Bahnhof IP-telefoni konfigurationsproblem

Permalänk

@a.bergr:

Hej!

Jag har fått jätte problem med detta som jag inte kan lösa, allt började för några månader sedan när jag uppdaterade min
Asus RT-N66U, har alltid kört merlin på den i flera år, och haft min ATA/SIP box från bahnhof legat på LAN sidan med Manuellt tilldelad DHCP, och sedan DMZ på IP adressen. Haft UPNp avstängt i routern.

Nu krånglar det hela tiden med att vi inte kan svara på inkommande samtal, om jag kör reset på routern och konfar upp den igen så funkar det ett tag, några dagar, hel skumt.

Om det nu är något som ändrats i asus firmware så är det i Merlin oxså tyvärr, ja håller på o bli galen.
Kan ju inte lägga ATA/SIP boxen innan routern, då skapar dne ju ett eget nät, samt begränsar hastigheten avsevärt :-((

Hur göra?

Permalänk
Medlem

Se till att kolla 100% att du vidarebefordrar alla RTP paket på rätt portar. Dvs jämför SIPboxens och routerns portforward. Låter nästan som om den hoppar till en port som du inte ställt in.
Kan du lägga upp något screenshot på SIPconf och ASUS port cont?
@Macquadra:

Permalänk
Skrivet av a.bergr:

Se till att kolla 100% att du vidarebefordrar alla RTP paket på rätt portar. Dvs jämför SIPboxens och routerns portforward. Låter nästan som om den hoppar till en port som du inte ställt in.
Kan du lägga upp något screenshot på SIPconf och ASUS port cont?
@Macquadra:

Jag har inte öppnat några specefika portar för sip, har ju lagt den på DMZ som jag skrev förut.
Jag kan ju inte komma in i ATA boxen, den är ju lösenordskyddad av bahnhof, eller kan man ta reda på login till den?

Men det märkliga är att för någon vecka sedan fick jag nog, och bytte ip på ATA boxen, sa till routern att tilldela den 192.168.1.125 i stället för .124 som jag alltid haft, sen la jag .125 på DMZ i stället, och nu har det funkat i nästan en vecka.

Måste va nåt knas med just .124 ip't och min router......

Permalänk

Återuppväckning

Jag skulle vilja väcka denna frågan till liv igen. Jag har försökt att använda tipsen i tråden men inte lyckats. Är det någon som har en idé om hur vi skall konfigurera Gigaseten.

Utrustning:
Gigaset A 690 IP
Asus RT-AC66U B1

De uppgifter jag har fått från Bahnhof är dessa:

Sip-name: SIP_xxxxxxxxx
Sip-password: xxxxxxxx
Server: mvp.bahnhof.net

Permalänk
Medlem

@jannegbgse suck, varför postade du ditt lösen etc. Nu får du kontakta Bahnhof och få nya uppgifter.

Man lägger inte ut uppgifter för konton, login osv. i ett forum

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@jannegbgse suck, varför postade du ditt lösen etc. Nu får du kontakta Bahnhof och få nya uppgifter.

Man lägger inte ut uppgifter för konton, login osv. i ett forum

Det var ju j-kligt klantigt... Tog copy-paste från fel rader i notepad... Man skall inte göra saker on the fly utan sätta sig ner i lugn och ro.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@jannegbgse suck, varför postade du ditt lösen etc. Nu får du kontakta Bahnhof och få nya uppgifter.

Man lägger inte ut uppgifter för konton, login osv. i ett forum

Incidenten gjorde att jag nu fick rätt uppgifter och att telefonen fungerar. Case closed.

Permalänk
Medlem

Inget ont som har något gott med sig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jannegbgse:

Incidenten gjorde att jag nu fick rätt uppgifter och att telefonen fungerar. Case closed.

Skönt. Felet var alltså bara felaktiga inloggningsuppgifter?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@jannegbgse ok, kanske är bra ändå att få nya uppgifter för säkerhets skull.

Dvs nytt login och lösen eller ?

Bra om det fungerar nu om du tidigare hade problem.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@jannegbgse ok, kanske är bra ändå att få nya uppgifter för säkerhets skull.

Dvs nytt login och lösen eller ?

Bra om det fungerar nu om du tidigare hade problem.

Ja, det blev nya uppgifter. Och jag hade lagt in de gamla på samma sätt (tror jag) men fick det inte att fungera.

Nu ringer det så glatt så!

Permalänk
Medlem

OK, bra.

Även om uppgifterna kom ut här så fick du nya. Då finns det ingen risk att dom letar sig vidare på Internet till andra platser.