Studera utan studiemedel, har nån provat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Studera utan studiemedel, har nån provat?

Halloj! Jag har efter några år som ingenjör i industrin insett att jag är tveksam till att göra detta resten av mitt liv.
Min största hjärtefråga är forskning om åldrande och det är något jag brinner för. I mitt tycke finns två stora frågor för mänskligheten, inget annat. Det ena är energifrågan, att hitta den eviga källan till "gratis" energi, typ allt de lovar med fusionsreaktorer, och det andra är det eviga eller i alla fall mångahundraåriga livet. Har vi liv och energi kan vi lösa alla andra frågor eftersom vi då i princip äger tiden.
Problemet är att jag inte har något studiemedel kvar. Det skulle krävas ca 5 års studier att kunna ansöka till en forskarutbildning och jag kan i princip bara tillgodogöra mig lite matte från förr så jag kan nog högst spara bort ett par månader på en ny utbildning.
Har någon provat att sadla om och studera helt utan studiemedel? Hur gick det?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Vanligast är att man antingen har ett kapital när man startar som man lever på alternativt att man kan jobba vid sida av studierna. Det brukar funka utan större problem för folk som klarar av att hålla en budget.