aldrig haft problem med att de tappas av NAS:arna.

Däremot har man ju fått byta disk titt som tätt, särskilt om det
är Seagate-diskar som man nyttjat garantin på och fått
tillbaks "reparerade".. de brukade hålla i ett par månader, ibland bara en (grrrrrrrr)....

Permalänk
Entusiast

Nu är det inte enbart i mjukvaran skillnaderna ligger.
WDs RED -serie är t.ex en aningen mer påkostade kullager och snävare toleranser, vilket skall reducera risken för att disken kraschar i förtid.
RED-serien är bättre anpassad för en kontinuerlig drift, än vad "vanliga" konsument-diskar är.
Dock inte lika påkostat som WDs "Datacenter" diskar, som dessutom har en mycket längre utlovad livslängd.

Nu kan det tänkas att detta bara är marknadsföring och det finns ingen praktiskt skillnad.
Tänk på att tillverkaren måste stå för det som de lovar, och de lovar oftast annorlunda i sin enterprise-serie, än vad de gör med miljövänliga lågenergidiskar. Olika löften = olika krav = noggrannhet i olika delar av hårdvaran.

Den absolut ultimata disken vore ju en som drar minimalt med ström, har extrema prestanda, en oerhört lång livslängd och extremt slitagetålig.
Det går att tillverka, men är det kostnadseffektivt?
Nej. Då får man välja det ena eller det andra, och olika områden har olika behov. Det är där som de olika serierna kommer in i bilden. Så helt taget ur luften är det inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hjälpsam

Trevligt med en försäljare som är kunnig och engagerad, när kunden börjar käfta emot, säger han inte bara, "whatever" så länge jag får sälja spelar det ingen roll, nej han försöker förklara!

Hoppas att dina diskar håller länge den här gången, Gigante.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Trevligt med en försäljare som är kunnig och engagerad, när kunden börjar käfta emot, säger han inte bara, "whatever" så länge jag får sälja spelar det ingen roll, nej han försöker förklara!

Hoppas att dina diskar håller länge den här gången, Gigante.

Jag tycker att det låter som ett typiskt exempel på en försäljare som lämnar kunden med fler frågor än hen hade när hen kom in i butiken och det är bland det mest irriterande jag vet. Jag har ett antal egna exempel på personer som jag skickat till en affär för att köpa en reservdel till deras dator. Av mig har de fått ett artikelnr som jag tycker att de ska köpa. Vad som sedan hänt är att säljaren bombarderat kunden med frågor så till den milda grad att de gått därifrån utan att handla något. Det hade varit helt ok om säljaren frågat och rekommenderat något annat, så tex om säljaren i TS fall sagt: "Du tänker WD Green. Vet du i en NAS skulle jag rekommendera WD Red eftersom de är utvecklade just för att sitta i NAS."

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att det låter som ett typiskt exempel på en försäljare som lämnar kunden med fler frågor än hen hade när hen kom in i butiken och det är bland det mest irriterande jag vet. Jag har ett antal egna exempel på personer som jag skickat till en affär för att köpa en reservdel till deras dator. Av mig har de fått ett artikelnr som jag tycker att de ska köpa. Vad som sedan hänt är att säljaren bombarderat kunden med frågor så till den milda grad att de gått därifrån utan att handla något. Det hade varit helt ok om säljaren frågat och rekommenderat något annat, så tex om säljaren i TS fall sagt: "Du tänker WD Green. Vet du i en NAS skulle jag rekommendera WD Red eftersom de är utvecklade just för att sitta i NAS."

Är ju skillnad på om du går dit där med syfte att handla exakt en vara, som du redan kollat upp, än om du går fram och ber att få en ny del till "en produkt" (som i detta fallet), då hade jag snarare varit förbannad på säljaren om han tagit fram en green disk, då den inte är kompatibel för en NAS (enligt NASens specifikationer).
Är som att får ett RAM minne som inte är kompatibelt, bara för att säljaren inte kollat upp det.

Sen om du själv säger att du vill ha en exakt vara, med art nr, så bör han så klart bara påpeka att den inte är helt rätt. Vill kunden ändå strunta i rådet, så får kunden skylla sig själv.

Är båda bra och dåliga sidor, och ofta är problemet att den som handlar inte vet vad hen handlar. De vet att någon sagt till dem "handla X", men inte varför, eller varför inte "Y" eller "Z". Så när säljaren frågar, i ett försök att få en nöjd kund, så får köparen panik då hen inte har en aning vad de ska gära.
Bästa jag märkt i den situationen är att förklara i mer detalj VARFÖR de ska handla "X" och inget annat innan du skickat dem att handla.

Permalänk
Medlem

Givetvis kan du inte köpa en vanlig disk till din nas om du frågar en återförsäljare som också som av en händelse råkar ha en RED disk till försäljning som av en slump också råkar kosta 400kronor extra för samma storlek...

Nej ta du och köp dig en vanlig disk med gott samvete. Garanti har du givetvis ändå och skulle disken mot förmodan gå sönder får du såklart en ny. Backup måste man ha oavsett om man har RED diskar eller "vanliga" diskar så inte heller detta är en anledning för att välja dyrare "premium" diskar (som i princip är samma disk till 100% men med en smått modifierad firmware som därför råkar kosta 400kronor extra)