LG G3, sprucken display på kort fall, mitt fel eller fabrikationsfel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

LG G3, sprucken display på kort fall, mitt fel eller fabrikationsfel?

Hejsan!

Haft min G3 i dryga 2 veckor nu, och idag hände det alla fruktar med fina telefoner.. Skärmen sprack.
Det var ett fall på knappa 5cm, fotknöl-höjd till golv ur byxan på toaletten. Det var mot vanligt badrumsgolv, som jag anser är ett relativt mjukt underlag (heltäckningsmatta, ej kakel eller så).

ThePhoneHouse sa att det förmodligen faller under handhavandefel, och att reparation kommer kosta 2800kr, men skickade in den iaf och får ta upp strid senare.
Finns det någon chans för mig att bevisa att detta inte kan vara annat än fabrikationsfel då ingen normal telefon hade gått sönder på detta fall? Om inte, tror ni allförsäkring (drulle-försäkring) täcker detta mot självrisken om 1400kr?

Känner mig så jävla deppig när man köper en så dyr telefon och den ska pajja för något sådant otroligt löjligt som tom. en iPhone 4 skulle överlevt...

Tack på förhand, mvh
Phoenix ~

PC | Z170 Pro Gaming | i7 6700K | 32Gb LPX | 1080Ti STRIX | NH-D15 | Acer X34 |
Laptop | Lenovo Y720-15IBK | i7 7700HQ | 8Gb | GTX 1060 6Gb |
Laptop#2 | MSI GS70 2QE | i7 4720HQ | 16Gb | GTX 970M 4Gb |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2007

Otrolig otur, alla telefoner kan gå sönder.. Gäller bara att den faller i rätt vinkel och träffar en öm punkt. Självrisken bör gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: FD Define R5 - Mobo: Asus Z97-A - CPU: Core i7 4790K - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: EVGA GTX980Ti ACX 2.0+ SC+ - Minne: 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz CL9
Lagring: Intel 520 SSD 180GB, Seagate 2TB - Ljud: Asus Xonar DG
Nätagg: FD Integra M 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Kimpur:

Otrolig otur, alla telefoner kan gå sönder.. Gäller bara att den faller i rätt vinkel och träffar en öm punkt. Självrisken bör gälla.

Otur till 110% kan jag säga, värsta var att den sprack MITT I, inte i en kant eller så.. utan nästan exakt i mitten av skärmen som om den skulle landat mot en sten/grus. Tycker detta är sjukt dåligt, aldrig varit med om en lur som går sönder så lätt.
Antar att det bara är att börja ringa försäkringsbolaget och starta processen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av phoenixdisciple:

Otur till 110% kan jag säga, värsta var att den sprack MITT I, inte i en kant eller så.. utan nästan exakt i mitten av skärmen som om den skulle landat mot en sten/grus. Tycker detta är sjukt dåligt, aldrig varit med om en lur som går sönder så lätt.
Antar att det bara är att börja ringa försäkringsbolaget och starta processen.

Hur fall den? Räcker att den faller på sidan i rätt vinkel och kraften gör att den spricker när glaset inte orkar absorbera det. Sidan är oftast värst än att falla platt på skärmen då trycket blir mer koncentrerad då ytan bler mycket mindre som tar slaget.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Commander:

Hur fall den? Räcker att den faller på sidan i rätt vinkel och kraften gör att den spricker när glaset inte orkar absorbera det. Sidan är oftast värst än att falla platt på skärmen då trycket blir mer koncentrerad då ytan bler mycket mindre som tar slaget.

Den mer gled ur än föll, landade med skärmen ner. Skulle tippa på att botten kanske tog i lite först (inga märken alls dock), men som sagt.. bokstavligen byxfickan vid fotknölen och gled ur, lär ju vara mer spänning i mina tajta slim-byxfickor haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Det finns inte en chans i hela världen att serviceverkstaden tar in den på garanti. Du kommer få ett kostnadsförslag för att reparera skärmen alternativt betala en undersökningsavgift för att de ska skicka tillbaka telefonen utan reparation. Hör av med din försäkringsbolag om det finns något i din försäkring som kan täcka hela eller delar utav kostnaden.

Annars så är det ju Black Friday idag
http://www.siba.se/mobil-hemtelefon-gps/mobil-hemtelefon/andr...

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Förstår inte hur detta skulle gå på garanti. Skickar du in den på service kommer dom bara att be om betalt för att reparera den. Väljer du att dom inte ska göra de så kommer du ändå få betala dem för deras inspektion av mobilen. Ingen chans att detta går på garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Dec 2007

Det var riktigt oturligt
en jobbar kompis har en G3 och han tappade den från örat på ett betonggolv plus att han råkade trampa på den, och båda trodde den skulle vara död, men han satte i bakstycket och batteriet och den var som förut.
Vi båda blev helt förvånade faktiskt.

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Vi byter nu skärm för andra gången på tre månader. Vi har snart betalt telefonen två gånger, och den används fullt normalt. Nu senast sprack den i fickan.

Nästa gång slänger vi skiten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Vispen74:

Vi byter nu skärm för andra gången på tre månader. Vi har snart betalt telefonen två gånger, och den används fullt normalt. Nu senast sprack den i fickan.

Nästa gång slänger vi skiten.

Själv är jag kalas nöjd med telefonen, haft Galaxy S2/S4 och iPhone 4S innan denna - Hands down bästa telefonen jag ägt för sin generation, tycker den är betydligt trevligare än tjejens Galaxy S5. Enda telefonen jag skulle kunna tänka mig annars är "One SandstoneBlack" eller "Note4".

Har satt på ett skärmfilter på rekommendation av andra användare, inte som repskydd utan för när man tappar telefonen i den där olyckliga vinkeln, så tar det emot en bit av shocken och glaset ska ha större chans att överleva. Även köpt ett Circle Cover som jag sätter på när jag går utomhus.