Kinesiska vs Japanska i Gymnasiet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Kinesiska vs Japanska i Gymnasiet

Tjena!
Ska nu välja gymnasium och har möjlighet att välja antingen Kinesiska eller japanska som modernaspråk. Varför har jag då tänkt att välja mellan dessa? Jo jag har alltid velat bli astronom och tänkte då att gå rymdteknik på universitet eller liknande för att uppnå mitt mål.

Med tanke på att jag vill bli astronom känns det som kinesiska eller japanska skulle vara ett bra språk att kunna eftersom båda har kommit långt inom detta ämne. Så, vilket språk tycker ni jag ska välja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Skulle nog säga att japanskan är det något svagare valet, men ... att påbörja ett nytt språk och ta ett par kurser i det på gymnasienivå ger inte mycket mer än en grundläggande kunskap i språket. Så frågan är huruvida du avser att studera språket vidare och de facto kommer att använda det inom den närmaste framtiden. Om inte kommer du ha gått från grundläggande kunskap till att ha glömt bort det mesta förutom hur man beställer en öl tills dess att du är klar med högskolestudierna i rymdteknik. Visst, förståelsen avtar inte riktigt lika fort, men att skrämma ihop fungerande meningar och att föra en konversation är bara att glömma om man inte håller det vid liv.

Jag vill givetvis inte frammåla språkkunskaper som värdelösa, tvärt om är det kul att kunna många språk och i många fall kan man komma att bättra på sina tidigare språk genom att lära sig ännu ett, men man bör ha realistiska förväntningar på vilken nivå man kommer att uppnå och hur snabbt man tappar färdigheter i språk man inte använder.
Själv läste jag franska i högstadiet och spanska i gymnasiet. Franskan klämde jag till med ett VG i och spanskan MVG, och trots att jag försökt hålla språken så aktiva som möjligt - genom film, läsning etc. - och har tämligen god läs- och hörförståelse i de båda så skulle jag inte kunna föra mer än en väldigt basic konversation, just på grund av att jag praktiserat den delen en handfull gånger i båda språken sammanlagt under de 13 år som gått sedan jag läste det senaste, hälften av dem på fyllan.

Så, mitt råd är att ta det språk som du brinner mest för om du ämnar ta ett språk som inte talas i Europa, det ger bäst möjligheter att få ett vettigt betyg i ämnet, och ett bra betyg kommer alltid till användning när du söker till högskolan, oavsett utbildning.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Crazy Ferret:

Skulle nog säga att japanskan är det något svagare valet, men ... att påbörja ett nytt språk och ta ett par kurser i det på gymnasienivå ger inte mycket mer än en grundläggande kunskap i språket. Så frågan är huruvida du avser att studera språket vidare och de facto kommer att använda det inom den närmaste framtiden. Om inte kommer du ha gått från grundläggande kunskap till att ha glömt bort det mesta förutom hur man beställer en öl tills dess att du är klar med högskolestudierna i rymdteknik. Visst, förståelsen avtar inte riktigt lika fort, men att skrämma ihop fungerande meningar och att föra en konversation är bara att glömma om man inte håller det vid liv.

Jag vill givetvis inte frammåla språkkunskaper som värdelösa, tvärt om är det kul att kunna många språk och i många fall kan man komma att bättra på sina tidigare språk genom att lära sig ännu ett, men man bör ha realistiska förväntningar på vilken nivå man kommer att uppnå och hur snabbt man tappar färdigheter i språk man inte använder.
Själv läste jag franska i högstadiet och spanska i gymnasiet. Franskan klämde jag till med ett VG i och spanskan MVG, och trots att jag försökt hålla språken så aktiva som möjligt - genom film, läsning etc. - och har tämligen god läs- och hörförståelse i de båda så skulle jag inte kunna föra mer än en väldigt basic konversation, just på grund av att jag praktiserat den delen en handfull gånger i båda språken sammanlagt under de 13 år som gått sedan jag läste det senaste, hälften av dem på fyllan.

Så, mitt råd är att ta det språk som du brinner mest för om du ämnar ta ett språk som inte talas i Europa, det ger bäst möjligheter att få ett vettigt betyg i ämnet, och ett bra betyg kommer alltid till användning när du söker till högskolan, oavsett utbildning.

Humm Det har du alldeles säkert rätt i, att gå ett nytt språk på gymnasiet ger säkerligen bara grundläggande kunskaper vilket kan utökas om jag tar det initiativet. Måste verkligen tacka dig, har gett mig mer insikt i mitt val!
Om det är någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter så gör det gärna! Ju mer jag vet desto lättare blir det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Håller med Crazy Ferret, att läsa språk på gymnasiet ger ytliga kunskaper som tyvärr ganska snabbt tynar bort om man inte jobbar aktivt för att hålla uppe nivån.

Har också svårt att tänka mig att man kommer speciellt långt i språk som japanska och kinesiska genom att läsa ett par timmar i veckan under gymnasiet. Inlärningskurvan är flack (det tar alltså mycket lång tid innan man gör minsta framsteg) så du får mer se det som en liten introduktion.

Jag tror dock att japanska går fortare att komma igång med.
Det borde gå att lära sig Katakana och Hiragana ganska snabbt om du går in för det, och då släpper det nog lite.
Kinesiska är dock det strategiska valet mellan dessa två, om du ska lära dig ett språk.

Om jag får komma med ett tips så skulle det vara att välja något av språken, jobba lite extra utöver läxor och lektioner och känna efter om det är något för dig. Fastnar du för det och vill fortsätta så försöker du komma iväg till Japan eller ett land där man talar Mandarin och läsa språket på heltid i ett år när du blir färdig med gymnasiet. Du kan få CSN och det finns även en del stipendier.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Spelar ingen som helst roll. Inte bara för att man som ingenjör om nödvändigt talar engelska med sina kolleger, att din framtid är oviss, att Kina och Japan inte är i så värst behov av svensk arbetskraft eller att kurserna är väldigt grundläggande och allt Ferret sagt.

Läs båda.

Skickades från m.sweclockers.com

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Ska du plugga rymdteknik antar jag att du ska till Lule/Kiruna via LTU i framtiden och isåfall kan kanske kinesiska vara något att titta lite extra på. Kanske kan vara ett litet plus i kanten på en ansökan från http://www.ltu.se/ltu/stipendier-priser/student-stipendier/Ru... utifall du vill göra utbytesstudier i Kina?

Annars tror jag att japanska är större i Sverige än vad kinesiska är. Känns som att mycket populärkultur från Japan har slagit i Sverige så kanske är lättare att hitta människor att prata japanska med än kinesiska?

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |