Extern hårddisk vibrerar

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014

Extern hårddisk vibrerar

Har ett NZXT Phantom 410 och valde att ta bort den stora hårddisk-buren häromdagen för att få mer plats och luftflöde i burken. Flyttade både SSDn och HDDn till den andra buren som har 2 vaggor och installationen gick som vanligt liksom. Datorn startade som vanligt, men varje gång datorn/hårddisken "tänkte" så låter HDDn något så fruktansvärt. Detta har aldrig varit ett problem förut i den stora buren och den har alltid arbetat tyst liksom. Antar att det inte är något farligt, men mår ändå dåligt i själen när min dator låter så. Fick råd av polare att jag kan ha monterat HDDn lite snett och att därför låter vibrationerna för att den ligger och vibrerar mot något. Har placerat om den och varit extremt noga med att den ligger rakt och att vaggan är intryckt hela vägen - men utan resultat. Är det någon annan som upplevt liknande upplevelser med den mindre buren i Phantom 410 eller är det bara jag som fortfarande inte har monterat korrekt?

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Rofliver:

Har ett NZXT Phantom 410 och valde att ta bort den stora hårddisk-buren häromdagen för att få mer plats och luftflöde i burken. Flyttade både SSDn och HDDn till den andra buren som har 2 vaggor och installationen gick som vanligt liksom. Datorn startade som vanligt, men varje gång datorn/hårddisken "tänkte" så låter HDDn något så fruktansvärt. Detta har aldrig varit ett problem förut i den stora buren och den har alltid arbetat tyst liksom. Antar att det inte är något farligt, men mår ändå dåligt i själen när min dator låter så. Fick råd av polare att jag kan ha monterat HDDn lite snett och att därför låter vibrationerna för att den ligger och vibrerar mot något. Har placerat om den och varit extremt noga med att den ligger rakt och att vaggan är intryckt hela vägen - men utan resultat. Är det någon annan som upplevt liknande upplevelser med den mindre buren i Phantom 410 eller är det bara jag som fortfarande inte har monterat korrekt?

Tacksam för svar!

http://cdn.overclock.net/4/44/447c09bf_NZXT-Phantom-410-Craft...

Här är en bild på chassit. Tog alltså ut den övre buren och placerade mina två hårddiskar i den nedre buren.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är infästningen som överför mer vibrationer till lådväggarna så att ljudet hörs starkare, du får skaffa en fjädrande upphängning av nån sort eller andra diskar som vibrerar mindre om det är ett problem, man kan även monter a på bitumenmattor på lådväggarna för att dämpa vibrationerna.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Har du provat att köra HDD'n helt löst utanför chassit? Blir den tyst då?

I så fall så är det en verifiering på att det är buren eller rättare sagt hdd och bur i interaktion med chassit som orsakar en förstärkning av ljudet.

Prova vad som händer om du placerar plåster mellan vaggan och buren för att försöka se om denna dämpande åtgärd gör någon skillnad.

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.3GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (2X4GB)8GB Kit, Lagring: Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 7 Ultimate Edition Svensk

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Förresten varför frågar du om extern hdd ? Är det felskrivet eller är det nått du inte berättat ? Har du lagt en extern hdd löst inuti lådan eller nått liknande ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av mrqaffe:

Förresten varför frågar du om extern hdd ? Är det felskrivet eller är det nått du inte berättat ? Har du lagt en extern hdd löst inuti lådan eller nått liknande ?

Oj, felskrivet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Rofliver:

Oj, felskrivet.

Ok. så kan det gå...
Du får ordna en vibrationsdämpad upphängning eller dämpa lådans vibrationer om du ska få det tystare.