Hårddisk/hybrid/SSD till [PS4], vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

Tjena alla!

Har funderat på att byta ut min hårddisk på mitt PS4.
Tänkte fråga er om det är ens är värt att byta ut den,
hur mycket snabbare blir det med en hybrid eller ssd.

Skriv gärna ner era tankar!

Permalänk
Medlem

Tjena alla, la upp detta inlägget på lagring också.

Tänkte fråga er om det är ens är värt att byta ut den och om det är någon någon erfarenhet av det. Är det svårt?
Hur mycket snabbare blir det med en hybrid eller ssd?

Permalänk
Medlem

Spelar du från cd eller nerladdat på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Har du spel som laddas från hårddisken i ditt ps4 så är det värt med ssd helt klart, annars är det ju skivläsaren som sätter stopp fortfarande heh.
vet inte om det blir prestandaförbättringar i tyngre spel men laddtiderna minskar ju om du har spelen installerade på hårddisken.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ueix:

Tänkte fråga er om det är ens är värt att byta ut den och om det är någon någon erfarenhet av det. Är det svårt?

Hej!

Kolla exempelvis på:
http://www.ign.com/wikis/playstation-4/PlayStation_4_Hard_Dri...

Och exempelvis:
http://www.tomshardware.com/reviews/ps4-hard-drive-upgrade,36...

Själva bytet i sig är enkelt, bara ta bort luckan för disken (den blanka över Bluray läsaren, dvs vänstra sidan på PS4:an)
Så sitter disken där under enkelt, bara ta ur den, skruva ur den ur hållaren, skruva i den nya, sätt i den på med lyckan.
Starta sedan upp din PS4:a i återställningsläge med ett usb minne med en kopia av PS4:ans mjukvara för att installera denna.

Så är det klart

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ueix:

Tuta och kör
http://www.sweclockers.com/annons/104988-ooppnad-samsung-840-...

Permalänk
Medlem

Väldigt lätt att byta ut, tänk på om du tänker köpa mer en 4-5 spel totalt till din PS4 så behöver du en 512GB SSD+, många spel fyller din HD väldigt fort, runt 35-50GB för de större spelen. Tänk på att många redan idag har passerat 512GB gränsen på spel ( ~410GB för att vara exakt ).

Tänk också på att du behöver en disk som är större en 180GB, då detta är minimum gränsen.

Samt hur man gör har du här: https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/51...

Äger själv en 1TB SSHD och är hyfsat nöjd, dock lär byta ut till någon 2TB+ när de väl kommer, min PS3'a T.ex. har också en 1TB SSHD och den är helt full.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Väldigt lätt att byta ut, tänk på om du tänker köpa mer en 4-5 spel totalt till din PS4 så behöver du en 512GB SSD+, många spel fyller din HD väldigt fort, runt 35-50GB för de större spelen. Tänk på att många redan idag har passerat 512GB gränsen på spel ( ~410GB för att vara exakt ).
Tänk också på att du behöver en disk som är större en 180GB, då detta är minimum gränsen.
Samt hur man gör har du här: https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/51...
Äger själv en 1TB SSHD och är hyfsat nöjd, dock lär byta ut till någon 2TB+ när de väl kommer, min PS3'a T.ex. har också en 1TB SSHD och den är helt full.

Nja, så fort fylls den inte.
Då spelen varierar i storlek så får man in rätt många spel ändå på de ca 400GB som finns på en "stock" PS4a med 500GB disk.

Så det finns egentligen ingen större anledning till att köpa en större disk än 500GB om man nu inte köper de flesta spelen digitalt, och har dålig internetlina så man inte kan ladda ner spelen på kort tid vid behov.

Annars så är det ju bara att radera installerade spelet och i så fall installera det på nytt i framtiden om man skulle återgå till ett äldre spel, tar ju inte så lång tid i alla fall.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

jag kör på Hybrid 1TB SSD inga klagomål laddar snabbt och bra nästan lika bra som vanlig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Har du spel som laddas från hårddisken i ditt ps4 så är det värt med ssd helt klart, annars är det ju skivläsaren som sätter stopp fortfarande heh.
vet inte om det blir prestandaförbättringar i tyngre spel men laddtiderna minskar ju om du har spelen installerade på hårddisken.

https://www.youtube.com/watch?v=InermmePbd4

Alla spelen installeras på hårddisken oavsett om spelet är digitalt eller via skiva.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Alla spelen installeras på hårddisken oavsett om spelet är digitalt eller via skiva.

Ah ok... har inte haft någon konsoll själv sedan första xbox som kom ut 2001. och visste att det var valbart på ps3 eller xbox 360 om man skulle installera via hårddisken eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Då spelen varierar i storlek så får man in rätt många spel ändå på de ca 400GB som finns på en "stock" PS4a med 500GB disk.

Så det finns egentligen ingen större anledning till att köpa en större disk än 500GB om man nu inte köper de flesta spelen digitalt, och har dålig internetlina så man inte kan ladda ner spelen på kort tid vid behov.

Annars så är det ju bara att radera installerade spelet och i så fall installera det på nytt i framtiden om man skulle återgå till ett äldre spel, tar ju inte så lång tid i alla fall.

Det gör det! Jag har tre spel på min PS4 Bf4 ca65GB, GTA ca50GB, Killcone ca37GB och ett demon samt 4 små spel som tar typ 8GB och min Hdd är halv full redan. Så minst 500GB behövs, helst mer.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej jag antar då att jag inte har 225GB ledigt på min 1TB disk på min PS4 då, antar att det är en totalt omöjlighet att ha 622GB+ spel på konsolen redan idag.

Vist, det går att radera, radera radera och installera hela tiden, men med tanken på hur skakig och långsam PSN har varit på senare tid så inget jag ser fram emot, tog förövrigt 17 timmar för mig att slita ner ett spel i tisdags exempel. Och det är inte på grund av att jag har långsam uppkoppling, utan att PSN är segt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.