Avaktiveras Windows 8.1 vid byte av hdd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Avaktiveras Windows 8.1 vid byte av hdd?

Behöver man aktivera om Windows 8.1 om man byter en hdd mot en ssd (ej system-disk)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005

Om du klonar disken borde det inte vara något problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

vad är det för licens på ditt windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Om det inte är en system disk så är det bara att köra på. Krävs ingen ny aktivering så länge du inte ominstallerar Windows

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series
16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Ska så vitt jag vet (enligt OEM licens regler, som jag fick svar på MS) vara moderkortet som styr. Nytt moderkort, ny licens. Ny CPU/HDD/Minne/GPU etc.. inga problem. Dock måste du se till att man har nyckel och rätt version av Windows.

Men om det är en icke systemdisk, är det bara att byta, utan att ens bry sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Vad jag vet så beror det också på moderkortet, tex nya märkesdatorer där sitter licensen i bios, för just den typen av licens som Windows 8.x har som är installerad.

Men om det är ett standardmoderkort, och en Windows 8.x som man har köpt själv, blir det samma som med Windows 7 dvs man får ange licenskod osv.

Dock byte av HDD/SSD bör inte påverka nått av fallen, utan ska gå bra att omaktivera.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Tack alla för svar.
Då är det bara att vänta på mellandagsrean.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Har bytt moderkort 2 ggr :/ med samma OEM WIN 8.1 utan problem. Tror jag fick ringa MS automatiska tele senaste gången..
Men den upphör inte att gälla, vilket jag trodde