Permalänk
Medlem

KVM-switchar och inputlag

Beställde hem en KVM-switch, närmare bestämt en Aten CS62A, till mina retroburkar. Den switchar VGA, PS2-tgb + mus, samt ljud.

Jag får för mig att den introducerar en mikromal inputlag, så liten att jag inte är säker på om jag inbillar mig eller ej, men när jag googlade lite, så hittade jag en kundrecension på Newegg som konstaterar samma sak. Se spoiler:

Works as advertised but not for gaming

Pros: Plug and play, worked right out of the box. No real way to hook it up wrong. No button to switch from one PC to the other, but the double tap of the Scroll Lock works, so no big deal.

Cons: There's only one con, but it's a biggie at least for me. I have this hooked up to my serious computer and my gaming rig. The video connection through the KVM adds just enough video lag to make the games unplayable. I'd been using a Star Tech KVM that suddenly died after multiple years of flawless service with zero video lag. Replaced the Star Tech with this and I'm disappointed. It does what it says so I won't return it, but it is useless for what I wanted it for.

Other Thoughts: If you just want Office apps, surfing, email, etc. this is a fine unit. If you want to runs high frame rate apps like games through it, look elsewhere.

Dold text

Detta är dock den enda förekomsten jag hittar av att någon klagar på inputlag, och jag vågar nog gissa att just denna modell är en av de mest spridda KVM-switcharna för VGA och PS2-grejer. Vore det ett stort problem borde man ha sett fler klagomål.

Nu är väl problemet, inbillat eller ej, inte så stort att jag inte kan leva med det, men det hela väckte några elektronikdesignmässiga frågor:

Finns det några skäl till att en såndär liten KVM-switch skulle hålla på och fördröja eller behandla signalen på något sätt som introducerar en fördröjning, och vad skulle skälen till att vilja göra det i sådana fall vara? Man tycker ju det bara borde vara frågan om en ren passthrough som inte på något sätt bör fördröja bildsignalen, speciellt som det faktiskt är frågan om en analog signal.

Switchen emulerar förstås inkopplade enheter på de in/utgångar som inte är aktiva. Skulle en eventuell fördröjning kunna vara nödvändigt för att få det att fungera?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Det står ju att den har automatik av nån sort så det måste väl finnas en elektronisk switch i den och kabeln blir ju lite längre, rent krasst så blir det ju mer latens men innan jag får se nån mätning på latensen så tror jag att ökningen är försumbar förutom just när man växlar mellan datorerna, men det finns ju passiva också och de tillför ju bara ca 3 nanosekunder per meter kabel du lägger till och det är ju teoretiskt omöjligt att undgå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det står ju att den har automatik av nån sort så det måste väl finnas en elektronisk switch i den och kabeln blir ju lite längre, rent krasst så blir det ju mer latens men innan jag får se nån mätning på latensen så tror jag att ökningen är försumbar förutom just när man växlar mellan datorerna, men det finns ju passiva också och de tillför ju bara ca 3 nanosekunder per meter kabel du lägger till och det är ju teoretiskt omöjligt att undgå.

Nej, switchen borde inte introducera någon märkbar latens. Visst, elektroniska switchar kan göra det, men i och med att det finns dylika som inte gör det, så vore det ju en ganska rejäl designmiss att välja en dylik som gör det. Sedan är jag också tveksam till att ens de switchar som har mest fördröjning har en så stor sådan att det skulle märkas i detta sammanhang.

Instämmer även vad det gäller propageringsfördröjningen, den är i storleksordningen nanosekunder i en tvåmeterskabel utan att börja rota i vilket material man valt till isoleringen, och helt försumbar i sammanhanget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att tvinga fram en switch?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Finns det nåt sätt att tvinga fram en switch?

Förstår dessvärre inte riktigt vad du menar?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!