Hur farligt är det att bli kartlagd av reklamföretagen?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Hur farligt är det att bli kartlagd av reklamföretagen?

Gratistjänster.
Det gillar vi alla. Och många av oss använder gratistjänster varje dag.
Med gratistjänsterna följer också reklam. Illa! ...eller ... ?
Företagen som erbjuder gratistjänsterna får betalt via reklamintäkter, och det är ju bra. Annars skulle det inte fungera, och tjänsten skulle kosta en stor summa pengar eller inte existera alls.
Redan när ni läser detta nyttjar ni en reklamfinansierad gratistjänst. Folket bakom Sweclockers.com jobbar inte gratis om ni trodde det.

Det verkar finnas två läger i den här frågan:

• De som inte räds reklamen, eller bryr sig helt enkelt inte.
    De vet varför den finns där och bryr sig inte så mycket mer om det.
    Skit samma vad som händer.
    -"Yeah... whatever man... whatever..."

• De som undviker reklam likt pesten.
    Reklamen skall undvikas. Företagen spårar, datalagrar, profilerar, förföljer och trakasserar en.
    Slipper så mycket som en liten reklamtext in, så är man rökt.
    -"Game over man... GAME OVER!"

Ja, jo... jag kanske överdrev det hela en aningen, men ni förstår vart jag vill komma.
Och ja, Jag är väl medveten om att det inte är svart och vitt. Det finns olika nyanser av grått också. Men för argumentationens skull delar vi upp det i svart och vitt. Enklast så.

Nu till frågan: Hur farligt är det att bli kartlagd av reklamföretagen?
Jag funderar:
Jag använder en bunt olika tjänster som är gratis. Google Android, Gmail, sökmotorn, Google maps... etc. etc.
Likaså Wifog, Dropbox, Facebook med mera.
Lag använder mig av Coca Colas senaste juljippo där man samlar poäng, och får erbjudanden.
Och jag har McDonalds App installerad, och de spårar mig.
Jag är väl medveten om att de alla spårar och profilerar mig. De gör allt för att väcka mitt intresse och få mig att aktivera annonserna.
De tjänar pengar på det, och de tjänar ännu mer när de säljer profilen till andra reklamföretag som i sin tur använder det för att rikta ännu mer reklam som passar min intresseprofil. Förr eller senare måste jag ju fastna för någon av de där oemotståndliga erbjudandena.

Vad får jag då ut av detta spårande, profilerande och förföljelse?
Gratis tjänster och rabatterade erbjudanden.
McDonalds-appen ger mig rabattkuponger direkt i mobilen.
Dropbox erbjuder mig mer utrymme.
Google ger mig .. ja... allt det där som jag inte behöver betala för.
Coca Cola ger mig gratis produkter eller rabatter.

Men vad för nackdelar har det?

Varför jag frågar beror på att på sistone har folk varnat mig en hel del för nyttjandet av allehanda gratistjänster och lockbeten.
Senast ut i raden av varningar var någon som nämnde att Wifog på något sätt skulle vara till en stor nackdel, och att deras avtal är något man måste se upp med. Jag har nu läst igenom avtalet två gånger, och hittar inte det jag bör vara så rädd för.
Likaså har jag fått en del folk som varnat mig för att använda Coca Colas poängsamling. Skall tydligen vara farligt.

Detta är bara ett par exempel. Fler varningar och oroande har jag fått ifrån folk som verkar väldigt oroliga och nästan rädda för de olika gratistjänsterna.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008

Jag ser det som en situation där man tjänar på varandra. Jag tjänar som exempel på att google erbjuder mig bra produkter utan att jag behöver betala för dem, och google tjänar pengar genom att de visar reklam för mig. Att köra den gamla "du är produkten" är enligt extremt lat argumentation för de som inte har ett bra argument men som hatar reklam. De må tjäna pengar på mig genom riktad reklam, men jag sparar pengar på det de ger i gentjänst.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

*tråd flyttad*

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det är ju en avvägning förstås. Jag tänker en del på sådana här saker och diskuterar dem mycket med några personer och våra åsikter skiljer sig ganska rejält trots att vi alla är ganska vettiga och står på ganska samma sida i diskussionen. Jag jobbar också på ett företag som sysslar med just kundrelationer, dock på en helt annan nivå förstås.

Många anser att Google är värst och på en del sätt är de ju det. De har överlägset mest information om flest personer. Men samtidigt så är Google ganska tydliga med att de aldrig delar ut personlig information till någon som inte du har gett tillåtelse att få den infon. Många tror att Google lever på att sälja information om sina användare men så är inte fallet, utan vad de säljer är annonser riktade mot väldigt specifika, snäva och detaljerade målgrupper. Det kan förstås upplevas obehagligt, exempelvis om man tittar på skärmar på säg Komplett och sen surfar runt på något helt orelaterat och får en massa annonser om skärmar och inte bara från Komplett utan från Dustin osv. men det betyder ju inte att någon person vet eller ens kan ta reda på att du kollar på skärmar utan bara att du, genom din sökning på komplett, har hamnat i en målgrupp som är intresserad av skärmar online.

Situationen med Facebook är ju ganska likartad med skillnaden att FB (i mina ögon i alla fall) ger väldigt mycket mindre tillbaka till användarna jämfört med Google, och än mer så med tiden då FB blir allt mer av en annonsplattform och allt mindre ett socialt nätverk.

Tittar man på mindre aktörer så blir det svårare. Jag vill inte uttala mig om Wifog exempelvis för jag har ingen koll på dem. Du säger att avtalet inte tyder på att de delar ens uppgifter, och det är ju bra men bara om du litar på att de följer sitt avtal och det är ju extremt svårt för oss att veta liksom. McD-appen, för att ta ett exempel, känns lite suspekt då den vill ha tillgång till en väldig massa saker men samtidigt förstår jag ju varför de exempelvis vill ha GPS-plats (för att de har platsbaserade kampanjer) eller tillgång till kameran (QR-koder), däremot vet jag inte varför de vill ha tillgång till info om mitt Google-konto. McD är dock ett så stort företag att jag hade litat ganska mycket på vad de skriver i sina avtal om detta. Men det blir ju en avvägning, är det värt att ge McD tillgång till min plats konstant för att få rabattkuponger och erbjudanden? Spel och appar som vill ha access till exempelvis plats utan anledning bör man dock undvika helt förstås.

I Sverige så är väl den aktör med flest uppgifter (vad jag förstår) Ica. Ica är störst på livsmedel i Sverige och vid merparten av köpen dras ett Ica-kort så det faller sig rätt naturligt. Jag har själv ett Ica-kort och drar det för det mesta (dock handlar jag inte så värst mycket på Ica) och detta bara för att få typ en procent i bonus. Det kanske är att sälja sig själv lite för billigt, men det är ju individuellt. Man kan också se det som att man får en hel procent tillbaka för att bara handla som vanligt, så pengar gratis liksom.

Så insamlingen är en sak. Den går för det mesta att undvika, antingen genom att göra ett val så att de inte använder ens info (som exempelvis att be Google att inte följa ens surfning) eller genom att välja en annan produkt eller butik. I en del fall går det inte att undvika, exempelvis skatteverket, radiotjänst eller trängselskatt, men för dessa så är normalt kraven på säkerhet och integritet mycket högre än för valbara produkter.

Sen bör man tänka på vad som görs med infon. Google visar annonser och försöker förbättra din användarupplevelse, Ica skickar väl anpassade erbjudanden osv. men det är ju vad vi har gått med på. Problemen kommer ju när de delar med sig av informationen till andra. Det är ett problem ifall man exempelvis börjar få massa adresserad reklam hem bara för att något företag har dragit slutsatsen att du är en intressant kund. Exempelvis har jag börjat få en väldig massa kreditkortsansökningar den senaste tiden sedan jag började tjäna hyfsat, det fick jag aldrig när jag var student liksom. Det kommer dock från inkomstuppgifter som är offentliga så det är svårt att komma runt. Det hade förstås varit värre om jag till exempel hade sökt en massa på depressionssymptom eller så och sen började det komma hem eller visas en massa spritreklam med ett budskap om hur glad och bekymmersfritt livet blir när man dricker eller så. Eller om man söker information om aborter och börjar få en massa propaganda från anti-abort-rörelser, religiösa organisationer eller så.

Ytterligare en aspekt är ju statens möjlighet att få tillgång till dina uppgifter. Ges de ut hipp som happ eller krävs det domstolsbeslut. Vilken info sparas. Osv. Jag menar, jag skiter ju i om Google vet vart jag rör mig, det är till och med bra i många fall då jag kan se vart jag har varit långt senare och så, men om polisen fick tillgång till den infon så hade det inte känts ok, än mindre om jag bodde i Ryssland eller så.

Sen tror jag att rädslan i många fall är överdriven. Jag jobbar inom branschen och det system jag sköter kan ge hyfsat detaljerad info, bara om köp som kunderna gör med kundkort eller så förstås, men av butikskedjorna (alltså mina kunder) så använder de ytterst lite av detta.

Så, för mig är det verkligen en gråskala.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

@snajk
Det mesta där håller jag med om. Men samtidigt så ser jag det lite väl extremt långsökt och lite väl mycket paranoia när man oroar sig för vad Polisen, Staten och liknande myndigheter/organisationer gör med upgifterna.
Själv har jag oerhört svårt att tro att Polisen i skrivande stund följer mina inlägg här på Sweclockers. Inte ens på Flashback om jag skall vara ärlig. Det finns inte ens någon utredning på mig.

Att spåra en individ har i regel ett syfte. Oftast gör reklamföretagen det för att de skall kunna rikta mer intressant reklam till en.

Låt oss ponera att jag utför något som skulle väcka organisation "X"s intresse, och de försöker spåra upp alla mina uppgifter, inlägg, bloggar, tyckande, tänkande, grubblande och porrsurfande. Då kan de förr eller senare kartlägga mitt beteende, och med tiden få tag på mig och eventuellt kontakta mig (Böter, arrestering, varning, "hälsa på", kidnappning ... ).
Låt mig då vända på den steken: Om jag nu skulle ha ett intresse att utföra något som väcker X's intresse, så är jag så pass smart att det sker helt anonymt. Jag är inte så urbota korkad att jag slänger iväg mina uppgifter till vad som helst hur som helst.

Saken är den att jag väger huruvida jag litar på ett företag eller inte.
Wifog t.ex, ansåg jag vara tillräckligt tillförlitliga, att de fick mitt telefonnummer, epost, bostadsadress och personnummer. Det vill säga uppgifter som redan är offentliga. Jag litar tillräckligt mycket på dem att jag kan ge dem min riktiga epost-adress. Jag visste redan syftet med uppgifterna, och jag vet redan att de lever på reklamintäkter och profilering av sina kunder.

Samma offentliga uppgifter skulle jag aldrig någonsin ge till ett eventuellt TPB-konto (Rent hypotetiskt)
Inte för att jag räds att de får redan offentliga uppgifter, utan att jag helt enkelt inte vill förknippas med den tjänsten.

Någon skulle kunna skicka alla mina uppgifter via flygblad över hela Ryssland, och jag skulle som mest höja på ena ögonbrynet i förvåning. Det finns inget syfte med uppgifterna i sin ensamhet. Uppgifter måste förknippas med något för att ha ett värde.
Den ryska befolkningen skulle plocka upp flygbladen och säga: "Что это? Никто не знаю. Мусор!"

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)