Nexus 7 2013 död - "flash write error"?

Permalänk

Nexus 7 2013 död - "flash write error"?

Hejsan alla!

Har en Nexus 7 Wifi som verkar ha gett upp på mig. För cirkus två veckor sedan så tog batteriet slut, så tryckte i laddaren och lät den ladda upp. När jag startade den så fastnade den i en bootloop med Kitkat-cirklarna som snurrar runt och lyckades inte hitta någon lösning trots att jag kollade runt på nätet som en tok. Då den hade upplåst bootloader sedan förra ägaren (köpte plattan begagnad) tänkte jag att jag utan problem kunde installera om eftersom jag gjort det några gånger förr på min Nexus 4. Fick då till min förvåning "flash write error" när jag försökte image-filerna.

Testade med två olika USB-kablar men det hjälpte inte, testade även att installera om den via Windows istället för OS X och då verkar som att den har lyckats radera den gamla installationen av Android, eftersom plattan nu fastnar på Google-loggan istället för cirklarna (kommer inte åt recovery längre heller). Men däremot får jag fortfarande "flash write error" så fort den försöker skriva något. Är det någon som vet vad det kan vara för problem och/eller om det finns någon lösning till det?

Har googlat runt lite, och visa påstår att det kan vara flashlagringen som är defekt. Isåfall är det ganska segt då jag inte kan fixa problemet själv. Ifall det visar sig att det är ett hårdvarufel så har jag tänkt att kontakta Bazula och se vad de säger, om jag har tur så kanske de går med på en reklamation trots att den är köpt begagnad. Är det någon på här inne på Swec som har erfarenhet av att lämna in begagnade varor för reklamation/garanti (gärna med Bazula)?

TL;DR:
Nexus 7 fast i bootloop, när jag försöker flasha in Android på nytt får jag "flash write error" med två olika USB-kablar. Den ena USB-kabeln har fungerat felfritt till en Nexus 4 innan. Något som vet vad det kan vara för problem och om det fins någon lösning på det? Kan flashlagringen vara defekt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb