Egen hostad cloudservice (typ Dropbox) behöver tips

Permalänk

Egen hostad cloudservice (typ Dropbox) behöver tips

Nästan samma frågeställning som http://www.sweclockers.com/forum/145-moln-och-internettjanste...

Har en kund med ett gäng användare som behöver en Dropbox tjänst, men för det första ska det helst inte kosta något (dropbox 120:-/mån/anv.) för det andra så är dom ruskigt känsliga när det gäller informationen som skall delas, och litar egentligen inte på några "moln" tjänster.
Jag har tänkt mig en lösning där jag hostar en burk i mitt serverrum med en massa diskyta, accessbar från kunden och iPhones & Andoidlurar, samt möjlighet att sätta rättigheter för användare.

En administratör, några superusers och några läsare, vissa kataloger skall vara dolda för fotfolket och bara visas för ledning etc etc.

Kanske CrashPlan/code42´s Shareplan? https://www.code42.com/shareplan/ kostar iofs $10/mån/anv.

Helst nån gratis linux variant, nån som har några ideér? (billigt = mer cash till mig)

Jag har googlat sönder tangentbordet efter nån bra lösning.
Hilfe!

Peter

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Jag har googlat sönder tangentbordet efter nån bra lösning.

Förståeligt. Om man inte vet att det är SparkleShare man är ute efter så är det svårt att hitta.

Permalänk

Jo jag har kollat SparkeShare, men tycker det inte framgår om man kan styra användarnas rättigheter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Synology Cloud Station?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat SparkleShare, men jag använder ownCloud och det fungerar alldeles utmärkt. Skulle tro att det också uppfyller dina krav

*edit*
Man kan sätta in användarna i olika grupper, men hur avancerade behörigheterna kan göras till olika mappar har jag ingen aning om tyvärr.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Permalänk

har använt bittorrent sync som funkar riktigt bra. Bra hastigheter också, förutsatt att din "server" har bra uppkoppling. Utnyttjar ju även andra klienter för spridning av datat om det är filer som ska finnas på många ställen.

Permalänk

Skulle tro att owncloud passar dig, tänk bara på att ha redundans ifall en server går ned. Är ju ingen cloudservice om allt bara ligger på en server.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Jo jag har kollat SparkeShare, men tycker det inte framgår om man kan styra användarnas rättigheter.

SparkleShare's datalager är git, som har ett ganska bra stöd för fingranulära rättigheter.

Däremot är det enklaste kanske att sätta upp ett repo per projekt eller motsvarande, så länge användarna inte är involverade i ett alltför stort antal projekt.

Permalänk
Medlem

AeroFs

Titta på AeroFS om det uppfyller dina krav, för mig var det ett bra alternativ när jag hade samma frågeställning.

Deras teamserver löser en del problem https://www.aerofs.com/team-server/

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

har använt bittorrent sync som funkar riktigt bra. Bra hastigheter också, förutsatt att din "server" har bra uppkoppling. Utnyttjar ju även andra klienter för spridning av datat om det är filer som ska finnas på många ställen.

Jag skulle också vilja slå ett slag för bittorrent sync, fantastiskt program. Synkar min mobil, laptop och stationära dator med min server.

Permalänk
Skrivet av syrakarn:

Titta på AeroFS om det uppfyller dina krav, för mig var det ett bra alternativ när jag hade samma frågeställning.

Deras teamserver löser en del problem https://www.aerofs.com/team-server/

Ser helt okej ut, dock lika dyrt som dropbox eller crashplans motsvarighet, fritt för 3 users

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Skulle tro att owncloud passar dig, tänk bara på att ha redundans ifall en server går ned. Är ju ingen cloudservice om allt bara ligger på en server.

Om man synkar varje folder med en dator (annan än servern) så har man väl då redundans?

Visa signatur